امير ارسلان، داستاني است كه كمتر كسي را ميتوان يافت كه نامي از آن نشنيده باشد. شهرت اين داستان عامهپسند موجب شده است كه برخي گمان كنند كه قدمتي به درازاي قرنها دارد و آن را در رديف رموز حمزه، فرامزنامه، بهمننامه، سامنامه خواجو و ديگر حكاياتي كه در قهوهخانهها نقل ميشده است، بپندارند.
ادامه مطلب امير ارسلان: ذرهبيني بر فرهنگ عامه در عهد قجر
در اكسپوي 89، دولت صرفا نقش حمايتكننده را بازي ميكند. امير عبدالحسيني (دبير اكسپوي 87، 88 و 89) در گفتوگو با خبرنگار ايلنا، گفت: قرار است اكسپوي 89 مانند سال پيش در بهمن برگزار شود. اصولا برنامهريزي شده است كه اكسپوها همزمان با جشنواره فجر برگزار شود.
وي افزود: رويكرد اكسپو، رفتن به سمت خصوصي شدن و برگزاري آن توسط گالريها است. سال 87 اكسپو كاملا دولتي بود ولي با همكاري گالريدارها و نيز همكاري دفتر امور تجسمي وزارت ارشاد سال 88 اولين گام براي برگزاري اكسپوي خصوصي برداشته شد.
وي ادامه داد: امسال هم قرار بر اين است موسسه حمايت از فروش آثار هنري(آرت اكسپو) به شكل خصوصي و در خانه هنرمندان ايران برگزار شود.
عبدالحسيني با بيان اينكه دولت ديگر عهدهدار برگزاري اكسپو نيست، گفت: دولت و وزارت ارشاد صرفا حمايت از برگزاري اكسپو را بر عهده دارند و احتمالا طبق سنوات گذشته آثار برتر از ديد خودشان را خريداري خواهند كرد.
اكسپوي سال 88 بهمن ماه در خانه هنرمندان برگزار شد ولي خريد دولت و عدم پرداخت به موقع پول به گالريدارها موجب برخي اعتراضها به نحوه برگزاري اكسپو و يا به نحوه پرداخت پول اكسپو به گالريدارها شد.
در اين رابطه عبدالحسيني در پاسخ به سئوالي درمورد اينكه چه تمهيداتي براي اينكه خريد دولت به فرجام اكسپوي 88 شبيه نشود، گفت: طبيعتا وقتي با يك سازمان دولتي در راه خريد و فروش آثار هنري گام برميداريم بايد منتظر چنين مسائلي نيز بود. بالاخره بروكراسي اداري حاكم بر دستگاههاي دولتي گاهي اوقات ايجاد مشكل ميكند.
وي خاطرنشان كرد: اكسپو 88 اواخر سال گذشته برگزار شد كه در آن موقع بودجه دولت تمام شده بود و پرداخت به اكسپو به سال 89 موكول شد كه آن هم با يك تغيير مديريت دچار برخي نوسانات شد ولي با حسن تدبير مديريت امور تجسمي و حمايت خوب و صميمانه شاهآبادي اين مشكل مرتفع شد.
وي درمورد زمان برگزاري اكسپوي 89 و چند و چون آن توضيح داد: در ظرف همين چند روزه جلسهاي با نمايندگان حاضر در گالريهاي اكسپوي سال گذشته خواهيم گذاشت تا براي اكسپوي سال 89 برنامهريزي كنيم.
عبدالحسيني در پايان گفت: مهمترين بخش اكسپو خريدار است، نميتوان صرفا روي دولت به عنوان يك خريدار حساب كرد. ابتدا بايد اسپانسر و حاميان و به كلام ديگر خريداران خصوصي براي اكسپو پيدا كنيم تا شرايط براي برگزاري اكسپو خوب مهيا شود.
معاون جواد شمقدري از تشكيل يك اتحاديه واحد در حوزه تهيهكنندگي خبر ميدهد. او بدون آنكه به اين پرسش پاسخ دهد چرا دولت متولي و پيشقدم براي تشكيل اتحاديه براي تهيهكنندگان سينمايي شده است، به ايلنا گفت كه؛ تشكيل يك اتحاديه واحد در حوزه تهيهكنندگي به مرحله خوبي رسيده است.
تهيهكنندگان با داشتن چهار تشكيلات صنفي، بيشترين سابقه را در تعدد اتحاديه و صنف داشته و دارند: اتحاديه شوراي عالي تهيهكنندگان شامل انجمن تهيهكنندگان مستقل سينماي ايران و مجمع فيلمسازان سينماي ايران و كانون تهيهكنندگان سينماي ايران با 197 عضو در كل و نيز اتحاديه تهيهكنندگان سينماي ايران با 13 عضو.
عليرضا سجادپور(مديركل اداره نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد) كه بهعنوان نماينده معاونت سينمايي؛ مسئول رسيدگي به مشكلات تهيهكنندگان سينما شده است، درگفتگو با خبرنگار ايلنا درباره اقدامات صورت گرفته در اين حوزه گفت: تشكيل و تعيين يك اتحاديه واحد براي تهيهكنندگان سينما به مراحل خوبي رسيده است.
وي ادامه داد: در آينده نزديك و به زودي اخبار خوبي درباره جزئيات تاسيس و تشكيل اين اتحاديه واحد درباره تهيهكنندگان سينما اعلام ميشود.
همزمان با سالگرد تولد امام رضا(ع) اين بار هنرمندي بانو و از خطه نقاشان؛ ارادت خود را به امام رضا(ع) با كشيدن تابلويي بزرگ نشان داد. به گزارش خبرنگار ايلنا، تابلوي نقاشي «راه امام رضا» اثر استاد اكرم خطيبي؛ نخستين تاريخ نگار و نگارگر ايراني روز گذشته(30 مهر) رونمايي شد.
نمایش "ماکوندو" که به روزهای پایانی دومین سری اجرای خود در تماشاخانه ایرانشهر نزدیک میشود، شاید زیرسایهي بازیگران مشهور و چهرهای که در همین سالن کارهایی را روی صحنه دارند، آنگونه که شایسته آن است، دیده نشد. نمایشی عروسکی که تصور افرادی را که تا پیش از این مخاطب این نوع از نمایش نشده بودند، به خوبی عوض میکند؛ و ضمن آنکه در شیوهي اجرا به خوبی عمل کرده است، در محتوا نیز با برگزیدن اثری از گابریل گارسیا مارکز توانسته به جمع مخاطبان خود اضافه کند.
البته آزاده انصاری بهعنوان یک هنرمند فعال در عرصهي تئاتر عروسکی شناخته میشود که پیش از این نمایشهای نمایشهای "برای سایه نوشتنها" و "تنهاترین زیبای مرده" را کارگردانی کرده است.
او همچنین نمایش "ماکوندو" را پیش از این و در سال 87 در کارگاه نمایش تئاترشهر اجرا کرده بود که با استقبال خوبی از جانب مخاطبان روبرو شده و نیز توانسته بود در چندین جشنواره خارجی نیز حضور موفقی داشته باشد.
با انصاری درباره "ماکوندو" و نیز تئاتر عروسکی گفتگو کردیم.
وی درخصوص انتخاب داستانی از گارسیا مارکز گفت: بسیاری از هنرمندان دوست دارند آثار بزرگ و آثار نویسندگان صاحب نام را برای فیلم یا تئاتر مورد استفاده قرار دهند و قطعا آثار مارکز هم میتواند این جذابیت را برای بسیاری داشته باشد کما اینکه برای من که در حوزهي نمایش عروسکی فعالیت دارم، این کشش را داشت که به یکی از آثار این نویسنده بزرگ دست ببرم.
انصاری اضافه کرد: هر متنی برخی ویژگیها دارد که کارگردان را ترغیب میکند آن دغدغههای ذهنی یا ایدههایی که میتواند برای اجرا پیاده کند، با استفاده از این متن بازگو کند.
وی درباره داستان "پیرمرد فرتوت با بالهای بزرگ بزرگ" نوشته گابریل گارسیا مارکز و روایت عروسکی آن در نمایش "ماکوندو" گفت: این متن به دلیل جادویی که در آن وجود داشت، میتوانست قالب خوبی برای یک اجرای عروسکی باشد که تصویر کردن آن برای من جذاب بود و اینکه میتوانم یکی از آثار مارکز را روی صحنه ببرم و آن را نمایش بدهم و احساس کردم میشود این کار را به شیوه عروسکی انجام داد و از این طریق با مخاطب ارتباط برقرار کرد.
انصاری افزود: شخصیتهایی که مارکز در قصههایش میسازد به همان اندازه به مخاطب نزدیک هستند که گویی آدمهای اطراف او هستند و آنها را میشناسد. مخاطب وقتی قصههای مارکز را میخواند، با آنها احساس نزدیکی میکند و درعین حال که وارد دنیایی میشود که فاصلهاش با دنیای ما بسیار زیاد است و بسیار خیالی و غیرواقعی است، احساس سردرگمی نمیکند.
وی گفت: به نظر من؛ ورود به دنیای غیرواقعی و نیز نزدیکی شخصیتها به مخاطب، دو ویژگی مهم آثر مارکز هستند و من فکر کردم میتوانم این دو وجه را با عروسکها و انسانها نشان دهم؛ وجه انسانی و رئال و واقعی را با بازیگرها و آن وجهی را که مخاطب را به دنیای خیالی میبرد و بیان میکند که این شخصیتها زنده و واقعی و متعلق به این دنیا نیستند، با عروسکها نشان دهم.
این هنرمند تئاتر عروسکی ریسک کارکردن در حوزه تئاتر عروسکی را بسیار بالا دانست و اظهار کرد: کار عروسکی در اجتماع ما طرفدار جدی ندارد چون مردم طرز تلقی اشتباهی نسبت به کار عروسکی دارند و فکر میکنند اگر میخواهند هزینه کنند، آن را برای یک کار جدیتر انجام دهند یا کمدی ببیند و فکر میکنند اگر برای یک نمایش عروسکی صرف هزینه و زمان نکنند، بهتر است.
وی درخصوص اجرای دوباره این نمایش توضیح داد: "ماکوندو" در سال 87 در کارگاه نمایش اجرا شد اما چون کار پرمخاطبی بود و با اقبال خوبی روبرو شده بود، در گروه تصمیم گرفتیم آن را مجددا روی صحنه ببریم.
انصاری درباره ریسک اجرا در سالن کوچکی مانند کارگاه نمایش و سالن تماشاخانه ایرانشهر گفت: ما همان زمان که در کارگاه نمایش اجرا داشتیم، بسیاری از تماشاگران ایستاده یا روی زمین کار را تماشا میکردند. اجرای مجدد این کار در تماشاخانه ایرانشهر ریسک بزرگی بود اما به نظر من به این ریسک میارزید و من از اقبال مخاطبان راضی هستم.
وی استقبال مخاطب در روزهای متفاوت این نمایش را متغير دانست و توضیح داد: برخی روزها استقبال بینظیر بوده و روزهایی هم اینچنین نبوده؛ اما آنچه من و گروه را به ادامه کار امیدوار کرد، این بوده که تماشاچی بسیار راضی و شگفتزده از سالن بیرون میرود و همین باعث میشود ما برای روزهای بعد انرژی بگیریم.
انصاری ادامه داد: درواقع مخاطب ما نظرش نسبت به نمایش عروسکی عوض میشود و متوجه میشود نمایش عروسکی دنیای وسیعی است که میتواند بسیاری از ارزشهایی را که او در ذهن دارد، به خصوص اگر قصهای هم از مارکز باشد، برآورده کند.
وی درمورد طیف مخاطبان خود در دور اول و دوم اجرای این نمایش گفت: مخاطبان ما در این دوره گستردهتر شده و این نمایش با طیف وسیع و گوناگونی از مخاطب روبرو است. ما در کارگاه نمایش تئاتر شهر، تماشاگران خاص داشتیم که مخاطب همیشگی تئاتر هستند اما اینجا تماشاگران کسانی هستند که حتی شاید برخی از آنها برای اولین بار به تماشای تئاتر میآیند و این باعث خشنودی من است.
کارگردان "ماکوندو" فرهنگسازی درمورد تئاتر عروسکی را وظیفه توامان مدیران و هنرمندان دانست و اظهار کرد: در وهلهي نخست، این کاربه به برنامهریزی مدیران برمیگردد. آنها باید به نمایشگران عروسکی اعتماد و از آنها حمایت کنند که ما دائم پشت در اتاق مدیران برای گرفتن اجرا نباشیم؛ ثانیا نمایشگران عروسکی باید سعی کنند کارهایی را انتخاب کنند که بتواند نیاز مخاطبشان را برآورده کند و به صورتی باشد که نظر و عقیده مخاطب را نسبت به نمایش عروسکی برگردانند.
وی تاکید کرد این مساله باید ازسوی هر دو طرف درک بشود تا نمایشگر راضی از سالن بیرون برود.
انصاری درخصوص تغییر نوع نگاه نسبت به تئاتر عروسکی معتقد است: این اتفاق زمانی میافتد که ما در طول سال حداقل به اندازه انگشتان دست کار عروسکی داشته باشیم؛ نمیدانم کی قرار است این اتفاق بیفتد که تماشاچی بتواند با کارهای نمایش عروسکی آشنا شود.
وی گفت: اگر کارهای عروسکی با حساسیت و کیفیت بالایی اجرا شود، مخاطبان بیشتری خواهیم داشت و مردم هم باید به تدریج تصورشان را نسبت به کار عروسکی عوض کنند.
منبع: ایلنا
دومین جشنواره تئاتر تک نفره با هدف رشد و ارتقای تئاتر تک نفره و توجه خاص به تئاترهای کوچک و تجربی با محوریت اسلامی ایرانی در تاریخ 25 تا 30 دی ماه سال جاری در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.
علاقمندان میتوانند تا پایان آبان ماه نسبت به ارسال متون اقدام نمایند. پذیرفته شدگان نهایی در نیمه نخست دی ماه از سوی دبیرخانه جشنواره معرفی خواهند شد.
جشنواره تئاتر یک نفره در سه بخش مسابقه ، جنبی و همچنین بخش ویژه برپا میشود.
در بخش مسابقه تاکید بر فرهنگ اسلامی– ایرانی در متون باید مورد توجه قرار گیرد، اقتباس از متون ادبیات کهن و معاصر ایران بلامانع است. نمایشها میبایست برای اولین بار در این جشنواره به اجرا درآیند. همچنین زمان اجرای هر نمایش تنها باید 30 دقیقه باشد. در ضمن تنها نمایش هایی حق شرکت خواهند داشت که نویسندگان آنها ایرانی باشد.
بخش جنبی جشنواره به نمایشنامه خوانی آثار تک نفره نمایشنامه نویسان خارجی اختصاص دارد و ترجمههای جدید در اولویت قرار میگیرد.
بخش ویژه جشنواره نیز به منظور نکوداشت ایام محرم و صفر درنظر گرفته شده و به متونی اختصاص مییابد که مرتبط با ایام مذهبی و واقعه عاشورا باشد.
جوایز ارزندهای برای آثار برتر درنظر گرفته شده که با رای هیات داوران اعطا خواهد شد. همچنین سه اثر برتر و برگزیده با حمایت بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران به اجرای عمومی درمیآید.
هر یک از گروههای پذیرفته شده در جشنواره نیز کمک هزینه دریافت خواهند کرد و میتوانند از مکانهای درنظر گرفته شده برای تمرین در زمانهای مناسب استفاده کنند.
علاقمندان میتوانند با ارائه سه نسخه از اصل نمایشنامه، فرم تکمیل شده شرکت در جشنواره و یک قطعه عکس کارگردان نمایش جهت ثبت نام به فرهنگسرای نیاوران مراجعه نموده و فرم شرکت در جشنواره را تکمیل یا برای تهیه فراخوان به مراکز تئاتری مراجعه نمایند.
مایکل پاتریک کینگ کارگردانی که سری جنسیت و شهر را به عنوان تهیه کننده در کارنامه داشت این تجربه را با کارگردانی خود به سینما آورد. هر دو قسمت به رغم تبلیغهای زیاد فروش خوبی داشتند ولی اصلا مورد قبول مخاطبان واقع نشد. این بار کینگ طرحی را به یونیورسال ارائه داد و در حال حاضر در حال انتخاب بازیگرهای خود میباشد.
این کمدی هم در راستای کمدیهای زنانه این کارگران میباشد که هنوز اسمی برای آن انتخاب نشده است. چند روز گذشته خبری از امضای قرارداد مریل استریپ و ساندرا بولاک دو بازیگر خوب سینمای آمریکا با کمپانی یونیورسال منتشر شد و ساعاتی قبل خبر پیوستن اُپرا وینفری به این کمدی رسانهای شد. وینفری که سالهای سال برنامه «اُپرا» را اجرا کرده است از سال 1998 تا به حال در هیچ فیلمی حضور فیزیکی نداشته است و تنها چند انیمیشن را دوبله کرده است. او در سال دوازده سال قبل در فیلم جاناتان دمی Beloved ایفای نقش کرده بود. پاتریک کینگ خبر داد نگارش فیلمنامه در مراحل پایانی است و فیلمبرداری اواخر بهار 2011 آغاز خواهد شد.
سه روز بعد The Next Three Days تازهترین اثر پل هاگیس کارگردان شناخته شده دهه اول قرن بیست و یک میباشد. هاگیس پس از ساخت در دره اله سه سال فیلمی را نساخت. سال 2008 را هم فیلمنامه ذرهای آرامش Quantum of Solace (جیمزباند) را نوشت. او تا به حال نامزد 5 جایزه اسکار برای نویسندگی فیلمهای عزیز میلیون دلاری، تصادف و نامههایی از ایووجیما و تهیه و کارگردانی تصادف نامزد جایزه اسکار شده است که برنده بهترین فیلمنامه و فیلم اسکار برای تصادف Crash شد.
سه روز بعد داستان زوج خوشبختی به نام جان و لارا را روایت میکند که پس از چندی لارا به جرم یک قتل ناکرده بازداشت و به حبس محکوم میشود. جان برای اثبات بیگناهی همسرش درخواست تجدید نظر میکند اما بعد از رد درخواست، لارا قصد خودکشی دارد. از طرفی جان دست به کارهای خطرناکی برای فراری دادن همسرش میزند.
سه روز بعد به زودی اکران خواهد شد و یکی از شانسهای اسکار به شمار میرود. در این تریلر اکشن راسل کرو، الیزابت بنکس و لیام نسن ایفای نقش خواهند کرد. پوستر و تیزر این فیلم توسط Lionsgate رونمایی شد که میتوانید پوستر را در زیر مشاهده کنید.