مقدمه:
این مقاله (Classic Narrative and Truth) به شیوهای که نظریه اجتماعی و سینمای جهان مدرن را به نمایش میگذارد، میپردازد. در این بررسی به دنبال نظریه اجتماعی و کنش اجتماعی هستیم. کنش اجتماعی مستقل (مستقل از ساختار) ایدهای است که افراد در درون موقعیتهای اجتماعی محدود (تحت فشار) دست به انتخاب آزاد میزنند. ما به سینما به مثابهی یک روایت کلاسیک نگاه میکنیم و همچنین به اهمیت کنش اجتماعی در روایت کلاسیک فیلمسازان توجه خواهیم داشت. در اینجا به بررسی کنش اجتماعی افراد در فیلم پنجره عقبی و همچنین به نحوه کنش اجتماعی در فیلم مطب دکتر کالیگاری نگاهی خواهیم کرد.
به گزارش بخش تئاتر آکادمی هنر، آرسنیک و تور کهنه نوشته جوزف کسلرینگ یکی از معروفترین کمدیهای برادوی است که از دهه 40 تاکنون نمونههای زیادی از آن اجرا شده است و حالا قرار است حسین پارسایی این نمایش را کارگردانی کند.
دل سگ نام نمایشی است که این روزها در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه قرار دارد.
یعقوبی نمایش دل سگ را پیش از این در سال 78 در تئاتر شهر اجرا کرده بود. یعقوبی جزء کارگردانانی است که در سالهای اخیر اغلب نمایشهای خود را چندین بار در تماشاخانههای مختلف اجرا کرده است. نمایش دل سگ یک بار هم به کارگردان مسعود فروتن در مقام کارگردان تلویزیونی به صورت تلهتئاتر ضبط شد.
ادامه مطلب دل سگ در ایرانشهر به روی صحنه رفت
نگارخانه شیرین میزبان نمایشگاهی از آثار نقاشی هنرمند، ایمان ابراهیم پور با عنوان اندوه زیبا است.
در رویکرد این نمایشگاه پیرامون این آثار چنین آمده: هنگامی که دردها،رنج ها،ترس ها و سختی ها به سویت هجوم می آورند و بی رحمانه عذابت می دهند ، به درونت رسوخ می کنند . درونت که ازنرمی و لطافت و احساس غوطه ور است. همه ی این ها با هم آمیخته شده و به مفهومی جدید بدل می شوند. مفهومی که نمی دانی از کدام است! زشت است یا زیبا،تلخ است یا شیرین،غمگین است یا شاد؟ به گمانم اندوهیست زیبا.
ادامه مطلب آثار ایمان ابراهیمپور با نام «اندوه زیبا» در گالری شیرینزندگی امروز و جنگ نام مجموعهای از گوهر دشتی است که در نمایشگاه فاجعة جنگ به نمایش گذاشته خواهد شد.
به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، فاجعة جنگ عنوان نمایشگاهی است که از تاریخ 5 خرداد تا 14 مهر 1393 (28 می تا 6 اکتبر 2014) در لوور شهر لنز فرانسه برگزار می شود. نمایش شامل آثاری است در دوازده بخش که منعکس کنندة جنگهای مختلف ما بین سالهای 1800 تا 2014 میلادی هستند. در این مجموعه آثاری از پابلو پیکاسو، اتو دیکس، فرانسیس گویا، هنری مور، جرج بارنارد، مارسل گرومر، گوینجی کیمورا و ... به نمایش در آمده است.
ادامه مطلب آثار گوهر دشتی در مجموعه «فاجعة جنگ» در موزه لوورزنان برای فروش
برهنه، روسپی، پورنوگرافی- چه گونههایی از رابطه حولِ ثبت بازنمایی، در بین این سه نماد زنانگی وجود دارد؟ برهنگی، میراث عهد باستان، تا قرن نوزدهم همهی عناصرش حفظ شد، اما مرد که نمایشِ ایدهآل بدنش، در اصل، ارائهدهندهی مدلی ادراکی برای بیان نقاشی بود، حذف شد. روسپی، چه به شکلِ تجسمِ گلامورش در مقام فاحشهای مشهور یا به شکل تصویر پست و هرزهی دختری همگانی، یکی از موتیفهای فراگیر و کناییِ امپراطوری دوم و جمهوری سوم بود. پورنوگرافی، به خصوص از آنجا که عناصر خاصی از برهنگی را میان قراردادهای خود دارد، با برهنگی تلاقی مییابد و آن را در هم میریزد و تا آنجا که فرض بر آن است که زنانِ عکسهای پورنوگرافیک و اروتیک، روسپی هستند، روسپیخانههای اشرافی، اندورونیهای بوژوازی، به طریقی، مورد نفوذ این حقیقت که کلِ سیستم قانونگذاری جوری طراحی شده بود تا مصادره کند و محدود سازد، قرار گرفته بودند.
ادامه مطلب پاهای کنتس: قسمت سومضرورت نظریه لکانی فیلم
زمانی که نظریه پردازان فیلم دهة هفتاد برای اولین بار به اندیشة ژاک لکان توجه کردند تا بر درکشان از سینما بیافزایند، تمرکزشان محدود بود. چون خود لکان هرگز در بارة فیلم نظریهپردازی نکرد، نظریه پردازان به حوزهای از اندیشة او توجه کردند که به نظر میرسید آسانتر از همه به تجربة سینمایی منتقل شود. آنها تقریبا، تنها به مقالهای استناد کردند که «مرحلة آینهای به عنوان شکل دهندة کارکرد "من"، به صورتی که در تجربة روانکاوانه آشکار شده» نام داشت. این متن مختصر که به اوایل سیر فکری لکان مربوط است و به طور معمول آن را با نام «مقالة مرحلة آینهای» میشناسند -متنی که لکان در سال 1949 به صورت سخنرانی ارائه کرد، دو سال پیش از آغاز سمینارهایی که در آنها تفکری را پروراند که اکنون با او شناخته میشود- راهی را به نظریهپردازان فیلم نشان داد تا مسائل ایدئولوژیکی موجود در کنه کنش تماشاگری فیلم را در نظر داشته باشند. در این مقاله لکان بحث می کند که کودکان اولین معنای خود -همانی (شکل گیری من) را با تجربة نگاه کردن در آینه و ربط دادن به بدنشان بدست میآورند.
ادامه مطلب از نگاه تصویری تا نگاه خیرة واقعی