اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

تحریریه آکادمی هنر

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

«ابوالقاسم طالبي» در گفت‌وگویی  درخصوص اظهارات «محمدمهدي عسگرپور» مديرعامل خانه سينما مبني بر پيگيري صحبت‌هاي اين كارگردان در نشست اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل به ذكر يك جمله بسنده كرد و گفت: «حتي اگر من را اعدام هم كنيد، مشكلات شما حل نخواهد شد.» 

چندي پيش «ابوالقاسم طالبي» كارگردان سينما و تلويزيون در نشست اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل گفت: خانه سينما يك حزب سياسي است كه 10، 15 نفر آن را مي‌چرخانند و چهار هزار عضو آن هم هيچ نقشي ندارند و هنوز هم شمقدري نتوانسته كاري بكند، اگر بگوييم جريان برانداز در جايي هنوز دست نخورده همين جا است و البته تني چند از افراد عضو خانه سينما را شامل مي‌شوند. 
«محمدمهدي عسگرپور» مديرعامل خانه سينما هم در واكنش به صحبت‌هاي طالبي ديروز در گفت‌وگو با يك سايت خبري گفت: «در خصوص صحبت‌هاي افتراآميز اخير يكي از كارگردانان درباره خانه سينما موضوع به‌زودي در شوراي صيانت طرح و بررسي و رأي شايسته صادر خواهد شد.»

 

 

منبع: فارس

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)


هدايت با تاكيد بر اينكه، شرايط اكران به فيلم‌ها تحميل مي‌شود،تصريح كرد: فقط من نيستم كه با چنين مشكلي مواجه هستم. اكنون حجم بالاي توليدات، عدم برنامه‌ريزي درست و كم علاقگي مردم نسبت به سينما موجب شده كه با بخش زيادي از فيلم‌هاي به شدت سطحي كه در قالب سي‌دي‌ها و برنامه‌هاي مثلا طنز كه حتي دلقك بازي هم نيستند مواجه شويم. 

وی ادامه داد:در نهايت اين نوع محصولات سطح سليقه مردم را به شدت پايين آورده است چرا كه مردم فرهنگ‌شان را از جامعه مي‌گيرند و اگر محصولات فرهنگي به شكلي مبتذل ارائه شود، مثل فست فود با وجودي كه مي‌دانند مضر است، اما پس از مدتي به آن عادت كرده و در نهايت اين عادت موجب مي‌شود كه براي خنديدن، هر محصول نازل و پيش پا افتاده‌اي را قبول كنند.

زمانيكه فيلم‌ها و فرهنگ پاب‌كورني افزايش پيدا كند نبايد توقع فروش داشت

كارگردان «گرداب» با اشاره به آرمانهايي كه اوايل انقلاب براي فيلم، سينما و تلويزيون وجود داشته، يادآور شد: اكنون به نظر مي‌رسد كه اين آرمانها 180 درجه جهت معكوس به خود گرفته‌اند و به نوعي بسته‌بندي پاب‌كورني كه بي‌خاصيت‌، تبديل شده ‌است. 

زماني كه فيلم‌ها و فرهنگ پاپ‌كورني افزايش پيدا كند ديگر نبايد توقع داشت كه فيلم‌هاي متفاوت جز در موارد استثنايي كه بسيار مايه خوشحالي است فروش كنند. در چنين شرايطي همين كه اين فيلم‌ها بتوانند گليم خود را از آب بكشند برايشان كافي است. 

اين كارگردان با اشاره به مشكلات متعددي كه بر سر راه ساخت «ناسپاس» وجود داشته است، ادامه داد: در جشنواره فجر فيلمي مشابه «ناسپاس» با بودجه‌اي هفت ميلياردي كه شايد بيش از 15 برابر بودجه ما بود هم حضور داشت و تازه نصفه هم بود و اسمش را به طنز يا شوخي فيلم فاخر گذشته بودند.

من نمي‌دانم آيا فيلم فاخر يعني فيلمي كه تنها پول در آن خرج شده است؟ آيا فيلم فاخر نبايد ابهتي داشته باشد؟ اينكه فيلمي با كيفيت‌ كارهاي قبلي فيلمساز تنها صرف بهره‌مندي از بودجه‌هاي آنچناني، فاخر نام بگيرد درست است؟!


هدايت از حضور فيلم‌هاي تلويزيوني در جشنواره فجر امسال ياد كرد و افزود: اينكه يك سريال پس از پخش براي شركت در جشنواره تبديل به فيلم شود و بعد هم همان فيلم‌ را با بودجه‌اي به مراتب سنگين‌تر از بودجه ساخت فيلم‌هايي مثل فيلم من به فارابي بفروشند و فارابي هم آن را بخرد به هيچ عنوان درست نيست.

کارگردان ناسپاس در گفتگو با ایسنا ادامه داد:اگر واقعا فارابي مي‌خواهد بودجه‌اي به اين بخش اختصاص مي‌دهد، چرا اين پول را به فيلمي كه پيش‌تر به صورت سريال در تلويزيون پخش شده و همه آن را ديده‌اند اختصاص مي‌دهد؟ متاسفانه در حال حاضر اين نوع خرج‌هاي سيستم دولتي كم نيست و بخش دولتي به جاي اينكه گاه دست بخش خصوصي را بگيرد به آن پشت پا هم مي‌زند.

 

 

منبع: جهان نیوز

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)



به گزارش روابط عمومي خانه عكاسان، در گالری شماره یک خانه عکاسان ایران دانشجویان عکاسی در قالب یک کار پروژه ای نقاشی های دیواری شهر تهران را عکاسی کردند که پس از بررسی در شورای عکس، تعداد 50 عکس از مجموع عکس ها برای نمایشگاه انتخاب شد.
رسول اولیازاده مدیر خانه عکاسان ایران در مورد برپایی این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه با عنوان "نقاشی دیواری شهری" کاری مشترک از 28 عکاس جوان است که نقاشی های دیواری شهر تهران را به منظور بررسی وضعیت این نقاشی ها در فضای شهر تهران و تلطیف فضای هنری شهر که چه آثار مثبت و منفی را بر روی شهروندان دارد اجرا شده است.


وی افزود: در این نمایشگاه از مسوولان زیباسازی نیز دعوت شده است تا برای ارزیابی این بخش از زیبا سازی شهری که ارتباط مستقیم با مردم دارد حضور داشته باشند. این نمایشگاه تا هفت شهریور پذیرای علاقه مندان خواهد بود.


همچنین نمایشگاه "شب های رمضان" به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان برگزار که این نمایشگاه عکس هایی از مراسم این ماه مبارک و رسوم ایرانیان است که توسط شش عکاس، عکاسی شده است.


در این نمایشگاه که در گالری شماره دوخانه عکاسان ایران به نمایش گذاشته می شود تعداد 30 عکس رنگی وسیاه وسفید در قطع 50 در 70 به نمایش گذاشته می شود.


"شب های رمضان" نمایشگاه گروهی از منصوره معتمدی، قادر عاقلی، سید محسن سجادی، مهدی فلاخوئی نژاد، مجید صالحی و بابک برزویه است. این نمایشگاه نیز تا پایان رمضان برای بازدید علاقه مندان دایر خواهد بود.
این دونمایشگاه روز 30 مرداد ساعت 17در مجموعه خانه عکاسان ایران واقع در خیابان حافظ- تقاطع سمیه – حوزه هنری افتتاح می شود و همزمان با افتتاح عکس ها به صورت نمایشگاه آنلاین روی پایگاه اینترنتی این مجموعه به نشانی www.iranipc.ir به نمایش گذاشته خواهد شد.

 

منبع: ایلنا

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)


به گزارش آکادمی هنر به نقل از روابط عمومی چهاردهمین جشن سینمای ایران اعلام کرد، آکادمی فیلم کوتاه ایران (ایسفا) آثار راه یافته به بخش مسابقه فیلم های کوتاه چهاردهمین سینمای ایران را در دو روز گذشته داوری کردند.

اسامی داوران آکادمی چهاردهمین جشن سینمای ایران عبارتند از:

اميرعلي اعلايي - مجيد برزگر - سعيد پور اسماعيلي -  نيما عباسپور –شهرام مکری -  بيژن مير باقري - نقي نعمتي - مسعود اميني تيراني - امير توده روستا - مرتضي علي عباس ميرزايي - كاوه قهرمان – اشکان اشكاني –  شهرام ميراب اقدم - جواد امامي - محمد جعفري - داريوش ياري - مريم فخيمي - امير حسين سياح - ايرج سالاروند - رضا سبحاني - امين جعفري -  پناه بر خدا رضايي - حميدرضا لطفيان - مرتضي قيدي - فرود عوض پور - فرهنگ آدميت - پيمان نهان قدرتي – كاظم ملايي -  سيد رضا رضوي - كاوه بهرامي مقدم - امير شهاب رضويان - شيرين برق نورد - محمدرضا جهان پناه - كريم عظيمي - هومن به منش -  داريوش غذباني - حسن قهرماني - طوفان نهان قدرتي - ميردولت موسوي - لاله برزگر - اعظم نجفيان نجف آبادي- علي محمد قاسمي - مهدی جعفری- محمد شیروانی

همچنین علاوه بر 43 داور آکادمی فوق ، فعالان فیلم کوتاه، سینماگران پیشکسوت،  نویسندگان و کارشناسان هنری نظیر ناصر تقوایی- عباس گنجوی- مصطفی خرقه پوش- سیف الله صمدیان- شهره مهران – شهریار توکلی- امید روحانی- صفی یزدانیان- سعید قطبی زاده- مصطفی مستور- شادمهر راستین- علی مصفا-  محسن امیر یوسفی- فردین خلعتبری و امیر پوریا ،  40 فیلم منتخب هیات انتخاب چهاردهمین جشن سینمای ایران را در قالب نخستین آکادمی فیلم کوتاه ایران داوری کردند.

 

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)


آثار قباد شيوا تا پايان سال درقالب دو نمايشگاه براي عموم به نمايش درمي‌آيد.


قباد شيوا، از پيشكسوتان هنر طراحي گرافيك و از پيشگامان تايپوگرافي ايران، در گفتگو با خبرنگار ايلنا گفت: بهمن‌ماه يك نمايشگاه در يك گالري خصوصي به اسم حنا برگزار خواهم كرد كه در آن بيشتر پوسترهاي قديمي و آثاري كه در گذشته آنها را طراحي كرده‌ام ولي كمتر به نمايش گذاشته‌ام؛ را به روي ديوار خواهم برد.


وي افزود: آبان ماه امسال نيز گويا قرار است نمايشگاهي از آثار تايپوگرافي من در موزه هنرهاي ديني امام علي برپا شود كه اين برنامه با حمايت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و مديريت امور تجسمي اين سازمان است.

قباد شیوا، زاده۱۳۱۹ در همدان، طراح و گرافیست ایرانی است. در سال ۱۳۴۵ در رشته نقاشی از دانشگاه تهران، دانشکده هنرهای زیبا دانش‌آموخته (فارغ‌التحصیل) شد. پس از سال‌ها تجربه عملی در زمینه گرافیک فوق لیسانس خود را از دانشگاه pratt شهر نیویورک در سال ۱۳۵۹ اخذ کرد.

در طی چندین دهه فعالیت هنری خود با خلق آثار بدیع توانست به نوعی گرافیک با ویژگی ایرانی دست یابد و آن را به دنیا معرفی کند، به دلیل همین ویژگی آثارش در موزه‌های مختلف جهان و مجموعه‌داران بین‌المللی جای گرفته‌است.
از فعالیت‌های جنبی او تأسیس بخش گرافیک در صدا و سیمای ایران در سال ۱۳۴۷، راه‌اندازی بخش گرافیک انتشارات سروش در سال ۱۳۵۰ است. او از مؤسسین انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، پایه‌گذار و برنامه‌ریز اولین دوسالانه پوستر تهران است. از دیگر فعالیت‌های او آموزش هنر گرافیک در دانشکده‌های معتبر تهران از سال ۱۳۵۵ تا به حال است.
او در طول سال‌ها تحصیل و کار حرفه‌ای آثار خود را در زمینه نقاشی، عکاسی و به‌خصوص گرافیک در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی از جمله انگلستان، فرانسه، آمریکا به تماشا گذاشته‌است. آثار او بارها در نشریات جهانی انتخاب و چاپ شده‌است.
او منتحب انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک AGI است و در حال حاضر در مؤسسه شخصی خود در امر مدیریت، مشاوره هنری و همچنین طراحی گرافیک در زمینه‌های مختلف، طراحی محیطی و نمایشگاهی فعالیت دارد.

منتخبی از پوسترهای او در قطع رحلی در سال ۱۳۸۳ و منتخبی از آثار او در قطع جیبی در سال ۱۳۸۴ را مؤسسه پژوهشی فرهنگی چاپ و نشر نظر به چاپ رسانده‌است و این مطلب نیز برگرفته از همین کتاب‌ها است.
قباد شیوا هم اکنون علاوه بر تدریس در دانشگاه، در آموزشگاه شخصی خود به کار تدریس و انجام پروژه‌های گرافیکی ادامه می‌دهد.

 

منبع: ایلنا

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)


سيداحمدرضا دستغیب(نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی) با ابراز بی‌اطلاعی از پرداخت نشدن به‌موقع بودجه خانه تئاتر گفت: اگر بودجه‌ای توسط مجلس تعیین شده است، باید پرداخت شود. درغیر این‌صورت، موارد نقض آن باید توسط سازمان یا دستگاهی که بودجه‌اش را دریافت نکرده، به ما گزارش داده شود.

وی درخصوص پیگیری نمایندگان مجلس برای پرداخت بودجه‌هایی که مصوب می‌کنند و بايد توسط وزارتخانه‌ها پرداخت شود، گفت: اینکه ردّ بودجه‌ها را بگیریم که آیا مثلا وزارتخانه‌ها به مجموعه‌های خود پولی داده‌اند یا خير و اینکه اين پول چقدر بوده است، پیگیری نمی‌شود.

دستغیب، بحث پرداخت نشدن بودجه خانه تئاتر را قابل پیگیری دانست و توضیح داد: باید این مساله در کارگروه هنر و رسانه در کمیسیون فرهنگی مطرح شود و دوستان بايد ماجراي بودجه خانه تئاتر را در این کارگروه پیگیری کنند؛ البته من هم این موضوع را دنبال خواهم کرد تا ببینیم مشکل چه بوده است.

وی، وزارت ارشاد را مسوول پرداخت بودجه خانه تئاتر دانست و افزود: اگر چنین نهادها و موسساتی، بودجه مصوب در قانون بودجه دارند، علی‌القاعده باید توسط وزارت ارشاد به آنها تحویل داده شود.

نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به این پرسش که "چرا با هر کسری و کمبودی در بودجه، حوزه هنر بیش از سایر بخش‌ها و حوزه‌ها درمعرض خطر قرار می‌گیرد؟" اظهار کرد: این امر فقط مربوط به حوزه هنر نیست. درحال حاضر، مشکل بودجه در بخش تخصیص اعتبارات عمرانی، بسیار جلوتر از حوزه هنر و حتی در سطحی وسیع تر قرار دارد.

وی عنوان کرد: وقتی مشکلی در بحث تخصیص اعتبارات پیش می‌آید، حوزه‌های مختلف را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مثلا مدتي پیش بحث تاخیر در خرید گندم از کشاورزان مطرح بود که مشکلاتی را هم برای آنها به وجود آورد؛ البته همه اینها به تدریج مرتفع خواهد شد.
دستغیب با بیان اینکه بودجه امسال وزارت ارشاد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، دلیل کسری بودجه را برای پرداخت نکردن بودجه موسسات و مراکز فرهنگی مردود دانست.

وی تاکید کرد: با شروع به کار مجلس، این مساله را در کمیسیون فرهنگی طرح خواهیم کرد تا ببینیم علت چه بوده است.
دستغیب درباره میزان حضور خود در فضاهای تئاتری گفت: مدتی است که فرصت نداشته‌ام بروم تئاتر ببینم. اما اخیرا کار "اپرای عروسکی مولوی" را دیده‌ام.

 

وی به بازدید خود از پشت صحنه این نمایش عروسکی اشاره کرد و گفت: من پشت صحنه تئاتر عروسکی مولوی را دیدم که از تکنولوژی روز هم در آن استفاده شده بود. گاهی کاری روی صحنه می‌آید که توانسته سنت و مدرنیته را به خوبی با یکدیگر تلفیق کند؛ اگرچه در برخی نمایش‌ها نیز تنها از روش‌های سنتی استفاده شده که آن هم در جای خود ارزشمند است.
دستغیب اضافه کرد: آن چیزی که من در تئاتر دیده‌ام، این بود که ظرفیت و استعداد بسیار بالایی در بخش هنر و به خصوص در حوزه تئاتر و نمایش‌های عروسکی داریم که این ظرفیت و استعداد در تئاتر باید به هر نوعی حمایت شود.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما در شیراز پیگیری کردیم که بتوانیم باتوجه به ظرفیت‌هایی که در آنجا وجود دارد، این جریان را تقویت کنیم و به هر نوعی که ممکن است کارهایی توسط دستگاه‌های دولتی یا شرکت‌ها به مناسبت‌های مختلف برای اجرا؛ سفارش داده شود.
وی، تئاتر را نشانگر هویت ملی دانست و افزود: این مساله علاوه بر آنکه می‌تواند ریشه در هویت داشته باشد، می‌تواند بخش قابل توجهی از اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را به نحو سالمی غنی‌سازی کند.

 

منبع: ایلنا

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

پخش سريال در مسير زاينده‌رود و گويش اصفهاني بعضي بازيگران آن؛ اعتراض برخي از اهالي اصفهان را به دنبال داشته است تا آنجا كه سخنگوي شوراي اسلامي شهر اصفهان نيز خواستار عذرخواهي عوامل سريال شده است.

اسماعيل عفيفه(تهيه‌كننده مجموعه تلويزيوني در مسير زاينده‌رود) در گفت‌وگو با ايلنا، تاكيد كرد: به نظرم بيان اين‌گونه اظهارات پس از پخش چند قسمت از مجموعه بسيار عجولانه است. دوستان بايد منتظر قسمت‌هاي بعد سريال باشند. ما براي لهجه‌ها و بيان آنها از كارشناسان استفاده كرديم و تلاش كرديم تا آنجا كه امكان دارد لهجه‌ها به صورت طبيعي بيان شود اما بايد قبول كنيم در يك چنين سريال‌هايي؛ قطعا در بيان لهجه لغزش‌هاي كوچكي هم وجود دارد اما قابل گذشت است.

 

ادامه مطلب اسماعیل عفیفه: واكنش‌ها به لهجه بازيگران «در مسير زاينده‌رود» عجولانه است
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

هادي مرزبان كه تاكنون 10 نمايش‌نامه از آثار زنده‌ياد اكبر رادي را اجرا كرده است، مسئول انجمن دوستداران اكبر رادي شد.

اين انجمن يكي از زيرمجموعه‌هاي بنياد اكبر رادي است كه اخيرا هادي مرزبان مسووليت آن را پذيرفته است.

 

به گفته شكرخدا گودرزي عضو هيات مديره بنياد اكبر رادي قرار است اين انجمن دوستداران اكبر رادي را در سطوح مختلف گردهم بياورد و برنامه‌هاي مختلفي را تدارك ببيند.

 

گودرزي همچنين درباره مقالات رسيده درباره پژوهش در زمينه‌ي آثاراكبر رادي توضيح داد: تاكنون حجم قابل توجهي مقاله به ما رسيده و مهلت ارسال آثار تا پايان مردادماه تمديد شده است.

 

اين مسابقه با همت بنياد اکبر رادي، مشارکت معاونت هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و همکاري روزنامه باني فيلم و نشر قطره برگزار مي‌شود.

 

محورهاي مسابقه در شش بخش تنظيم شده که عبارتند از: تحولات اجتماعي و روشنفکري در آثار رادي، جامعه‌شناسي خانواده در آثار رادي، شيوه‌ها و شگردهاي نمايشنامه‌نويسي در آثار رادي، زيبايي‌شناسي ساختار ادبي در آثار رادي، تهران در آثار رادي و رويکردهاي نوين نقد ادبي و هنري به آثار اکبر رادي.

آثار ارسالي به اين مسابقه را هيأتي مرکب از نغمه ثميني، قطب‌الدين صادقي، عطاءالله کوپال و فرامرز طالبي داوري خواهند کرد و به ده مقاله برگزيده جوايزي اهدا مي‌شود.

 

منبع: ایسنا

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما