ما به صحبت در مورد کوین نیاز داریم We Needs To Talk About Kevin اولین فیلم بخش رقابتی شصت و چهارمین جشنواره فیلم کن بود که در 12 می –ساعاتی پیش- نشست مطبوعاتی آن برگزار شد. در این نشست لین رمزی کارگردان اسکاتلندی فیلم، تیلدا سوئینتون، ازرا میلر و حان سی ریلی بازیگران فیلم حاضر شدند و به گفتوگو با خبرنگاران پرداختند.
ادامه مطلب گزارش نشست مطبوعاتی «ما به صحبت در مورد کوین نیاز داریم»
گروه علوم انسانی شورای انقلاب فرهنگی چند سالی است که در نمایشگاه کتاب کرسیهای نظریهپردازی خود را دایر کرده است. کرسیهایی که به مباحث آزاداندیشی و نظریهپردازی اختصاص یافته بود. اما نقد خاصی به این نشستها وارد میشد که خروجی علمی چندانی ندارد تا اینکه در یک اقدام درخور روز گذشته این کرسی در اختیار دکتر حمیدرضا شعیری پدر نشانه-معناشناسی ایران قرار گرفت تا از نظریهای که حاصل پژوهش خود و دکتر محمد هاتفی عضو هيأت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي بود، دفاع کند. این جلسه تنها از این بابت که یک سوی آن دکتر شعیری بود حائز اهمیت نبود بلکه سه نفر منتقد این جلسه دکتر محمد ضیمران دانشیار دانشگاه ماساچوست آمریکا گروه فلسفه هنر، دکتر بهمن نامور مطلق استادیار دانشگاه شهید بهشتی گروه ادبیات فرانسه و دکتر بابک معین استادیار دانشگاه آزاد اسلامی گروه ادبیات فرانسه و سه داور این جلسه پروفسور کوروش صفوی زبان شناس، دکتر فرزان سجودی دانشیار دانشگاه هنر نشانه شناس و دکتر فرهاد ساسانی دانشیار دانشگاه الزهرا نشانهشناس بودند. جمع شدن چنین نفراتی در کنار یکدیگر نوید این را خواهد داد که گروه علوم انسانی شورای انقلاب فرهنگی این جلسات را بیشتر جدی بگیرد و در نوبتهای بعدی از چنین متخصصینی وام بجوید.
ادامه مطلب گزارش کرسی نظریهپردازی «نظام گفتمانی استحالهای»مهدی میرقادری
جشنواره فیلم کن 11 می -شب گذشته- با عبور چهرههای نامدار سینمای جهان از روی فرش قرمز آن به سالن اصلی افتتاحیه رسمی خود را آغاز کرد. اغلب سینماگرانی که در جشنواره کن فیلم داشتند یا داور بودند در افتتاحیه حاضر شده بودند گرچه هنوز برخی از چهرههای سرشناسی که کن منتظر انها است به این شهر ساحلی نرسیدند که میتوان به شاون پن و برد پیت بازیگران درخت زندگی، رایان گوسلینگ و کری مولیگان بازیگران راندن اشاره کرد. قطعا کن امید دارد در روز اکران فیلمشان هر کدام از این ستارهها توجه به این فستیوال را برای مردم سراسر جهان بیش از پیش کنند زیرا اگر این طور نبود لیدی گاگا خواننده بسیار محبوب حال حاضر را با آن شکل و شمایل به افتتاحیه فرا نمی خواندند. در بخش مستند فیلمی در مورد نیکولای سارکوزی رئیس جمهور فرانسه اکران خواهد شد و همسرش هم در فیلم وودی آلن –فیلم افتتاحیه کن 2011- ایفای نقش کرده بود که هیچکدام فعلا به این فستیوال به دلیل جنجالهای مطبوعاتی نیامدهاند. شاید سارکوزی هم در روز اکران فیلم بایوگرافیش حاضر نشود.
ادامه مطلب گزارش اختصاصی از افتتاحیه شصت و چهارمین جشنواره فیلم کن
ساعاتی پیش شصت و چهارمین جشنواره فیلم کن ساعاتی پیش با حضور عوامل فیلم نیمهشبی در پاریس Midnight in Paris رسما آغاز به کار کرد. کن در سال گذشته با انیمیشن بالا و فرستادن انبوهی از بادکنکها به آسمان با الهام از فیلم افتتاحیه خود را آغاز کرد اما این بار این وودی آلن بازیگر و کارگردان آمریکایی به همراه ستارگانش بود که افتتاحیه کن را گرم کردند. یکی از نکات جالب توجه در مورد این افتتاحیه حضور کارلا برونی بازیگر فرانسوی و همسر نیکولای سارکوزی ریاست جمهور امریکا میباشد که دو ماهی است در مورد ان اخبار مختلفی به گوش میرسید تا اینکه برونی در اظهار نظری اعلام کرد به دلیل این جنجالها قید حضور در این جشنواره را زده است. بالاخره روز اکران فیلم فرا رسید و برونی در افتتاحیه کن 2011 حاضر نشد تا مطبوعات فرانسه موفقتر باشند.
ادامه مطلب گزارش نشست مطبوعاتی فیلم «نیمهشبی در پاریس» ساخته وودی آلن در کن
پس از لارس فون تریر شهیر که دیگر رفتن او به کن کهنه شده، یک فیلمساز جوان دانمارکی دیگر به نام نیکولاس ویندینگ رفن با فیلم مهیج خود پای به شصت و چهارمین دوره این فستیوال مهم گذاشته است. البته فیلم محصول سینمای آمریکا است و دانمارک همان سهمیه نصفه ونیمه را دارد. ویندینگ رن از بیست و شش سالگی فیلمسازی را با pusher اغاز کرده است و دوازده سال بعد توانست در جشنواره معتبر ساندنس با Bronson خودی نشان دهد.
ادامه مطلب Drive به نویسندگی حسین زمانی نماینده آمریکا در کن 2011
برخورد خیلی نزدیک یک درام معمایی است که نقطه قوت خود را در فیلمنامه دارد. فیلمنامهای که به لطف لحظات خوب روایی و توجه خاص به ساختار روایت از اهمیت خاصی برخوردار است. در سینمای ایران کمتر فیلمنامهای به سمت روایتهای تو در تو با زمانپریشیهای مختلف رفته است. ساختارشکنی در حیطه زمان روایی در سینمای ایران اصلا جدی گرفته نشده است و فیلمهایی که در این زمینه توانستهاند سربلند بیرون آیند با اغماض تعدادشان به شمار انگشتان دو دست میرسد. فیلمنامه برخورد خیلی نزدیک علاوه بر داشتن چنین خصوصیاتی میتواند برای علاقهمندان فیلمنامه نویسی بسیار مفید باشد و خواندن آن را به تمام فیلمنامه نویسان هم توصیه میکنیم. یکی از راههای فراگیری فرم روایی از این فیلمنامه خواندن یک بار آن بدون هیچ واکنشی به لحظات خاص یا تأمل روی نقاط گذار روایی و سپس در بار دوم توجه به این نکات میباشد.
ادامه مطلب فیلمنامه «برخورد خیلی نزدیک» نوشته اسماعیل میهن دوست