در حالی به استقبال پنجمين نمايشگاه منتخب نسل نو می رويم که برخی از برگزيدگان روزهای آغازين آن ، اکنون از قراولان هنر معاصر ايران محسوب می شوند . اين کاميابی به جز نوخواهی و اشتياق نسل نو ، مرهون نگاه داهيانه هنرشناسان و هنرمندانی است که تا به امروز انتخاب و داوری اين سالانه را برعهده داشته اند . امسال نيز می کوشيم با کاستن نواقص پيشين و در حد مقدورات به آرزومندی هامان نزديک شويم . روال قضاوت همچون گذشته توسط دو گروه انتخاب و در سه مرحله مجزا صورت می پذيرد و آثار نهايی به پنجمين سالانه منتخب راه خواهد يافت .
بنا بر مشاوره ها و پيشنهادات از اين پس از هر هنرمند جوان دو نقاشی به نمايشگاه پايانی راه خواهد يافت ؛ ارائه اينچنينی امکان سنجش دقيق تری را برای بينندگان فراهم آورده و صد البته در ترقی کيفی اين سالانه موثر خواهد بود
ادامه مطلب فراخوان پنجمين سالانه منتخب نسل نو ( شهریور سال 1389)
تندیس خانه سینما شب گذشته به بهترینهای هر رشته اهدا شد. این جوایز به بهترینهای دو سال گذشته تعلق گرفت. درباره الی اغلب جوایز اصلی این جشن را به خانه برد. این اقدام خانه سینما از جانب برخی اهالی فرهنگ مورد نقد بوده است. چرا که معمولا رسم بر این است که در یک سال بهترینها را انتخاب کنند. چه بسا درباره الی میتوانست بهترین دهه گذشته شود. ولی خانه سینما بطور عجیبی از برخی فیلمهای درخور مانند آواز گنجشکها و محاکمه در خیابان کاملا چشم پوشی کرد تا بدون تعارف صحه بر برتری فیلمی گذارد که کسی شکی در آن نداشت. اجحافی که در مورد فیلمهای درخشان دیگر در یک سال گذشته قرار گرفت.
ادامه مطلب برندگان تندیس های خانه سینما با عدم حضور رؤسای حوزه فرهنگ معرفی شدند
به گزارش آکادمی هنر کاظم چلیپا در گفتوگو با خبرآنلاین درباره زندهیاد الخاص اظهار داشت: «الخاص از استادان پشکسوت هنرهای تجسمی و هنر مدرن ایران بود. معلم بودن در کنار هنرمندی ایشان از ویژگیهای مشخص شخصیتی و کاریشان بود. یکی از شاخصترین کارهای این هنرمند در مسیر فعالیتهایش پرورش تعداد زیادی از شاگردان بود که به لحاظ شخصیتی و تفکر هنری نیز روی آنان تاثیر بسزایی داشت.»
او با اشاره به اینکه الخاص از شاگردان علیاصغر پتگر بود، گفت: «او ابتدا کار را در کنار پتگر آغاز کرد و بعد از آن به آمریکا رفت و تحصیلاتش را در آنجا ادامه داد و به هنر مدرن نزدیک شد. گرایش به هنر قوی و سنتی از ویژگیهای کار او بود.»
چلیپا اظهار داشت: «او همدوره جلال بود و همانند او مخالفتهایی جدی را روشنفکران بیتعهد و متمایل به غرب داشت. او به هیچ عنوان چنین تمی را در کارهایش دنبال نمیکرد و نسبت به واخوردگی و وازدگی به غرب موضع داشت. جهتگیریهای هنری او در کارهای فیگوراتیوش مشخص بود و به صورت عملی نیز واکنشهایی در مقابل افرادی که این نوع هنر را در ایران دنبال میکردند نشان داد.»
او با اشاره به گرایش الخاص به نقاشی قهوهخانهای گفت: «گرایش ویژه او به نقاشی قهوهخانهای در کارهای الخاص و تعدادی از شاگردانش همانند صفرزاده و دبیری دیده میشود.»
این هنرمند با اشاره به سفری که الخاص در دهه 60 به آمریکا داشت، گفت: «به خاطر میآورم آن روزها به همراه خسروجردی و صادقی و فکر میکنم اسکندری به دیدار الخاص رفتیم و از او خواستیم ایران را ترک نکند. او تاکید کرد برای درمان به آمریکا میرود و در نهایت نیز دوباره به ایران بازگشت.»
او یادآور شد: «آتلیه الخاص در ایران طبقه بالای آتیله من بود و همواره همدیگر را در آنجا میدیدیم و او نسبت به پدرم و کارهایش ارادت داشت و کارهای مرا میپسندید و در مورد آنها با من صحبت میکرد.»
چلیپا گفت: «پرورش و شکوفا شدن هنرمندانی همانند الخاص کار بسیار دشواری است، اما ما به راحتی چنین هنرمندانی را از دست میدهیم. کمتر میتوان کسی را مانند او یافت که این چنین به کارش با عشق و علاقه نگاه کند. درگذشت این هنرمند را به جامعه هنری تسلیت میگویم و امیدوارم شاگردانش بتوانند تا حدودی جای خالی او را در عرصه هنرهای تجسمی ایران پرکنند.»
زنده یاد هانیبال الخاص صبح روز سهشنبه 23 شهریورماه در سن 80 سالگی در ایالت کالیفرنیا در آمریکا از دنیا رفت. او سالها با بیماری خود دست به گریبان بود و به دلیل تامین نشدن هزینههای بیمه و درمانش برخلاف میل باطنی مجبور به ترک وطن شد.
پیکر این هنرمند روز جمعه 26 شهریور در کالیفرنیا دفن میشود و به دنبال آن مراسم هفتم الخاص احتمالا در یکی از کلیساهای شهر تهران برگزار خواهد شد.
به گزارش آکادمی هنر به نقل از روابط عمومی خانه سینما چهارمین جشن مستقل سینمای مستند از مجموعه های چهاردهمین ایران سه شنبه شب با حضور اساتید و بزرگان این عرصه در تالار ایوان شمس برگزار شد.
در ابتدای این مراسم پس از پخش سرود ملی و تلاوت قران، کامران ملکی دبیر هیات مدیره و مشاور رسانهای خانه سینما که اجرای این مراسم را بر عهده داشت از چهاردهمین جشن سینمای ایران به عنوان بدر جشنهای بزرگ سینمای ایران نام برد و گفت: در آغاز ورود به چهاردهمین جشن خانه سینما باتوجه به معضلات مالی و سایر تنگناها پیشبینی میکردیم که کار با مشکلات زیادی همراه باشد. اما همواره می دانستیم که حکمت وزیدن باد رقصاندن شاخه ها نیست بلکه امتحان ریشه هاست. برای استقلال خانه سینما مبارزه کردیم و با پشتوانه بیش از ۴ هزار عضو در اوج تمنا و نیاز از اصول سینمایی مان عدول نکردیم.
فرهاد توحیدی دبیر چهاردهمین جشن سینمای ایران در ادامه مراسم از خاطرات خود در زمان پخش مستند "بانوی گل سرخ" به کارگردانی مجتبی میر طهماسب در غیاب او در دانشگاه یو سی ال ای آمریکا گفت:" سال گذشته که به همراه هیات مدیره خانه سینما به دعوت رییس آکادمی اسکار به آمریکا رفته بودیم، این مستند که دیدن آن برای همه از نان شب واجبتر است به نمایش درآمد. اگر این مستند را ببینید، عاشق حکمت مردم ایران میشوید و افتخار میکنید که ایرانی هستید.من آه ایرانیهای حاضر در آن سالن را شنیدم وآمریکاییها هم با دیدن آن اشک میریختند.فکر میکنم امروز در غیاب سینمای اجتماعی ایران که به گمانم تعمدا از حوزه سینما حذف شده بار سنیگن این سینما به دوش مستند سازی افتاده است. "
توحیدی ابراز امیدواری کرد فرصتی برای نمایش مستندهای درخشانی که امسال در جشن سینمای ایران مورد داورری قرار گرفت، پیش بیاید.
به گزارش آکادمی هنر، روابط عمومی خانه سینما در پی پرسشهای خبرگزاریها و روزنامهنگاران درباره معرفی فیلم به جشن آکادمی علوم و هنرهای سینمایی توسط خانه سینما با ذکر «دعا برای عزت و سربلندی سینمای ایران» اعلام کرد:
«سال گذشته در اردیبهشت ماه طرحی (شورای 9 نفره متشکل از دو فعال عرصه بین الملل یکی از بخش دولتی یکی از بخش خصوصی، مدیر مجامع و جشنواره های سینمائی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 5 نفر سینماگر ایرانی شناخته شده بین المللی به انتخاب جامعه اصناف سینمائی و یک سینماگر با سابقه روشن به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) برای بررسی و انتخاب فیلم را پیشنهاد کرده بودیم که آنچه در حوادث اجتماعی سال گذشته رفت مانع از اجرای آن شد. اینک نیز که کرسی نشینان معاونت سینمائی علاقمند به اداره و اجرای همه چیز توسط دولت (خودشان) هستند، صلاحی و صوابی برای پیگیری طرح یاد شده نیست. از خداوند متعال برای عزت و سربلندی سینمای ایران که به درستی سفیر جامعه ایرانی - اسلامی در جهان بوده است دعا میکنیم.»
این فیلم درباره زندگینامه مدیر مسئول روزنامه اطلاعات (سید محمود دعایی) وهمچنین تاریخچه این موسسه انتشاراتی، که هم اکنون قدیمی ترین روزنامه در حال انتشاره ایران را چاپ می کند. اولین شماره این روزنامه در سال 1303 منشر شده و تاریخچه آن ، تاریخ معاصر ایران را به صورت مکتوب بیان می کند.
عواملی این پروژه:
نویسنده و کارگردان: سید حمید میرحسینی،مدیر تصویر برداری : علیرضا نجیب زاده ، صدابردار: حسین رمضانی مدیر تولید : میثم ملک قاسمی ،تدوین و صداگذاری : ایمان گرامی موسیقی: حامدعزیزی ،تهیه کننده : علی درویشی
مردی برای تمام فصول در حال طی کردن مراحل فنی است و به زودی آماده نمایش می شود.
کلود شابرول بیش از همه به خاطر تریلرهای خود در دهههای 1960 و 1970 از جمله همسر بیوفا، قصاب و این مرد باید بمیرد شهرت داشت.
او که متولد 1930 در پاریس بود به همراه ژان ـ لوک گدار، فرانسوا تروفو، اریک رومر و ژاک ریوت کار خود را به عنوان منتقد سینما با مجله معروف کایه دو سینما آغاز کرد.
این گروه در دهههای 1950 و 1960 موج نو سینمای فرانسه را به راه انداختند. شابرول در 1958 با «سرژ زیبا» اولین فیلم خود با بازی ژرار بلن و ژان کلود بریالی به شهرت رسید و در 1959 با «پسرعموها» دومین فیلم خود خرس طلای جشنواره برلین را برد.
شابرول از سال 1958 تقریبا هر سال یک فیلم میساخت. عروسی خون، مادام بواری، مراسم، ممنون از شکلات و دختر دو نیم شده از دیگر فیلمهای شابرول است. او آخرین بار سال 2009 فیلم سینمایی بلامی با بازی ژرار دوپاردیو را روی پرده سینماها داشت که پنجاه و چهارمین فیلم بلند او بود.
تنش بین سرکوب بورژوایی و نشان دادن خشونت نهفته در آن مضمون مشترک فیلمهای شابرول بود. او سال 2009 جایزه دوربین برلیناله جشنواره فیلم برلین را دریافت کرد.
کریستوف ژیرار معاون شهردار پاریس یکشنبه صبح خبر درگذشت شابرول را به خبرگزاری فرانسه داد. او از شابرول به عنوان «یک کارگردان فرانسوی بسیار بزرگ، آزاد، گستاخ، سیاسی و لفاظ» یاد کرد.
تقریبا از سه سال پیش مجموعههای طنز و کمدی کم کم جای خود را به سریالهای اجتماعی دادند و این با پخش سریال نرگس که در ایام تابستان به صورت روتین پخش شد، کلید خورد. تا آنجا که تصمیم و سیاستها بر آن استوار شد که در ماه رمضان نیز سریالهای اجتماعی جایگزین سریالهای کمدی شوند.
ادامه مطلب یادداشتی بر سریال های ماه رمضان