اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

تحریریه آکادمی هنر

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)

 

با انتشار فهرست چهره‌هایی که در سالگرد تولد ملکه الیزابت به دریافت نشان افتخار نائل می‌شوند، روشن شد کوین اسپیسی آمریکایی در راس این فهرست جای دارد.

ادامه مطلب اسپیسی، ردماین و کامبربچ شوالیه می‌شوند
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)

 

شیر طلایی بهترین فیلم هفتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز به فیلم «از دوردست» ساخته «لورنزو ویگاس» از ونزوئلا رسید.

ادامه مطلب لورنزو ویگاس از ونزوئلا، شیر طلای ونیز 2015 را برد
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.83 (3 رای)

 

 صابر ابر و پگاه آهنگرانی در جشن خانه سینما 1394

هفدهمین جشن خانه‌ی سینما روز بیستم شهریورماه در عمارت مسعودیه برگزار شد. این جشن که قرار بود از ساعت 20 آغاز شود با حدود یک ساعت تأخیر کلید خورد. احسان کرمی اجرای این برنامه را بر عهده داشت. نخستین سخنران این مراسم دبیر خانه‌ی سینما همایون اسعدیان بود. وی طی صحبت‌هایش از بازگشت روز سینما به تقویم ملی سخن گفت و در ادامه هم هرگونه شائبه‌ای پیرامون فشار برای تعویض برندگان را رد کرد. جوایز این شب سینمایی را باشگاه گردشگری ایران سمگال تقبل کرده بود: سفر به آفریقا به همراه یک نفر. سفری که بعدتر علیرضا خمسه درباره‌ی آن به شوخی گفت: کسانی که می‌روند آفریقا بهتر است همان جا بمانند؛ اینجا خبری نیست.

ادامه مطلب گزارش اختصاصی آکادمی هنر از مراسم هفدهمین جشن خانه سینما + گزارش تصویری
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.00 (3 رای)

 

قندون جهیزیه از مشکلات و فاصله طبقاتی و بحث‌های روز استفاده کرده تا فیلمی در نقد مشکلات اجتماعی باشد، اما آن‌قدر این نقدها سطحی و پرشاخ و برگ است که به هدف خود نمی‌رسد. به طور مثال از کارکرد جنس‌های چینی گرفته تا رندی تعمیرکارها، نادیده گرفتن طبقه کارگر، وضعیت ملک و اجاره، مشاورین املاک، فیلم‌هایی با بودجه‌های دولتی، پول حرام و کلی مبحث دیگر که باز می‌شوند و بدون رسیدن به سر منزل مقصود رها می‌شوند.

ادامه مطلب فیلمی پر از ارجاع به مضامین روز بدون غایت: نگاهی به فیلم قندون جهیزیه
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

جشنواره فیلم تورنتو

جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو پنج‌شنبه 19 شهریور با نمایش فیلم «تخریب» و مستند «جنگ بعدی کجاست» آغاز به کار کرد.

ادامه مطلب آغاز به کار چهلمین دوره جشنواره فیلم تورنتو
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

 

نمایشگاه «ذهنیت ملموس» ۲۴ شهریور ۹۴ در موزه هنرهای معاصر گشایش می‌یابد.

ادامه مطلب شاهکارهای هنر جهان در موزه‌ی هنر معاصر تهران
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.30 (5 رای)

 


فیلم تمام می‌شود و آنگاه افلاتون چنین می‌آغازد: سینما را بالکل فراموش کنید؛ زائل‌کننده‌ی عقل و حقیقت است. سقراط می‌پرسد: اما سینما چیست؟ افلاتون بلافاصله جواب می‌دهد: سایه‌هایِ حقیقت. سقراط می‌پرسد: سایه‌های حقیقت یا میل به حقیقت؟... و این گفتگو به همین ترتیب ادامه می‌یابد و یونانی‌های دیگر هم می‌رسند تا نقشی در نقادیِ این فیلمِ یونانی داشته باشند [آیا آنان نمی‌دانند که روزی فیلمسازان، جایِ مطمئن آنان را تسخیر خواهند کرد؟]... سپس گفتگوها کات می‌خورد ( یا دیزالو می‌شد؟ ) به قرن‌ها بعد؛ سارتر می‌گوید: مارینا(Marina) به برهوت تاریخ و سیاست پرتاب شده است و در حالِ برساختن هویت‌اش است؛ یک محکوم به آزادی؛ [و چه دشوار است آزاد بودن!] آنگاه فروید درمی‌آمد که میل به پدر دارد این مارینا، به قضیب، تا فقدانِ بدنی-روانی‌اش را شاید پر کند؛ اما لکان، با کمال احترام، چنین می‌گوید: او در پی فالوس است و نه قضیب. و سپس با لحنی فخرفروشانه ادامه می‌دهد؛ مارینا وجود ندارد و میل‌اش را بازنمی‌شناسد و دیگری نیز از بازشناساندنِ میل‌اش عاجز مانده است و حتماً ژیژک سرش را تکان می‌دهد و می‌گوید: عدم کفایتِ امر نمادین. آنگاه هایدگر لب به سخن می‌گشاید و همچون فرزانه‌ای شرقی، از مدرنیسمی می‌گوید که تمامی جان و زبانمان را دچار فروکاهیدگی کرده است، و با زبانی تیز می تازید به سیاست‌زدگی سارتر و به روان‌کاوی‌زدگی نیز. و ویتگنشتاین وارد بحث شود اگر، و سکوتش را بشکند، از زبانِ مارینا می‌گفت شاید که تقلا می‌کند تا مگر حقیقت را بیان کند، اما چه سود که ناممکن است انگار. و یک تئولوگ یا یک سنت‌گرا از بی‌خدایی این جهان می‌گفت، از ظلمتی که جهان را دربرگرفته است، از سکولاریسم و کمّیت‌گرایی‌ای که همه چیز را فرو بلعیده است؛ سکونت را، وجود آدمی را و زبان را... و به همین ترتیب، این شناخت‌گرایی فلسفی ادامه می‌یافت تا فیلم را در پیشگاه مقولات و گزاره‌ها قربانی سازد (و البته مشعل اندیشه را روشن نگاه دارد)... و آنگاه شاید نیچه و در پی‌اش دلوز، مست و سرخوش، در حالی¬ که اداها درمی‌آورند، از راه می‌رسند و ضیافتِ فیلسوفان را به طرزی نافیلسوفانه برهم می‌ریزند و مارینا را تکرار می‌کنند؛ ادای حرف زدن‌اش، حرکاتش و عشق‌ورزی‌اش را... گویی آن‌ها هم می‌خواهند مارینا شوند...و یک فیلم‌باز، در حالِ تماشایِ دوباره فیلم است...

ادامه مطلب درک ‌ناشوندگی/ در باره‌ی فیلم «اتنبرگ» به کارگردانیِ آنیتا راشل تانگاری
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

دیوید بکام جیمز باند

مطبوعات انگلیس خبر از احتمال ایفای نقش دیوید بکام، اسطوره فوتبان انگلستان در نقش جیمز باند دادند.

به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، قرارداد دنیل کریگ، بازیگر قبلی نقش جیمز باند رو به اتمام است و رسانه‌های انگلیس مدعی شدند که بکام در حال مذاکره برای ایفای نقش در مجموعه جیمز باند خواهد بود. درخواست مکرر هواداران از او باعث شده تا او به چنین فکری بیفتد. 

ادامه مطلب دیوید بکام، بازیگر بعدی نقش جیمز باند

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما