اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...
دکتر مهدی فیاضی کیا

دکتر مهدی فیاضی کیا

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

سمت در آکادمی هنر: دبیر ادبیات

دکتری پژوهش هنری (دانشگاه هنر تهران) - کارشناس ارشد ادبیات نمایشی (دانشگاه تربیت مدرس) - کارشناس کارگردانی (دانشگاه صدا و سیمای تهران)

فعالیت ها: منتقد و پژوهشگر سینما، ادبیات و نمایش / فیلمساز / مترجم / نویسنده (رمان، فیلمنامه و نمایشنامه)

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.00 (1 رای)

ا

 

سرآغاز

جای تردید نیست که در زمانة ما، قصد مولف، درجة کمتری از اعتبار را در مقایسه با سه یا چهار دهة گذشته دارد. دوران سینمای مولف، دورانی بود که در آن به اعتبار بازشناسی جایگاه کارگردان در فیلم، بنا بر این قرار گرفت تا فیلمساز نیز به مثابة نویسنده، شخصیتی فکری پیدا کند و از حالت یک تکنسین صرف امور فنی سینما خارج شود.

ادامه مطلب جایی که همة خواب‌ها در آن جمع می‌شوند / Inception سرآغاز: پیرامون نسبت خواب و بیداری با حقیقت
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)

 

مهدی فیاضی کیا

 

چگونه هایدگر بخوانیم، به قلمِ مارک راتال و به ترجمه مهدی نصر، کتابی در صد و هشتاد صفحه، با یک پیشگفتار و یک سپاس و یک مقدمه و ده فصل و ضمیمه‌ی گاه‎شماری زندگانی هایدگر، از انتشارات رخ‌دادِ نو، می‌کوشد تا در فهمِ جهانِ فلسفی هایدگر، گام بردارد.


 

ادامه مطلب چگونه هایدگر بخوانیم
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

مختارنامه 

اخیرا جنجالی پیرامون مختارنامه به پا شده بود و یکی از مراجع مذهبی موضع‌گیری تندی را در باره‌ی نمایشِ شمایلِ عباس بن علی (ع) در این سریال ابراز داشته بود که واکنش‌های تندی را هم دربر داشته است.

این را من باب مقدمه داشته باشیم تا به موضوعی برسیم:

ادامه مطلب مختارنامه-یادداشت دوم
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)


این‌که داوود میرباقری که بود و چه کرد، بماند. این که حالا کیست و چه می‌کند، مختصرا موضوعِ این یادداشت است.

 

فریبرز عرب نیا در نقش مختار

 
ادامه مطلب مختارنامه - یادداشت اول
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)



 دعوا بر سر این است که سینمای مبتذل از کجا آب می‌خورد؟ و چرا این قدر راحت جریانِ افولِ سینما را در ایران می‌شود دید؟ بین همه‌ی بحث‌هایی که در هفت مطرح شد، صحبت‌های جیرانی درباره‌ی فرهنگِ حاکم و تلویزیون و تأثیر آن در قهرمان‌پردازی سینمای بدنه شاید از همه جالب‌تر، بی‌پرواتر و افسارگسیخته‌تر بود. از معدودجاهایی که رسانه‌ی ملی، به نقدِ خودش نشست.

 

برنامه هفت

ادامه مطلب شرارتِ ذاتی انسان، بدآموزی‌های تلویزیون، وضعیتِ سینما (با نگاهی به بحث‎های برنامه بیست و هشتم هفت)
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

پرده‌ی اول

نادر طالب‌زاده مجری برنامه‌ی زنده‌ی تلویزیونی راز، شمایل جدیدی از مجری‌گری ارائه داد که در تلویزیون ایران کم‌سابقه بود. این شمایل را شاید باید یک «ضداجرا»‌ نامید. مجری‌های تلویزیونی گذشته یا به شیوه‌ی رسمی، یا بازی‌محور یا تلفیقی از این دو (این‌شب‌ها را دیده‌اید؟)‌ در صفحه‌های گیرنده‌ها ظاهر می‌شوند و به ما زل می‌زنند و سعی می‌کنند ما را تحت تأثیر قرار دهند. این شیوه‌ی اجرا از «نمایش» و «بازنمایی»‌ریشه گرفته و بر خلاف این‌ها، طالب‌زاده یک سر از دنیای مستند آمده است. بنابراین، عملا «مجری»‌ نیست. اجرا نمی‌کند. همان کسی است که هست. صحبت‌هایش را می‌کند و خیلی ساده مهمان‌ها را برنامه ریزی می‌کند. به عمد دستور پخش پلی‌بک‌ها را جلوی چشم‌های ما صادر می‌کند که شاید از نظر بعضی‌از برنامه‌ها، این کار از کفر کائنات بدتر باشد. بنابراین صمیمیتی به فرم برنامه می‌دهد که در تضاد با آماتورنماییِ او در اجرا، اتفاقا جواب می‌گیرد. ضد اجرا خیلی‌ها را جذب می‌کند. این پرده‌ی اول.

 برنامه تلویزیونی راز

ادامه مطلب برنامه تلویزیونی راز: هفت پرده
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

6

دموکراسی توی برنامه‌ی زنده

 آقای حسین فرح‌بخش تهیه‌کننده‌ی سرشناس بخش خصوصیِ سینمای ایران و صدالبته تهیه‌کننده‌ی محبوبِ ما مردم عامی، در برنامه‌ی تلویزیونیِ زنده‌ی هفت در گفتگو (یا شاید هم مناظره) با آقای مسعود فراستی منتقد نامی، آزادانه و در فضایی دموکراتیک صحبت‌هایی کردند که بهانه‌ی نوشتنِ این یادداشت شد. بسیاری از پی‌گیرانِ سینما این برنامه را دیدند و تا حدّی (بسته به میزان جدّی گرفتن این صحبت‌ها) تحت تأثیر قرار گرفتند. از زبان هر دو طرف، هم حرف‌هایی شنیدیم که بعضی‌هامان آن حرف‌ها را دوست داشتیم و بعضی‌هامان از آن حرف‌ها خوشمان نیامد. 

ادامه مطلب در آستانه‌ی سالگرد درگذشت امام خمینی/ منتقد سینما؛ خوردنی یا پوشیدنی؟

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما