جانی دپ که این روزها فیلمهایش محکوم به شکست تجاری و عدم اقبال منتقدین است، همچنان بدون خستگی به ایفای نقشهای مختلف ادامه میدهد.
به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، در جدیدترین اثر وی، فیلمی به نام Mortdecai ، دپ نقش دلال هنریای را ایفا کرده که سرتاسر دنیا را برای پیدا کردن تابلوی نقاشیای زیرپا میگذارد. جست و جوی او برای خود تابلو نیست بلکه درون آن، رمز حساب بانکی مملو از طلاهای دوران آلمان نازی قرار دارد. در همین بین روسهای عصبانی، سازمان اطلاعات بریتانیا، همسرش و تروریستی بین المللی وی را تعقیب کرده و کارش را دشوارتر میسازند...
دومین هم اندیشی ادبیات تطبیقی و بینارشته ای در دانشگاه شهید بهشتی با همکاری خانة هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.
به گزارش بخش پژوهشی آکادمی هنر، دومین گردهمایی ادبیات تطبیقی ایران در دانشگاه شهید بهشتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی روز یکشنبه 21 اردیبهشت ماه 1393 برگزار خواهد شد. گفتنی است حامیان این همایش عبارتند از: دانشکده زبان ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران، دانشکده ادبیات خارجی دانشگاه آزاد واحد مرکز، خانه هنرمندان ایران، انجمن ادبیات تطبیقی، انجمن شاعران ایران.
ادامه مطلب دومین گردهمایی ادبیات تطبیقی ایران + برنامه همایش
مقدمه:
هنرها همیشه جایی نزدیک به ارزشها زیستهاند بر پهنهای که نسبت آنها را ممکن کرده یا خود، چیزی نبوده جز نسبت یا نسبتهای متکثرشان. هنرها همیشه در فضای ارزشها نفس کشیدهاند. در فضایی که هر نفس، زایندهی معنایی نو بوده و خطی تازه را در این پهنه گشوده است. هنرها حول ارزشها تجمع میکنند، به دور آنها حلقه میزنند و از طریقِ آنها کار میکنند. هنرها هر قدر هم که توهمِ خودآیینبودن را به وجود بیاورند، در نهایت با ارزشها، از طریقِ ارزشها، برای ارزشها یا ضدِ ارزشها عمل میکنند. خواه ارزشهایی که مستقرند و خواه ارزشهایی که خود هنرها تولید میکنند. ارزشهای سیاسی، ارزشهای مذهبی، ارزشهای اخلاقی، ارزشهای اقتصادی، ارزشهای مفهومی و حتی ارزشهای ادراکی. رابطهی هنر با تمامی این ارزشها یکسان نیست.
ادامه مطلب هنرها و ارزشها: دلوز، گتاری و مسئلهی بازنمایی در هنر
نمایش «رومی» به نویسندگی و کارگردانیِ رضا ثروتی با بازی صابر ابر، مرتضی اسماعیل کاشی، پانتهآ پناهیها و نوید محمدزاده به صحنه میرود.
به گزارش بخش نمایش آکادمی هنر به نقل از روابط عمومی نمایش، «رومی» اثری است که به عشق جنونآمیز مولانا و شمس میپردازد؛ تراژدیی که منجر به مرگِ فرزندان مولانا «کیمیا» و «علاءالدین» و قتل «شمس» میشود.
