آثار دیدهنشدهی بزرگان عرصهی هنرهای تجسمی، به احترام نقاش زندگی و روح روایتگری «هانیبال الخاص» از ساعت 16 روز جمعه نهم مهرماه جاری بر دیوارهای «خانه هنر» ـ آرتسنترـ، جای میگیرند تا یاد الخاص نقاشی ایران گرامی داشته شود.
ادامه مطلب بزرگداشت «هانیبال الخاص» در خانه هنر برگزار میشود
سه نفر از اعضاي شوراي مركزي كانون كارگردانان شب گذشته(6 مهر) در جلسهي اين شورا از عضويت خود استعفا دادند. مهدي كرمپور(سخنگوي كانون كارگردانان)، كامبوزيا پرتوي(نايب رئيس) و سعيد سهيلي(عضو شورا و نماينده كانون در شوراي صنفي نمايش) ازجمله استعفادهندگان هستند.
سيروس الوند(رئيس كانون كارگردانان سينماي ايران) در گفتوگو با ايلنا، با اشاره به اينكه نامهاي كه اين افراد مطرح كردهاند نه تنها امضاء ندارد بلكه جنبهي استعفا نيز ندارد، گفت: نامهاي كه به دست ما رسيده است؛ فاقد امضا است. همچنين ما متن آن را بهعنوان استعفا تلقي نكردهايم. دوستاني كه قصد استعفا دارند بايد با من يا بازرس كانون تماس بگيرند و استعفاي خود را اطلاع دهند. ضمن آنكه استعفا بايد به صورت رسمي و با امضا اعلام شود تا شوراي مركزي آن را بررسي كند.
الوند درباره تقاضاي اعضاي استعفا داده درخصوص تشكيل مجمع عمومي و نبود اكثريت در شوراي فعلي گفت: شوراي مركزي همچنان در اكثريت است. ضمن آنكه اعضايي كه چنين نامهاي صادر كردند؛ نميتوانند تقاضاي تشكيل مجمع عمومي بدهند بلكه اين مسئله را بايد بازرس كل كانون بررسي و آن را اعلام كند.
وي با اشاره به اينكه به نظر ميرسد عدهاي قصد كودتا عليه شوراي مركزي كانون كارگردانان را دارند، گفت: مسئله بعضي از افرادي كه اين نامه را نوشتند؛ شوراي مركزي و كانون كارگردانان نيست. آنها دنبال جنجالسازي و مسائل ديگري هستند. البته مصداق سعيد سهيلي از اين قضيه جداست.
الوند درباره تغيير سخنگوي كانون كار گردانان گفت: افرادي كه چنين نامهاي دادهاند، مدتهاست در جلسات شركت نميكنند. كامبوزيا پرتوي نيز در ميانهي راه داوري آثار جشن خانهسينما در داوريها شركت نكرد. سعيد سهيلي نيز در جلسات شوراي صنفي نمايش حضور پيدا نكرده است.
تاكيد الوند بر اكثريت ماندن شوراي مركزي كانون كارگردانان است. او اعتقاد دارد: شوار همچنان اكثريت دارد. شب گذشته نيز جلسه تشكيل شد و عليرضا اميني بهعنوان سخنگوي شورا مطرح شد و من نيز به زودي و درصورت صلاحديد، تمام جريان و مسائل را مطرح خواهم كرد. اما تاكيد ميكنم كه شوراي همچنان هنوز اكثريت خود را ازدست نداده و به فعاليت خود ادامه ميدهد.
اصغر فرهادی که چندی پیش به دلیل بعضی سخنانش در پشت تریبون جشن خانه سینما کارش به توقیف فیلمش کشیده شد در این چند روز سکوت اختیار کرد. جلسه ای مبنی بر رفع توقیف با علیرضا سجادپور رئیس شورای ارزشیابی نمایش و خانه سینما برگزار شد که باز هم نتیجه بخش نبود روز گذشته بالاخره فرهادی سکوتش را شکست و با ایسنا مصاحبه ای کرد که در زیر آمده است.
فرهادي در گفتوگويي با خبرنگار ایسنا، در پاسخ به اينكه پيشبيني ميكرديد،بازتاب صحبتهاي شما در جشن خانه سينما اينگونه باشد، گفت: به هيچعنوان. چون هيچ قراري با خودم نداشتم که صحبت خاصي بکنم،چيزي هم براي گفتن آماده نکرده بودم، مثل هميشه تشکري از گروه و تمام.
تا اينکه نوبت به جايزه کارگرداني رسيد،دوست عزيزم آقاي سيروس الوند که ميخواستند جايزه را بدهند نقل قولي از مرحوم حاتمي کردند و گفتند اگر روزي فيلمي را ديديد که آن فيلم در تو شوق فيلم ساختن ايجاد کرد آن فيلم ،فيلم خوبي است و گفت اين جايزه را به فيلمي ميدهم که وقتي آن را ديدم احساس کردم که دلم ميخواهد فيلم بسازم.
فرهادي يادآور شد:در حين حرفهاي آقاي الوند با خودم اين گفتهي مرحوم حاتمي را مرور ميکردم و اينکه در طول زندگيام کدام فيلمها در من اين احساس را ايجاد کردهاند. ياد فيلم «دونده» امير نادري افتادم،ياد «مسافران» و «باشو غريبه کوچک» و همينطور «نون و گلدون» و فيلمهايي ديگر. بعد فکر کردم که چه عجيب سه نفر از سازندگان اين فيلمها در اين لحظه بيرون از مملکت هستند، با اسامي اين فيلمها در ذهنم رفتم که جايزه را بگيرم در حين رفتن به روي صحنه صحبت از خانم فراهاني شد با آنکه تصميمم همان تشکر از گروهم بود، فکر کردم به عنوان کارگردان فيلم حالا که از بازيگر اين فيلم صحبتي شده به لحاظ حرفهاي و اخلاقي درست نيست از او که معتقدم بازيگر توانايي است ياد نکنم. گرچه لااقل اهالي سينما از مشکلاتي که دو سال گذشته به خاطر حضور او در فيلمم با آن مواجه شدم با خبرند.
اين كارگردان در عين حال گفت: اما خود را موظف ديدم که از او ياد کنم، صحبتم را با آرزوي بازگشت خانم فراهاني شروع کردم و خواستم شرايط به گونهاي شود که ايشان بتواند بازگردد.اسامي فيلمهاي کارگردانهايي که روزگاري آثارشان در من شوق فيلم ساختن ايجاد کرده بود دوباره به ذهنم آمد و با ياد بهرام بيضايي شروع کردم که همان روز شنيده بودم از ايران رفته است.
فرهادي همچنان با اشاره به شب جشن خانه سينما ادامه داد: آرزو کردم اميرنادري برگردد، کسي که وقتي در سفري او را ملاقات کردم هنوز شوق ساختن بهترين فيلمهاي تاريخ سينما را در لحن و حرکت دستهايش موقع گپ زدن با او ميديدم. آرزو کردم جعفرپناهي هم فيلم بسازد به خاطر فيلم شريف «طلاي سرخ»ش،آرزو کردم شرايطي بشود که کارگرداني که روزگاري در اين مملکت،آثار قابل اعتنايي همچون «گبه» و «نون و گلدون» و «باي سيکلران» را ساخته همچنان ميتوانست فيلمهاي اينچنيني بسازد، همين. يعني سر تا ته قضيه از نظر من کاملا سينما بود و بحث فيلم.
فرهادي در پاسخ به اينكه منظورتان ازفراهم شدن شرايط کار اين افراد در کشور چيست؟ اذعان داشت: طبيعي است منظور من از اينکه شرايطي بشود که اين سينماگران برگردند تغيير شرايط مطابق با نگرش سياسي فلان فرد خاص نبود، من آرزو کردم آنهايي که روزگاري نشان دادهاند اهل ذوق و فرهنگ هستند، بازگردند و همانگونه فيلمها را بسازند.
وي درباره اينكه اما با اين وجود از صحبتهايتان بد تعبير شده، هم پاسخ داد: هم بد نقل قول شده، هم بد تعبير شده. از صحبتها متوجه شدم تصميم اتخاذ شده ناشي از يک سوتعبير است. تمام تلاشم هم از همان روز اين بود که به اين ماجرا دامن زده نشود و فيلم قرباني حاشيهها نشود، فکر ميکنم در اين چند سال با کارهايي که ساختهام خودم را از حاشيهسازي بينياز کردهام.
فرهادي در پاسخ به اينكه از بازتاب آوردن اسامي اين سينماگران نگران نبوده است به ايسنا گفت: معلوم است که نبودم، احساس ميکردم در يک محيط صنفي،درباره وجه کاري و سينمايي، اين سينماگران صحبت ميکنم احساسم اين نبود که نام بردن ازيک فيلمسازخارج از ايران معنياش تاييد ديدگاه سياسي و اعتقادي اوست.
جنس فيلمهايي که تاکنون ساختهام نشانگر روحيهام است و هميشه تلاش کردهام قضاوتم را حتي در مورد مسايل اجتماعي به فيلمم و در نتيجه به تماشاگرم تحميل نکنم.
وي ادامه داد: اگر قصدم اين بود چرا در جشن خانه سينما اين را بيان کنم. آنهمه فستيوال خارجي آنهمه مصاحبه مطبوعاتي در کشورهاي مختلف، وقتي آنجا که اينگونه ابراز نظرهاي سياسي خريدار بيشتري دارد چنين نميکنم چرا بايد در اينجا در جشن خانه سينما بيايم و تبليغ نظرات کسي را بکنم که شناختم از او به واسطه آثارش در ايران است و نه کنش سياسياش.
فرهادي گفت: بيانصافي است واقعا. چرا اين حرفها اينگونه تعبير شده است. من براي بعضي آثار اين فيلمساز به لحاظ تکنيک سينما احترام قائل هستم، اما هيچگاه به ديدگاه سياسياش چه در گذشته و سالهاي ابتداي انقلاب و چه در حال حاضر نزديک نبودهام.
اين كارگردان در پاسخ به اينكه در مرحله پروانه ساخت «جدايي نادر از سيمين» با مشکلي مواجه نبوده است،پاسخ داد: نه مثل همه فيلمها، فيلمنامه داده شده و خيلي سريع هم پروانه ساخت دريافت کرديم.
فرهادي همچنين دربارهي خلاصه داستان «جدايي نادر از سيمين» و حال و هواي آن هم گفت: فضا و داستان «جدايي نادر از سيمين» را خود اسم فيلم به اندازه کافي ميدهد،فيلم درباره جدايي نادر از سيمين است که خود اين اطلاعات کمي نيست.
اين كارگردان سينما همچنين دربارهي اينكه تا پيش از توقف فيلمبرداري چند درصد از کار فيلمبرداري شده هم پاسخ داد:حدودا 35 درصد.
فرهادي در بخش ديگري از اين مصاحبه با ايسنا دربارهي اينكه رسما دربارهي لغو مجوز «جدايي نادر از سيمين» چيزي داده شده است،گفت: نه معمولا در اين جور موارد به تهيهکننده اعلام ميشود که وضعيت چگونه است.
اين كارگردان همچنين دربارهي اينكه چرا با وجود رسمي نبودن لغو پروانه ساخت، فيلمبرداري را ادامه نداده است، مطرح كرد: به نظرم اين کار باعث ميشد که گرهاي که باز شدني به نظر ميآمد، کور شود. من اين روزها فقط به نجات فيلم فکر ميکنم، نميخواستم اين تعبير پيش بيايد که در حال پررنگ کردن حاشيهها هستم.
فرهادي همچنين در پاسخ به اينكه مكالمهاي با مسئولان در اين چند روزه داشته است،هم گفت:بله چندينبار.
اين كارگردان همچنين دربارهي اينكه نتيجه بخش بوده است هم فقط مطرح كرد: بله.
اصغر فرهادي در بخش پاياني مصاحبه دربارهي اينكه راهحلش به عنوان فيلمساز براي برطرف شدن کامل اين مشکل چيست؟ هم مطرح كرد: فقط يک چيز. تعبيرهايي که من بدان معتقد نيستم از صحبتهايم استخراج نشود.من آرزو کردم شرايطي شود که سينماگر در کشور خودش فيلم بسازد چون شاهديم وقتي از مملکت ميروند،مسير حرفه ايشان چقدر تغيير ميکند.
اين كارگردان در پايان به ايسنا گفت: در حال حاضر براي من فيلم مهمتر از هر چيزي است، اين فيلم من تنها نيست، فيلم همهي کساني است که اين مدت با عشق در ساخته شدن آن شريک بودند.
كامبوزيا پرتوي نايبرئيس، سعيد سهيلي رئيس شوراي صنفي نمايش و مهدي كرم پور سخنگو شوراي مركزي كانون كارگردانان سينماي ايران در نامهاي ضمن اعلام استعفا خود، خواستار تشكيل مجمع عمومي فوقالعاده براي انتخابات مجدد شدند.
در اين نامه كه رونوشت آن به هيأتمديره و بازرس خانهي سينما ارسال شده خطاب به مجمع عمومي، شوراي مركزي و بازرس كانون كارگردانان آمده است:«آمديم در آن فضاي غبارآلود و پرسوءتفاهم براي ماندن حداقلهايي که داشت از دست ميرفت؛ خانه و صنفمان. حتي متلکها و مصاحبهها و استشهادهاي دوستان و ترورهاي بينامونشان مغرضان در سايتهاي نامربوط را هم تحمل کرديم و آمديم و مانديم... که کانون بماند.
آراي بالايتان در مجمع عمومي فوقالعاده به ما، اميدمان داد به پشتيباني و صداقت و اعتماد متقابل و اينکه همه ميخواهيم کانون يکپارچه متحد بماند. اکنون و پس از گذشت پنجماه از تشکيل شوراي مرکزي جديد متأسفانه بهدليل ضعف مديريت، نبود انگيزهي قوي براي کار صنفي و غيبتهاي مکرر برخي اعضا، چنان شده که حتي تشکيل جلسات نيز مختل گشته و کانون عملاً هيچ خروجي و موضعگيري شفاف و مناسبي در قبال مسائل کلان سينما در مجامع تصميمگيرنده و مديريت و پشتيباني مؤثر از حضور نمايندگانش در مجامع صنفي و استراتژي مشخصي براي حمايت از اعضايش ندارد؛ و تنها شبحيست از آني که بايد باشد و در قليل اقدامات و موضعگيريهايش نيز دچار خردهگيريها و فشارهاي عوامل بيروني ميشود که گويي خود قيم و کانون را تيولي خود ميدانند که چرا منافعشان لحاظ نشده است.
کار بدانجا رسيده که در جلسات شوراي مرکزي و پس از آن کساني به خود اجازهي هر بيحرمتي و توهيني را به نمايندگان کانون ميدهند. و اينگونه است که کارکرد فرهنگي و ديد کلاننگر صنفي و قدرت اجرايي از شوراي مرکزي سلب ميشود و تنها عناوين و تيترها ميماند براي شرکت در مجامع و محافل.
بهياد بياوريم که کانون کارگردانان مهمترين و تأثيرگذارترين صنف مؤلف خانهي سينما بود و اتحاد و اقتدار کانون همواره مرکزيت و سببساز وحدت و جلودار حرکتهاي مؤثر ساير اصناف.
اينک که آرامش بار ديگر برقرار شده و کانون پابرجا از آن حوادث که همه بر آن واقفيم عبور کرده، براي جلوگيري از آنچه پيش از اين بر صنف تهيهکنندگان رفت، ما چون قرار اول به صداقت و امانت کنارهگيري خود را از شوراي مرکزي اعلام داشته و باتوجه به فوت مرحوم محمدرضا اعلامي و کنارهگيري زودهنگام اصغر هاشمي در روزهاي آغازين، و غيبتهاي مکرر ساير اعضاي شوراي مرکزي که بيشازحد مجاز مصرح در اساسنامهي کانون است، پيشنهاد تشکيل مجمع عمومي فوقالعاده جهت انتخابات مجدد و زودهنگام و برقراري فوري شوراي مرکزي جديد متشکل از افرادي با انگيزهي قوي صنفي، هماهنگ و مستقل را داريم؛ چرا که کيان کانون و اقتدار آن را چون هميشه مقدم بر منافع فردي و عناوين و تيترها و مصلحتها ميدانيم.
باقي بماند تا وعدهي ديدار زودهنگام در محفل خصوصيمان: مجمع عمومي فوقالعاده».
کامبوزيا پرتوي (نايبرئيس و عضو شوراي مرکزي کانون کارگردانان سينماي ايران)،مهدي کرمپور (سخنگو و عضو شوراي مرکزي کانون کارگردانان سينماي ايران)،سعيد سهيلي (رئيس شوراي صنفي نمايش و عضو شوراي مرکزي کانون کارگردانان سينماي ايران).
سينما صنعت – هنر است و وظيفه هر هنرمند رعايت اصول و قواعد خاص هر هنر میباشد. اگرفيلمساز نگاه دقيق و جامعي به جهان پيرامون خود نداشته باشد و به تمامي اين عناصر و جزئيات در يک فيلم بصورت دم دستي وسهل الوصول بنگرد، آنگاه آن ارتباطي که لازمه يک اثر هنري و مخاطب آن است، ايجاد نمي شود.
ادامه مطلب جای خالی مخاطب شناسی با نگاهی به فیلم فاصله
جواد شمقدری در سفر نیویورک بود که فیلم سینمایی جدایی نادر از سیمین توسط مدیرکل نظارت و ارزشیابی لغو مجوز شد. شمقدری از نیویروک؛ علت این لغو مجوز را سخنان فرهادی در جشن اخير خانه سينما اعلام كرد.
وي پس از بازگشت از نيويورك در گفتگو با خبرنگار ايلنا، درباره سرنوشت فيلم جدايي نادر از سيمين گفت: تا اين لحظه تصميم همان هست كه بوده و همچنان اين فيلم لغو مجوز است.
وي درباره سخنان روز گذشته(5 مهر) عليرضا سجادپور(مديركل اداره نظارت و ارزشيابي) كه در گفتگو با ايلنا اعلام كرده بود؛ ادامه ساخت اين فيلم بسته به نظر جواد شمقدري است، گفت: سجادپور همچنان درحال بررسي شرايط و جمعبندي آنهاست و اگر وي پيشنهادي بدهد؛ حتما آن را بررسي ميكنيم.
شمقدري درباره مشكلي كه بر سر راه ساخت فيلم خيابانهاي آرام به كارگرداني كمال تبريزي ايجاد شده نيز گفت: مشكل ايجاد شده براي اين فيلم؛ ربطي به وزارت ارشاد ندارد بلكه مشكل به بيرون ارشاد بازميگردد. البته درحال پيگيري هستيم و اميدوارم به زودي اين مشكل حل شود.
پروانه ساخت اين فيلم 11 مرداد صادر شده است. فيلم قرار بود با بازي هديه تهراني، لعيا زنگنه، رضا عطاران و محمدرضا فروتن براساس فيلمنامه كامبوزيا پرتوي ساخته شود اما شنيده شد فيلم به دليل برخي مشكلات كه احتمال ميرود به دليل داستان و موضوع فيلم كه درباره مسايل پيش آمده براي يك خبرنگار است، تاكنون اجازه ساخت پيدا نكردهاست. اين درحالي است كه قرار بود ساخت فيلم در ارمنستان آغاز شود.
شمقدري درباره چگونگي و چرايي انتقال صدور پروانه شوراي ويدئويي به اداره کل همکاریهای سمعی و بصری و نمایش خانگی وزارت ارشاد نيز گفت: اين انتقال قطعي شده است و فقط هماهنگي انتقال و كارهاي اداري آن باقي مانده است.
آقاى جواد شمقدرى -معاونت امور سينمائى - سلام
متاسفانه خبر ناگوار متوقف شدن پروانه ساخت جدایى نادر از سيمين به كارگردانى آقاى اصغر فرهادى فيلمساز معتبر و ارزشمند و معقول ايران را شنيدم . كه افتخارات آیا جدائى اصغر زسينماى ايران که افتخارات خوبی همبراى مملكت در داخل و درصحنه جهانى داشته بيش ازپيش سينماگران ما را دچار سرخوردگىنمى كند؟
ايشان هر بار درجشنواره هاى جهانى مثل لوكارنو - برلين وغيره وغيره حضور داشته و بنده هم شاهد بودهام بسيار معقول و ابرومندانه از سينماى ايران دفاع كرده و با بدست اوردن جوايزمهم برافتخارات اين مملكت افزوده است.
نظير آقاى اصغرفرهادى مگرچند نفردرحال حاضردرايران مشغول به كار هستند كه با لغو پروانه ساخت - دروسط فيملبردارى - ازسينماى ايران جدا كنيد؟ تجديد نظر شما در اين باره و ادامه فيلمبردارى فيلم حتما جامعه سينماى ايران را « جدائى فرهاد از سيمين » خوشحال خواهد كرد.
منبع: بانی فیلم
به گزارش آکادمی هنر به نقل از جشنواره هنر معاصر ایران، پرسبوک اولین مسابقهی هنری در فضای مجازی فیسبوک، حاصل تشریک مساعی و همدلی دوستانی است که مشترکا براین باورند که می توان فرهنگ را از طریق رسانه های عمومی گسترش داد. مفهوم رسانههای عمومی امروزه بسیار انتزاعی تر از آن است که بتوان آنها را به رسانههای تصویری یا کاغذی ،... تقسیم کرد. رسانهها امکان تبادل اطلاعات و پردازش دادههایی را میسر کردهاند که تا چندی قبل عملا خیالی و وهمی به نظر میرسید
ادامه مطلب برگزیدگان نهایی اولین مسابقهءآنلاین هنرمعاصرایران-پرسبوک