معاون امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: فيلمهاي مبتذل كمتر شده است. ده سال است اين فيلمها بيرون ميآيد، حالا سينما مبتذل شدهاست؟ اتفاقا الان اين نوع فيلمها كمتر شده است.
وي در مورد وضعيت فيلم «سنتوري» و دلايل عدم نمايش آن و محدوديت نمايش «آتشكار» و «صد سال به اين سالها» نيز تصريح كرد: الان نزديك به 80 فيلم داريم كه پشت اكران هستند و ظرفيت اكران ما محدود است. بنابراين ضرورتي نداشت ظرفيت اكران را براي فيلمي كه همه آن را ديدهاند، اشغال كنيم. «آتشكار» و «صد سال به اين سالها» هم در نوبت هستند و به احتمال زياد اين دو فيلم محدوديت اكران ميگيرند اما به سيستم اكران و شوراي صنفي نمايش بر ميگردد.
شمقدري درباره نمايش مسابقات ليگ ايران در سينماها بيان داشت: ما در مورد جام جهاني صحبت كرديم كه تجربه موفقي هم بود. در مورد نمايش ليگ ايران خيلي مخالف نيستيم مگر اينكه مورد خاصي باشد. مثلا ديدار دو تيم شهرستاني رقيب براي سالن سينما مناسب نيست. اما در مورد تيم محبوب يك شهر كه احساس ميشود ظرفيت استاديوم براي آن مناسب نيست به شرطي كه به اكران فيلمها صدمه نزند مشكلي ندارد.
وي دربارهي برگزاري مراسم فرش قرمز نيز گفت: با رعايت موازين جامعه اين مسئله مشكلي ندارد.
شمقدري همچنين در مورد بحثهايي كه درباره انتقال جشنواره فيلم كودك به كرمان مطرح شده بود بيان داشت: اين جنجالي بود كه در همدان اتفاق افتاد و ما سكوت كرديم. حالا قضيه حل شدهاست.
وي درباره صحبتهايي كه مبني بر انجام برخي ملاحظات در ماندن جشنواره در همدان شده گفت: ملاحظهاي در كار نبوده. همدان به عنوان ميزبان جشنواره مشخص شده بود و قرارداد سه ساله بسته شده بود كه نياز به تمديد داشت. مسائلي پيش آمد و وقتي كار ميكنيم اختلاف نظراتي پيش ميآيد و نشان دهنده فعاليت و كارهاست.
شمقدري درباره تاخير در كارهاي جشنواره نيز بيان داشت: دير نشده است. البته در ايام آتي فشار كار بر روي همكاران خواهد آمد. با اين حال ستاد تهران همه كارها را انجام ميدهد و خصوصا سهم فيلمهاي ايراني بيشتر شده و همچنين آثار خارجي قابل توجه است. ولي در استان وقفهاي بود! اين مشكلات حل شدهاست و امور به درستي انجام ميشود.
وي درباره اهميت جشنواره كودك گفت: ما چهار جشنواره مهم داريم كه يكي از آنها جشنواره فيلم كودك است و بحثهاي زيادي در مورد آن انجام ميشود.
شمقدري در پايان گفت: انشاالله جشنواره كودك سالهاي آينده هم در همدان ميماند.
منبع: ایسنا
مؤسسه آموزشی نیکوکاری رعد کلاسهای آموزشی هنرهای تجسمی برای توانیابان برگزار میکند. ضمن برگزاری کلاسهای مختلف در زمینه فعالیتهای جنبی حضور فعالی دارند. این مؤسسه هر فصل یک رویداد را اعم از شو غذا در روز جهانی غذا، بازارچههای فصلی، جشنواره نوروزی و مهمانی رنگها؛ برگزار میکند. چهاردهم و پانزدهم مرداد ماه امسال برای دومین بار این مجموعه دومین دوره جشنواره مهمانی رنگها را برگزار کرد. اسپانسر اصلی این برنامه انجمن گرافیک ایران بود.
مجتبي موسوي مدير نگارخانه برگ در سيزدهمين نشست پژوهشي اين نگارخانه كه به نكوداشت يونس فياض ثانوي هنرمند فقيد مجسمهساز اختصاص داشت، گفت: براي ما باعث افتخار است كه تعداد نشستهاي پژوهشي اين نگارخانه به عدد 13 رسيده و اميدوار هستيم كه اين نشستها همچنان ادامه پيدا كند و سيزدهمين نشست پژوهشي ما به بهانه گراميداشت ياد و خاطره يونس فياضثانوي هنرمند مجسمهسازي است كه در زمان خودش فرصت شناخته شدن نيافت،اگر چه حق اين بود كه بيش از اين به او و آثارش پرداخته شود كه شايد چون اهل خودنمايي و در بند شهرت نبود آن گونه كه بايد شناخته نشد.
موسوي گفت: اصل برگزاري اين نشستهاي پژوهشي بر اين است كه يادي از هنرمندان از دست رفته كنيم و به نمايش و بررسي آثارشان بپردازيم چرا كه معلوم نيست تا چند سال ديگر آيا از اين هنرمندان از دست رفته عكس، سند و نوشتهاي باقي بماند يا نماند،بنابراين ما سعي كرديم تنها به عنوان محركي عمل كنيم تا نهادهاي مسئول نسبت به حفظ اسناد و ميراث هنري كشور توجه بيشتري نشان دهند.
وي تصريح كرد: با افتخار اعلام ميكنم كه از تك تك نشستهاي پژوهشي خودمان نتيجه گرفتهايم و امروز ثمره برگزاري دومين نشست پژوهشي خود را كه مربوط به ابوالحسن خان صديقي بود گرفتيم و موفق شديم مجسمه برنزي اميركبير ساخته اين هنرمند فقيد را كه 32 سال پيش در ايتاليا ساخته بود و در اين مدت به دلايل حوادث اجتماع و جنگ ايران امكان انتقال آن به كشور ممكن نبود، به ايران بازگردانيم.
وي درباره داستان بازگشت اين مجسمه به ايران توضيح داد: در دومين نشست پژوهشي ما در نگارخانه برگ، عكسي از مجسمه اميركبير ديديم كه اين مجسمه را ابوالحسن خان صديقي سال 1356 به سفارش ايران در ايتاليا ساخت و بعدها بر اثر حوادث انقلاب ايران، اين مجسمه به ايران منتقل نشد و سال 1360 با تلاش اين هنرمند و مكاتبات او سعي شد اين اثر به ايران منتقل شود اما تلاش او بي نتيجه ماند و سال 1375 نيز از دنيا رفت و ديگر كسي پيگير اين موضوع نشد. بعد از برگزاري دومين نشست پژوهشي نگارخانه برگ كه به نكوداشت استاد ابوالحسن صديقي و نمايش اسناد، عكسها و آثار او اختصاص داشت، با ديدن عكس اين مجسمه، پيگير اين اثر شديم و با همكاري دوستاني در رايزني فرهنگي ايران در ايتاليا پس از يك سال پيگيري سرانجام متوجه شديم كه اين مجسمه در فلورانس است و از طريق حسن واحدي نقاش ايراني مقيم ايتاليا كارگاه ميكلويچ را كه اين مجسمه در آن كارگاه ساخته شده است يافتيم، اين كارگاه امروز ديگر كارگاه ريختهگري نيست و تنها يك مغازه در و پنجره سازي است و پسر ميكلويچ كه اكنون 70 ساله است در آن كار ميكند و مجسمه اميركبير ابوالحسن صديقي هم درگوشه اين مغازه روي زمين بود كه از طريق عكسهايش آن را شناسايي كرديم و با پرداخت مبلغي آن را پس گرفتيم و بعد از انجام مسائل گمركي، يك ماه پيش آن را وارد ايران كرديم و عصر روز يكشنبه 10 مردادماه سال جاري هم با حضور آقاي قاليباف شهردار تهران، اين مجسمه در پارك گفت وگو به صورت نمادين رونمايي شد و به زودي در محل مناسب خود كه احتمالاً پارك ملت است، نصب خواهد شد.
موسوي تصريح كرد: بازگشت اين مجسمه پس از 32 سال به ايران در نبود ابوالحسنخان صديقي، ثمره برپايي نشست پژوهشي براي اين هنرمند بود كه از اين بابت به آن مفتخريم.
منبع: فارس
به گزارش آکادمی هنر به نقل از روابط عمومی خانه سینمای ایران از تمامی اهالی خانواده بزرگ سینمای ایران می خواهیم که در گردهمائی پیگری تامین امنیت شغلی و رفاه اجتماعی که به دعوت جامعه اصناف سینمائی روز دوشنبه مورخ 89/5/18 ساعت 18 در محل خانه خود (واقع در خیابان وصال، ساختمان وصال) برگزار می شود، حضور بهم رسانند.
بهرام بیضائی، مسعود کیمیایی، جابرقاسمعلی ،ابراهیم حاتمی کیا، حسن حسن دوست، فریدون فرهودی، رخشان بنی اعتماد، سعید حاجی میری، ، ناصر تقوایی، مهین نویدی، علی الهیاری، فریدون جیرانی، مهناز افضلی، علی مصفا، شهریار اسدی، همایون اسعدیان، اصغر پورهاجریان، داوود رشیدی، کمند امیرسلیمانی، ذبیح اله رحمانی، محمد تهامی نِژاد، غلامرضا آزادی، فریال بهزاد، عبدالحسین برزیده، حسن آقاکریمی، محمدرضا مقدسیان، همایون ارشادی، مسعود کرامتی، هادی مقدم دوست، احمدرضا درویش، هارون یشایایی، جعفر گودرزی، مجید مجیدی، کامبوزیا پرتوی، رهبر قنبری، علی علایی، احمد امینی، زهرا مشتاق، کیوان کثیریان، محسن عبدالوهاب، سیروس الوند، محمد بانکی، پروین صفری، ابراهیم مختاری، محمود جعفری، گوهر خیراندیش، سعید مستغاثی، رویا تیموریان، محبوبه بیات، مسعود اطیابی، سروش صحت،وحید موسائیان، سید شهاب رضویان، عبدالرضا اکبری، بهزاد آدینه، امیر رضا معتمدی، لیلا حاتمی، ژیلا ایپکچی، مازیار میری، سهراب میرسپاسی، محمد رضا مویینی، جواد طوسی، نوید فرح مرزی، داوود یوسفیان، مریلا زارعیٰ،مجید میرفخرایی، اسماعیل امامی، مهدی شکیبا، ناصر عنصری، مجتبی راعی، احمدرضاگرشاسبی، حمید سهیلی، حسن معظمی، داریوش اسدزاده، حسین ترابی، اصغر فرهادی، محمدرضا سکوت، حامد کمیلی، فرهاد فارسی، الناز اکردوست، کیانوش عیاری، نورالدین زرین کلک، فاطمه نقوی، امین حیایی، حمید فرح نژاد، مهدی میامی، محمد حسین لطیفی، کارن همایونفر، سعید مستغاثی، یداله صمدی، پارسا پیروزفر، مهدی کرم پور، فرزانه شبانی، مرتضی شایسته، آناهید آباد، مهدی خادم، روانبخش صادقی،سارا قراچه داغی، محسن امیر یوسفی، رضا نوروزی، امیر اثباتی، آتیلا پسیانی، محمد سریر، کامران ملکی، سامان مقدم، مسعود میمی، اصغر هاشمی، حمید لبخنده، رضا کیانیان، کامران قدکچیان، علیرضا فتحی، ناصر ممدوح، رضا میرکریمی، مهناز افشار، محمد بزرگ نیا، مرضیه برومند، محمد علی سجادی، غلامرضا بابایی نامی، فرهاد توحیدی، امیر حسین سحرخیز، زینت رضا، مجید برزگر، مسعود رایگان، محمد مهدی عسگرپور.
مهدی تقوایی
در زندگی روزمره ما انبوهی از رفتارها و رخدادها در قالب روال عادی در آمدهاند. این امر دست مایهای برای خلق نمایشنامه ای با این مضمون شده است. نمايشنامه روال عادی را ژان کلود کرییر در سال 2002 نگاشته و دکتر محمدرضا خاکی آن را در سالن سایه به اجرا درآورده است.
ادامه مطلب نمایش نامه خوانی یا اجرای نمایش، تله تئاتر بدون قاب شیشه ای / نگاهی به نمایش روال عادی
آغاز Inception جدیدترین فیلم کریستوفر نولان در این هفته برای سومین بار پیاپی توانست در صدر گیشه آخرهفته آمریکای شمالی قرار گیرد. در این هفته هفت فیلم اکران شد که تنها سه فیلم توانستند در لیست ده فیلم پرفروش افتتاحیه قرار گیرند. کمدی مهمانی برای احمقها Dinner for Schmucks ساخته جی روچ نتوانست بر آغاز فائق آید. این فیلم برای کمپانی استیون اسپیلبرگ «دریم ورکس» 69 میلیون دلار خرج برداشته است که در افتتاحیه خود تنها 23 میلیون دلار فروخت. در مهمانی برای احمقها تیم (پل رود) یک کارمند رده بالای اجرایی در شرکتی بزرگ است. رئیس شرکت هر ماه یک مهمانی برگزار میکند که به مهمانی برای احمقها معروف است. در این مهمانی هر کارمندی که بتواند دلقکترین و احمقترین فرد را شناسایی کند و به مهمانی بیاورد از حقوق و مزایای بیشتر برای آن سال برخوردار می شود. در کنار پل رود، استیو کارل و زاک گالینفیانکیس در این فیلم ایفای نقش کردهاند.
بررسی 647 اثر رسیده به دبیرخانه چهاردهمین جشن سینمای ایران توسط دو گروه هیئت انتخاب شامل مرتضی علی عباس میرزایی، بهمن دادفر، فرهنگ آدمیت، امیرحسین سیاح، مرتضی جذاب، پیام عزیزی و محمد شیروانی ، پناه برخدا رضایی، رضا رضوی ، کیارش اسدی زاده، علی علایی، مسعود امینی، امین جعفری انجام و در نهایت 40 اثر متقاضی بخش مسابقه سینمای کوتاه جشن سینمای ایران به شرح زیر معرفی شدند:
آن دو (نقی نعمتی)، اویان(اسماعیل منصف)، باد(پامچال حمیدی)، باد هر کجا بخواهد می وزد(حمیده رضوی)، باد هر کجا بخواهد می وزد(مرتضی فرشباف)، برکه(مصطفی امامی)، پایان قرارداد(سام ارجمندی)، پیک آخر(سلمان سلطان فر)، تاناکورا(مصطفی پوراحمدی)، ترانه ای برای لوبا(طوفان نهان قدرتی)، تردید(امیر مداح)، تولد یک گلوله(کریم فائقیان)، تولدت مبارک(فر شته پرنیان)، ته تلخ قهوه(مرتضی اکوکچیان)، جدول، روزنامه و ...(نیما عباسی پور)، چیزهایی که نگفتیم(امیرغیاثی /مارال پورمندان)، حکیمه(طاهره حسن زاده)، حلزون(آزاد محمدی)، خواب تاریک(رضا سبحانی)، خانه ام ابریست(کریم عظیمی)، دیوار(احسان جعفری)، رادیولوژی یک پرتره(امیرتوده روستا)، روزها(شیرین برق نورد)، زندگی من نیستم(رحیم زاده)، سیگارکشیدن در باد(زهرا علی اکبری)، سوسک(کاوه مظاهری)، غم ها و غریزه ها(کریم لک زاده)، قصیده آینه(شهرام علیدی)، قیلوله(نیما جاویدی)، کسی پشت پنجره چوبی(مرجان اشرفی زاده)، گردش(حامد رجبی)، لواسان، تجریش(احسان امانی)، مهمانی زیرآب(بابک امینی)، میان دو خواب(امید عبدالهی)، متافورموسیلیس(سینا آذین)، مادرهای برفی(پیمان نهان قدرتی)، ما-در(الهام اسحاقی)، مسیر سردخون(کاظم مولایی)، وضعیت سفید(سهیلا گلستانی).