اشتیاق کنتس را به اجرای نقشها، حتی تا آنجا که از فرزندش به عنوان فردِ دوم در میزانسنهایش استفاده کند، میتوان تنها یکی از جزییاتی دانست که نقشِ یک زیبایِ درباری را تمام و کمال نشان میدهد، نقشی که قبل از آنکه او آن را اشغال کند، کاملاً مشخص شده است. به بیان دیگر، عملکردهای این نقش، مانند توصیفات فرمولهشده و استانداردِ زیباییاش، از تمام جهات از قبل معین شده بودند. وراجیهای مطبوعات عامهپسند، احساساتِ تحسینکنندگانش، ادای احترامهای تشریفاتی به زیبایی زنانه نه تنها بیش از حد، معلوم و مشخص هستند، بلکه نقشی حیاتی جهتِ پنهان کردنِ بی هویتی جایگاه زنانه، پوچیاش نسبت به یک سوژگیِ تصدیقیافته، بازی میکنند. خیلی از حکایاتی که به کنتس چسبانده میشود (آن که او خودش را پشت در و کرکرهها محصور کرده بود، آینههای را پوشانده بود، تا از دیدن رنگ باختن زیباییاش دوری کند؛ آن که او از وقتی پا به سن گذاشت، فقط شبها از خانه خارج میشده است) بیش از هرچیز، گواهِ ساختارِ متنی اوست، درست مانند عکسهایش که بیشتر آشکارگرِ شخصیتی داستانیاند تا یک انسان؛ ولی وحشت، تحسین حتی ستایشهایی که کنتس کستیلیون در طول شهرت کوتاهمدتش در میان زرق و برقِ قصر تویلری برانگیخت، نباید ما را از حقایق مادیای که زندگی او را به عنوان یک زن مشخص میکند، دور کند. آزادی نسبیاش، کمتر به خاطر موقعیت و درآمدش و بیشتر بخاطر بیوهگیاش بود، کنت وراسیس در بیست و هشت سالگی، پنج سال بعد از ازدواجشان درگذشت. علاوه بر این، کنتس از خانوادهای نجیبزاده ولی نه آنچنان توانمند بود و ثروت اصلیاش چهرهاش بود. کنت ثروتمند بود و کنتس را در سن پانزه سالگی به شوهر داده بودند- این اصطلاح خیلی معنیدار است- نه جایگاه و نه زیبایی کنتس، او را از سرنوشتش به عنوان یک زن، یعنی ابژه مبادله، معاف نساخته بود.
در سنین پیری، کنتس به استودیو لوئیس پیرسون بازگشت. تا آن موقع، بیش از سی سال بود که او را میشناخت، و چند سالی نیز همجوار بودند. با در نظر گرفتنِ طبقه و شرایط آنها، احتمال ندارد که دوست بوده باشند، ولی باید نوعی صمیمیت خاص که زنان اشرافی با خدمتکاران، پزشکان و خیاطانشان حفظ میکردند، بینشان بوده باشد. هر چه نباشد، پاهایش را به او نشان داده بود. در دههی 1890 که این سری از عکسها گرفته شد، کنتس باید چاق و بیدندان شده باشد. به نظر میرسد قسمت کثیری از موهایش را نیز از دست داده است. با این وجود خطی روی چهرهاش نیفتاده است(احتمالا از روی نگاتیو روتوش شدهاند)، ابروانش با مداد کشیده، پلکش سایه زده شده است. به پیرسون گفته بود تا چند مجموعه عکس از او بگیرد: در لباس شبی که او در جوانیاش پوشیده بود، در لباسی برای رفتن به خیابان، در لباسی شبیه لباس عزاداری. دوباره سفارش داد تا از پاهایش عکس گرفته شود، اینبار از زاویهای عجیب. پاهایش روی یک صندلی یا بالشِ زیر زانویی به صورت کشیده قرار گرفتهاند و دوربین باید از پشت شانه به سمت دامنش به پایین معطوف شده باشد. سفیدیِ مردهگونِ پاها، همراه با سیاهی و شکل بالشی که پاها روی آن است، هیچ چیز را به اندازهی جسدی در تابوت تداعی نمیکند. در عکسی، او سینهبند لباسش را باز کرده است، و آنچه زیر آن است نه لباس زیر توریِ اشرافی، بلکه زیرپوشی فقیرانه است، زیرپوشی که ممکن است توسط زنی گدا پوشیده شود. در اینجا تشخیص حالتش سخت مینماید، حالتی بین لبخند و دهن کجی دارد. دستهایش در حالت غریبی قرار گرفتهاند، حال آن که آگاهانه آن طور قرار گرفتهاند یا نه، ولی اشاره به عضو جنسیاش دارند.
از این سری عکسبرداری، کنتس گروهی از عکسها را انتخاب و با چند کوک به هم وصل کرد. روی قطعهای کاغذ، در زیر عنوان "مجموعهی گل رز" نام مکان¬هایی که آن لباسشب را بین سال¬های 1865 تا 1895 پوشیده بود، نوشت (تویلری،کومپین،و غیره). بریده کاغذهایی را روی تعداد زیادی از عکس¬ها، انگار که بخواهد سایز کمرش را کاهش دهد، با سوزن وصل کرد. ولی در تعدادی از عکسها، قطعات کاغذ، به حالتی انگار بی قاعده زده شدهاند و این احتمال را از بین میبرد که در هر نمونه، این کار، تلاشی خامدستانه جهت پوشاندن عکس برای عکاسی دوباره است.
دانلود قسمت دوم ترجمة مقاله (با حجم 591 کیلوبایت)
جین کمپیون رئیس هیئت داوران شصت و هفتمین جشنواره فیلم کن سه زن دیگر جز خود را وارد هیئت داوران سال جاری کرد.
به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، برگزارکنندگان جشنواره کن 2014 روز دوشنبه در فاصله دو هفته به آغاز این دوره جشنواره اسامی داوران بخش مسابقه اصلی را اعلام کردند.
ادامه مطلب با حضور لیلا حاتمی ترکیب هیئت داوران کن 2014 کامل شد
سوبژکتیویته از دسترس زنان بدور نگهداشته شده است: پشتیبانی مالی، برای هر نهادِ بی بدیلِ ابژهسازیِ زن، آشکارا از همین طریق تامین میشود: ابژهی بازنمایی، گفتمان، میل.
- لوسه ایریگاری، "تمام نظریاتِ راجع به’ سوژگی’ همواره توسط ‘مردانگی’ به تصرف درآمده است"
مورخان عکاسی مایلند تا شمار گیجکنندهی تصاویری را که مورد مطالعهاشان است، به دو حیطهی جدا، ولی به ندرت همسان تقسیم کنند: عکاسی مرسوم و عکاسی غیرمرسوم. عکسهای کنتس کستیلیون در هر دو حیطه جای میگیرند. از طرفی، کنتس، تنها یکی از مشتریانِ ثروتمندی بود که از درهای شرکت عکسبرداری لوکسِ میر و پیرسون، عکاسان رسمی امپراطور دوم و درباریانش، عبور کرد. اکثرِ عکسهایی که لوئیس پیرسون از کنتس برداشته است، به لحاظ فنی و صوری، شبیه به عکسهای دیگر زنانِ نجیبزاده و برازندهای است که از خدماتشان بهره میبردند؛ ولی از سوی دیگر، تعدادِ دفعاتی که کنتس خودش را در معرض دوربین قرار داد و در چند نمونهی تکاندهنده، طرز ایستادنِ وی مقابل دوربین، استثنائی است. ما از کنتسی که با زیر پیراهن زنانه جلوی دوربین ظاهر میشود، یا پاهایش را در معرض دید قرار میدهد، باید چه برداشتی داشته باشیم؟ با کمی انصاف، این هنجارشکنیها را میتوانیم به عنوان امیال زنی غریب اگر نه دیوانه، بپذیریم؛ ولی وقتی زمینهی فرهنگی و اجتماعی وی را در نظر میگیریم، عجیب بودنِ عکسها در مقایسه با این موضوع که وی، خودش طراحِ نحوهی بازنماییها بوده است، از میزان کمی اهمیت داراست. در واقع، بیشترِ اهمیتِ این عکسها که در ابتدا چنین غیرقابل دستهبندی به نظر میرسند، در همسانیشان با دیگر انواع عکاسی، نزدیکیشان با دیگر تصاویر، چه مجاز و چه غیرمجاز است. بنایراین، باید بگویم منطق این تصاویر، تنها بیانی منحصر به فرد از وسواسهای یک کنتس نیست، بلکه طلسم آن فرهنگی است که او را تولید کرده است.
دانلود قسمت اول ترجمة مقاله (با حجم 527 کیلوبایت)
متن اصلی این مقاله در ویژهنامهی عکاسی نشریة اکتبر در سال 1986منتشر شده است.
بیش از یک چهارم 100 چهره تأثیرگذار دنیا از نگاه نشریه تایمز به هنرمندان اختصاص داده شده است.
هر ساله نشریه تایمز از میان انبوهی از چهرههای سرشناس دنیا از سیاست، ورزش، چهره های مذهبی گرفته تا هنرمندان را در کنار هم به رأیگیری میگذارد و در انتها 100 چهره تأثیرگذار را معرفی میکند. این نشریه در سال 2014، نام 27 هنرمند را از 100 چهره تأثیرگزار در فهرست خود قرار داده است که از میان آنها میتوان به مارینا آبراموویچ (یکی از سرشناسترین هنرمندان در زمینه پرفورمنس آرت)، رابرت ردفورد (بازیگر، کارگردان و تهیه کننده)، متئو مککاناهی (بازیگر برندة اسکار 2014)، مایلی سیروس (خواننده)، دُنا تات (رماننویس)، آلفونسو کواران (برندة اسکار بهترین کارگردانی 2014) دیده میشود. گفتنی است بیونسه خواننده شهیر آمریکایی در صدر فهرست 100 چهره تأثیرگذار سال 2014 انتخاب شد.
ادامه مطلب 27 هنرمند در فهرست 100 چهرة تأثیرگذار 2014 نشریه تایمز