اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

تحریریه آکادمی هنر

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

 

یک صد و چهل و هشتمین نمایشگاه عکسخانه شهر با عنوان "پاریس در تهران" با نمایش آثار مهناز گنجی فردا، 29دی، افتتاح می‌شود. در این نمایشگاه 30 عکس سیاه و سفید در ابعاد 45×60 سانتیمتر از شهر پاریس به نمایش در می‌آید. 

این هنرمند عکاس درباره نمایشگاه عکس خود به خبرنگار هنرهای تجسمی برنا، گفت: تنها در یکی از عکس‌هایم سر یک انسان وجود دارد و این عکس هم به تنهایی معنایی ندارد مگر اینکه در کنار عکس دیگری قرار گیرد؛ در واقع دوقلوهای به هم چسبیده هستند. بقیه عکس‌ها بدون حضور ‌آدم‌هاست.

این هنرمند عکاس درباره انگیزه خود برای عکاسی از پاریس عنوان کرد: معمولا عکس‌هایی که از پاریس می‌بینیم خیلی کارت‌پستالی است؛ رنگارنگ و زیبا و شاد. کافه‌ها و رستوران‌های زیبا و آدم‌هایی که از زندگی خود لذت می‌برند و به قول معروف خورشید می‌درخشد و آسمان آبی است و پرنده‌ها آواز می‌خوانند. خواستم با این عکس‌ها نشان دهم که همه ماجرا این نیست.

وی افزود: هر شهری می‌تواند برای خیلی از آدم‌ها جذاب و رنگارنگ باشد اما برای افراد دیگری می‌تواند پر از غم و نوستالژی و دلتنگی باشد. شهرهای بزرگ خیلی قدرتمند هستند و می‌توانند افراد را ایزوله کنند و به حاشیه برانند و هر روز صبح به آدم‌ بگوید که هیچ‌چیزی نیستی و من تو را درون خود می‌گیرم و قدرتم را به تو نشان می‌دهم تا بدانی چقدر ناتوانی.

گنجی این عکس‌ها را طی 5 سال زندگی خود در پاریس گرفته است و دراین‌باره عنوان کرد: رفتم و برج ایفل و رودخانه و آدم‌هایش را دیدم ولی برای اولین بار در زندگی احساس کردم که پشت پرده خبرهای دیگری هم هست. همین شهر می‌تواند خیلی برای تو بی‌رحم باشد.

وی افزود: این عکس‌ها را گرفتم تا به آدم‌های مختلف در شهرهای مختلف نشان دهم که تنها آنها چنین احساسی ندارند و حتی تهران با تمام زیبایی‌ها هم از نگاه یک مهاجر می‌تواند چنین حسی را به او دهد که این شهر با تمام زیبایی‌هایش متعلق به او نیست و دلتنگش می‌کند.

بنابر این گزارش، رلف اسکولکرفت، استاد ادبیات تطبیقی زبان فرانسه در دانشگاه تگزاس و نویسندۀ کتاب "رومن گاری: مردی که سایۀ خود را فروخت" درباره عکس‌های‌ مهنار گنجی نوشته است:" تصاویر می‌نیمالیست مهناز، در سکوت غوطه ورند. آن‌ها لحظه‌ها را در زمان ثبت می‌کنند، جایی که در آن، تخیل، به اکتشاف در شکل‌ها و نورهای غیرمنتظره می‌پردازد. او در عکس گرفتن، آرام است و بنابراین، برای افراد مزاحمت ایجاد نکرده و حریم شخصی آن‌ها را نقض نمی‌کند. در عکس‌هایی که از پاریس، نیویورک، و پکن گرفته است، تعداد انسان‌ها بسیار اندکند، گر چه گاهی در پس‌زمینه دیده می‌شود. در واقع، او شهر‌ها، مجسمه‌ها، و رودخانه‌ها را با زیرکی یک کارآگاه مورد مشاهده قرار می‌دهد، و رازشان را از زبان سنگ‌ها و آسمان شهر بیرون می‌کشد."

مهناز گنجی در سال ۱۳۶۹ ودر ۲۲ سالگی به تنهایی به دیدن تخت جمشید رفت و پنج روز تمام به عکس برداری از آنجا پرداخت. پس از مهاجرت به آمریکا نیز عکاسی کرد. سر انجام با پایان گرفتن تحصیلآت در رشته علوم سیاسی از دانشگاه The New School for Social Research نیویورک را برای همیشه ترک کرد و به پاریس رفت. وی اندکی پس از بازگشتش به ایران به عنوان کار‌شناس امور بین الملل، جذب پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران شد. از جمله مسئولیت‌های گنجی برنامه‌ریزی در جذب دانشجوی خارجی برای تحصیل در این دانشگاه عالی رتبه است.

یادآور می‌شود، نمایشگاه عکس "پاریس در تهران" فردا افتتاح و تا هشتم بهمن ادامه دارد. ساعت بازدید شنبه تا پنج شنبه 9 تا 13 - 14 تا 17 در موزه عکسخانه شهر واقع در میدان هفت تیر، خیابان بهار شیراز، نبش میدان بهار شیراز خواهد بود.

 


1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

به گزارش آکادمی هنر اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور درباره دليل ديدارش با تعدادي از سينماگران كه اعضاي خانه سينما در آن حضور داشتند به خبرنگار ایسنا  گفت: اين ديدار در رابطه با خانه سينما نبود، ولي تعدادي از اعضاي خانه سينما نيز در اين ديدار حضور داشتند. اين ديدار در راستاي ايجاد يك بنياد سينمايي ، فرهنگي بود كه بخش خصوصي درصدد راه‌اندازي آن است و از ما نيز خواستند كه در مراسم تببين اين بنياد حضور پيدا كنيم .

رييس دفتر رييس جمهور با بيان اين‌كه اين مراسم در خانه سينما برگزار شد، افزود: خيلي هم بهتر بود كه در خانه سينما برگزارشد و ما در آنجا حضور پيدا كرديم در آن جلسه دوستاني هم از اعضاي هيات مديره خانه سينما هم بودند و آنها نيز مطالبي را گفتند و در واقع يك گفت‌وگويي با هم داشتيم ، ولي موضوع خانه سينما نبود.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين‌كه آقاي رحيمي معاون اول رييس‌جمهور قول داده‌ بودند كه كارگروه كتاب تشكيل شود، آيا شما در جريان اين موضوع هستيد ،گفت: من در جريان اين موضوع نيستم .پيگيري مي‌كنم، ولي اكنون در جريان نيستم.

رييس كميسيون فرهنگي دولت در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌كه آيا شما در جريان اتفاقاتي كه در ارتباط با تئاتر هدا گابلر رخ داده هستيد؟ گفت: در جريان اين اتفاق نيستم و به من كسي چيزي نگفته.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر توجه دولت به امر كتاب نيز گفت: اكنون در كارگروه فرهنگ و هنر كه در استان‌ها تشكيل مي‌شود بخش قابل توجهي از مسائلي كه در اين كارگروه مطرح مي‌شود در مورد كتاب است .

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌كه آيا دولت نمي‌خواهد تسهيلاتي را به امر كتاب ارائه دهد گفت: اين درست است بايد توجه بيشتري صورت بگيرد و اكنون اين كار شروع شده و هرچه كتابفروشي‌ها توسعه پيدا كند بازار كتاب رونق مي‌گيرد.


 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)


به گزارش آکادمی هنر به مناسبت جشن تولد 70 سالگی قباد شیوا طراح و گرافیست ایرانی در نگارخانه «ایست» منتخبی از آثار او به نمایش گذاشته می شود.

ادامه مطلب نمایشگاهی از آثار قباد شیوا به مناسب هفتادمین سالگرد تولد این گرافیست در نگارخانه ˝ایست˝

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)


به گزارش آکادمی هنر، کارگردان فيلم «اينجا تاريک نيست» با اظهار اميدواري نسبت به حضور فيلمش در بخش سوداي سيمرغ جشنواره،گفت:  اين فيلم از  سبک جديد و ادبيات مدرن برخورداراست. سبكي كه بايد با آن آشنا بود تا بتوان درباره‌اش قضاوت کرد.

 

 اینجا تاریک نیست

ادامه مطلب خاكي: «اينجا تاريک نيست» سبك و ادبياتي مدرن دارد

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)


به گزارش آکادمی هنر سامانه پیام کوتاه جشنواره بيست و نهم فيلم فجر، تيتر آخرين خبرها و گزارش‌هاي اين رويداد سينمايي را براي اهالي سينما و رسانه، ارسال مي‌كند.

به گزارش ستاد خبري بيست و نهمين دوره جشنواره فيلم فجر، اين سامانه به شماره 30003430 اهالي رسانه و سينما را در جريان آخرين اخبار، اطلاعات و گزارش‌‌هاي مربوط به جشنواره قرار خواهد داد.

سامانه پیام کوتاه جشنواره بيست و نهم فيلم فجر از روز گذشته فعال شده و آماده دریافت نظرات و پیشنهادات عموم مردم و سینما دوستان است.

بيست و نهمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر از تاريخ 16 تا 26 بهمن‌ماه به دبيري «مهدي مسعودشاهي» در تهران برگزار مي‌شود.

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)


به گزارش آکادمی هنر، كارگردان فيلم «آخرين سرقت» با اشاره متفاوت بودن اين فيلم در ژانر كمدي، گفت: ساخت آثار کمدي به دور از سطحي‌نگري به مراتب سخت‌تر از آثار جدي است.

پدرام عليزاده کارگردان فيلم «آخرين سرقت» در گفت و گو با ستاد خبري بيست و نهمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر درباره فيلم «آخرين سرقت» و تقاضاي شرکت در جشنواره فيلم فجر توضيح داد: فيلم از مضمون کمدي برخوردار است که سعي کرديم با کمدي‌هايي که اين روزها شاهد آن هستيم به لحاظ داستان و بازيگران متفاوت باشد. متاسفانه ساخت فيلم کمدي اين روزها با هجمه زيادي از سوي منتقدان و کارشناسان روبرو است اما در اين فيلم سعي کرديم از سطحي‌نگري و ابتذال دوري کنيم و با قصه و کمدي موقعيت بتوانيم مخاطب را بخندانيم.

عليزاده گفت: جشنواره فيلم فجر يکي از بزرگترين جشنواره‌هاي سينماي ايران به شمار مي‌آيد و از سوي ديگر يکي از پرسابقه‌ترين جشنواره‌هاي منطقه خاورميانه است که از اهميت خاصي برخوردار است و حضور در اين جشنواره، براي هر فيلمسازي داراي اهميت و جايگاه خاصي است اما من در طول ساخت فيلم به رقابت و حضور در جشنواره فيلم فجر فکر نکردم و تلاش کردم تا تنها فيلم آبرومندي بسازم زيرا با ساخت اين فيلم پس از سال‌ها دستياري کارگردانان مختلف وارد سينماي حرفه‌اي شده‌ام.

وي ادامه داد: متاسفانه سينماي کمدي جايي در جشنواره فيلم فجر در طول سال‌هاي نداشته است و تا جايي که به ياد مي‌آورم تنها فيلم‌هايي مثل اجاره‌نشين‌ها (داريوش مهرجويي) و قاعده بازي (احمدرضا معتمدي) توانستند در جشنواره فيلم فجر حاضر شوند و مورد توجه قرار بگيرند. اين درحالي است که ساخت فيلم کمدي يکي از گونه‌هاي سخت و دشوار در سينماي ايران به شمار مي‌آيد.

اين كارگردان به ستاد خبري جشنواره گفت: مردم ما سخت مي‌خندد و از اين بابت ساخت آثار کمدي سخت‌تر از آثار جدي است اما متاسفانه، نه منتقدان  و نه داوران، توجهي به اين امر ندارند و معمولاً با نگاهي حقيرانه آثار کمدي را مورد ارزيابي قرار مي‌دهند. در حالي که ساخت آثار کمدي به دور از سطحي‌نگري به مراتب سخت‌تر از آثار جدي است.

عليزاده درباره آخرين مراحل فني فيلم توضيح داد: تلاش مي‌کنيم تا با طي مراحل فني، فيلم را آماده نمايش و براي بازبيني تحويل دفتر جشنواره دهيم.

در اين فيلم پوريا پورسرخ، نيما شاهرخ‌شاهي، خاطره اسدي ، مريم سعادت، آرش نوذري، سولمازآق‌مقاني و ايرج نوذري ايفاي نقش‌هاي اصلي را برعهده دارند.

ساير عواملي که در ساخت فيلم همکاري دارند، عبارتند از:

كارگردان: پدرام عليزاده ، نويسندگان فيلمنامه: رضادرميشيان، پدرام عليزاده، سيدجلال الدين دري، مدير فيلم برداري: فرج حيدري ، تدوين: كاوه ايماني ، مديرتوليد : شاهين جعفري، طراح گريم: فريور معيري ، طراح صحنه و لباس: مارال جيراني، صدا: رضا نظري‌نيا، مدير تداركات: فواد بوربور، دستيار اول كارگردان و برنامه ريز: محمد مهدي مروي، عكاس: فاطمه زياري، جانشين توليد: ميثم معراجي،حسابدار : عليرضا سبزوي، تهيه كننده: سيد غلامرضا موسوي.

خلاصه داستان: آقاي «ن» و آقاي «د» در يك سفر ناخواسته با يكديگر همراه مي‌شوند. در اين ميان خانم «م» منتظر آنهاست. غافل از اين كه...

 

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

 

 

 

 

هر اثری که خلق می‌شود، پرسش‌هایی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که ساده‌ترین و معمول‌ترین آنها پرسش از چیستی اثر است. ریشار مونو در مورد یک اثر سه پرسش را مطرح می‌کند، از چه صحبت می‌کند؟، چه تعریف می‌کند؟ و چه می‌گوید؟ همه این پرسش‌ها تقریبا در حوزه درون‌مایه قرار می‌گیرند؛ مضمون، داستان و تزها و گفتمان‌ها.

ادامه مطلب نگاهی به مضمون و روایت در فیلمنامه «فرود در غربت»: هیچ معجزه‌ای در کار نیست!
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

قصد کردیم گزارش ویژه‎ای را به دومین رویداد مهم آمریکا یعنی مراسم شصات و هشتمین دوره جوایز گوی بلورین Golden Globe Awards 2011  که در سراسر جهان از اهمیت خاصی برخوردار است؛ اختصاص دهیم. در کنار جوایز سینمایی برای فیلم‌های تلویزیونی و سریال‌ها نیز اهمیت خاصی در کنار Emmy Awards دارد. نیت نیست در مورد تاریخچه و حواشی این جایزه توضیح داده شود، زیرا هر ساله روزنامه‎ها و سایت‎های مختلفی یکی دو روز قبل یا بعد مراسم این کار را انجام داده‎اند و می‎دهند. در این یادداشت قصد گزارش مراسم و تحلیل جوایز را دارم. زیرا در حال حاضر که این یادداشت را می‎نویسم –ساعت 4:30 بامداد- در حال تماشای مراسم به طور زنده هستم. در اضافه باید اشاره کنم به دلیل ندیدن یا کامل ندیدن سریال‎ها بنده را از تحلیل آن‎ها معاف کنید و تنها به بخش سینمایی خواهم پرداخت. در مورد مراسم اسکار هم می‎توانید منتظر چنین گزارشی باشید.

 

 golden globe

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما