بهمن قبادي به بهانه نمايش فيلم «گربههاي ايراني» در گفتگو با مطبوعات ژاپني اعلام كرد؛ با پشتيباني «نيچيروان بارزاني»(نخست وزير سابق اقليم كردستان عراق) مشغول راهاندازي و ساخت يك مركز بزرگ فرهنگي در شهر اربيل (هولير) هستيم و قرار است كه در اين مركز جشنواره بينالمللي فيلم كردي برگزار شود.
فيلم سينمايي «کسي از گربههاي ايراني خبر نداره» آخرين ساخته بهمن قبادي؛ بدون حضور اين فيلمساز از طرف كمپاني پخشكننده ژاپني «مويولا» Moviola از روز شنبه(16 مردادماه ـ 7 آگوست) در سينماي «يورو اسپيس» واقع در «شيبويا» در شهر توكيو در كشور ژاپن روي پرده رفته و با استقبال بسيار خوب تماشاگران ژاپني روبرو شده است. در اين مدت بسياري از روزنامههاي معتبر ژاپني نقدهاي بسيار خوبي درمورد جديدترين اثر قبادي نوشتهاند.
چندين روزنامه و مجله مشهور ژاپني مانند؛ روزنامه «آساهي» و روزنامه «ماينيچي» در ارتباط با مصاحبه اينترنتي از طريق «اسکايپ» با فيلمساز ايراني؛ بهمن قبادي؛ مقالاتي به چاپ رساندند.
بهمن قبادي قرار بود قبل از اکران اين فيلم در سينماهاي ژاپن، كه تاكنون توانسته جوايز بيشماري از جشنوارههاي معتبر سينمايي در سراسر جهان بهدست آورد، سفري به اين کشور داشته باشند ولي بدليل مشكلات ويزا و خالي نبودن صفحات سفيد پاسپورتش براي مهر ويزاي ژاپن، نتوانست در زمان اكران فيلمش در اين كشور حضور يابد. وي درحال حاضر در شهر اربيل (هولير) کردستان عراق بسر ميبرد و اين روزها از طريق اينترنت (اسکايپ) با چندين روزنامه و تعدادي از مجلات ژاپني مصاحبه کرده است.
جذابيت فيلم سينمايي «کسي از گربههاي ايراني خبر نداره» در آن است که انواع موسيقي ازجمله؛ راک، هوي متال، رپ و غيره و درکنار آن منظره واقعي تهران در اين فيلم به نمايش گذاشته شده است.
کارگردان فيلم سينمايي «کسي از گربههاي ايراني خبر نداره» در يكي از گفتگوها؛ هدف خود را از تهيه اين فيلم اينگونه بيان کرده است: من براي نشان دادن چهره واقعي اين هنرمندان که متأسفانه هيچ کس از وجود آنها آگاه نيست؛ اين فيلم را تهيه کردم. اين فيلم زندگي حقيقي اين جوانان است كه باتوجه به محدوديتي که دارند بازهم درتلاشند.
قبادي در جواب يكي از روزنامهها كه سؤال كرد؛ درحال حاضر در چه شرايطي بسر ميبريد؟ اين چنين پاسخ گفت: درحال حاضر در كردستان عراق و بيشتر در شهر اربيل هستم. از ديد من اينجا يكي از امنترين نقاط جهان است و مطمئنم كه بزودي اين شهر و همچنين شهر سليمانيه به يكي از بزرگترين مراكز فرهنگي خاورميانه تبديل خواهند شد. اين روزها با پشتيباني «نيچيروان بارزاني» ما مشغول راهاندازي و ساخت يك مركز بزرگ فرهنگي در اربيل هستيم و قرار است كه در اين مركز جشنوارههاي بزرگ بينالمللي فيلم ازجمله؛ جشنواره بينالمللي فيلم كردي برگزار شود.
بهمن قبادي در جواب سؤالي درمورد موسيقي نسل جديد ايران گفت: حركت امروز موسيقي در ايران يك حركت جديد نيست و از نسلهاي گذشته ايران ميآيد. موسيقي در ايران هميشه وجود داشته و تمدن ايراني از بدو تاريخش يكي از پايهگذاران موسيقي بوده است و حتي در گذشته موسيقي صادر ميكرده است، اين بچهها، نسل جديد همان جريان هستند كه ريشه موسيقي در وجودشان از گذشته وجود دارد و هيچ كس قادر نخواهد بود اين جريان را متوقف كند.
روزنامه «آساهي» از كارگردان ايراني ميپرسد كه پيامش به نسل جديد ژاپن چيست؟، قبادي در جواب ميگويد: اينکه چطور نسل گذشته يعني نسل بعداز جنگ جهاني دوم باعث ترقي و پيشرفت ژاپن شدند، آنها نيز اينچنين باشند. سنتهاي خود را حفظ کنند و آنقدر غربزده نشوند، پشتکار داشته باشند و بيشتر زحمت بکشند. متأسفانه تکنولوژي به اين نسل ضربه زده و آنها را تنبل کرده است. بايد به اين نسل، انرژي، همت و اميد داد.
منبع: ایلنا
نمايشگاه خط نقاشيهاي سه نسل هنرمندان معاصر ايران در نگارخانه ساربان برپا خواهد شد.
در اين نمايشگاه آثاري از هنرمندان مطرح از جمله سيدمحمد احصايي، نصرالله افجهاي، صداقت جباري، عنايتالله نظري نوري، حسين كاشيان، هادي روشن ضمير، عليرضا سعادتمند، علي شيرازي، عينالدين صادقزاده، بهرام حنفي، پيمان پيروي، محسن دايي نبي، كيومرث صادقيان، امير صادق تهراني، فهيمه محمدي، احمد محمد پور، عليرضا افشاري، محبي، سالار احمديان و ... به روي ديوار خواهد رفت.
اين نمايشگاه ساعت 18 روز پنجشنبه 28 مرداد در نگارخانه ساربان افتتاح خواهد شد و تا نهم شهريور 89 داير خواهد بود.علاقهمندان مي توانند از اين آثار همه روزه (غيراز جمعهها) از ساعت16 تا 20 ديدن كنند.
نگارخانه ساربان در خيابان شهيد بهشتي، چهار راه صابونچي ( مهناز) خيابان مهماندوست ، پلاك 8 واقع شده است.
منبع: ایلنا
یک دستیار کارگردان و برنامه ریز گفت: متأسفانه تهیه کنندگانی وجود دارند که تولید تله فیلم را در قبصه خود گرفتند و به صورت فلهای آنان را تولید میکنند و چون بودجه و زمان ساخت تله فیلم کم است، کارگردان مجبور می شود از خیر بسیاری از سکانسها و تجهیزات بگذرد و به همین جهت ضربه کیفی به تله فیلمهازده میشود که لازم است مسئولین سیما فیلم به آن توجه خاصی داشته باشند.
ادامه مطلب حسین مشک آبادی: برخی از تهیهکنندگان به صورت فله ای تله فیلم تولید می کنندهمزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ساعت اجرای تئاترها تغییر کرده تا سالنها با مشکل مخاطب مواجه نشوند.
برنامه تالارها در ماه رمضان بدین صورت است:
تئاترشهر:
تالار اصلی: نمایش «منهای دو» نوشته ساموئل بنشتریت که با ترجمه شهلا حائری و کارگردانی داوود رشیدی در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر، ساعت 20:30
تالار چهارسو: نمایش «همه فرزندان خانم آغا» با نویسندگی و کارگردانی حسین کیانیهر شب ساعت 20:30
تالار سایه: نمایش «خانه برنارد آلبا» نوشته فدریکو گارسیا لورکا با ترجمه احمد شاملو و کارگردانی زهرا صبری از 20 مردادماه، ساعت 21.
کارگاه نمایش: نمایش «گل» با طراحی و کارگردانی یاسر خاسب تا 25 مردادماه در ساعت 21:15.
تالار قشقایی: نمایش «اتللو» اثر ویلیام شکسپیر کار عاطفه تهرانی از 26 مردادماه هر شب ساعت 21.
تماشاخانه ایرانشهر:
نمایش «رویای هالیوودی» به کارگردانی نادر برهانی مرند ساعت 21 و نمایش «ماکوندو» به کارگردانی آزاده انصاری از روز 27 مرداد اجرای عموم خود را در تماشاخانه ایرانشهر آغاز می کنند.
تماشاخانه سنگلج:
نمایش «سرآشپز پیشنهاد میکند» به کارگردانی مشترک شهابالدین حسینپور و رضا شفیعی، ساعت 20
فرهنگسرای نیاوران: نمایش «بیژن و منیژه» به کارگردانی رسول نجفیان، ساعت 21
تماشاخانه مهر: نمایش«حوالی تئاترشهر» به کارگردانی فرهاد تجویدی، ساعت 18
خانه نمایش: «مجلس لیر بیچاره» به کارگردانی حسین جمالی، ساعت 18:30
تالار هنر: نمایش «به زیر پاهایت نگاه کن» به کارگردانی مریم کاظمی، ساعت 18:30.
تالار محراب: نمایش «منطقه ممنوعه» به کارگردانی سامان ارسطو، ساعت 20:30
منبع: هنر نبوز
ابوالقاسم طالبی چندی پیش در سخنانی مدعی شده بود خانه سینما در جایگاه برانداز قرار دارد.
مدیرعامل خانه سینما در گفتو گو با خبرآنلاین دراینباره، گفت: «در خصوص صحبتهای افتراآمیز اخیر یکی از کارگردانان درباره خانه سینما موضوع به زودی در شورای صیانت طرح و بررسی و رای شایسته صادر خواهد شد.»
فرج الله سلحشور نیز مدتی قبل اظهاراتی توهینآمیز در مورد خانه سینما بیان کرده بود که مسئولان این نهاد صنفی این موضوع را مورد پیگیری قرار داده و شکایتی از این فیلمساز انجام داده بودند.
محمدمهدی عسگرپور با اشاره به این موضوع گفت: «خانه سینما در نامهای موضوع را به کانون کارگردانان برای ابلاغ به او برای حضور در شورا و ادای توضیحات ارسال کرده است. البته اگر قوه قضاییه درخصوص شکایت قبلی خانه سینما با جدیت و فوریتی که در برخی پروندهها از آنها سراغ داریم، عمل کرده بود، این گونه افتراها و انگزدنهای بیپروا تکرار نمیشد.»
مدیرعامل خانه سینما همچنین درباره بیانیه اتحادیه تهیهکنندگان سینمای ایران که یک روز پیش از برگزاری گردهمایی سینماگران در مخالفت با آن منتشر شده بود، گفت: «این بیانیه چنان دارای اظهارات بیپایه و اساس است که هر ناظر و مطلع امور سینمایی متوجه میشود یک نوع فرافکنی است. اگر تاریخ پنج سال اخیر تهیهکنندگان را مرور کنیم به خوبی روشن است که آنها نخست چندپاره شدند و بعد خانه سینما برای وفاق پا به میان گذاشت.»
او ادامه داد: «ظاهرا حافظه دوستان یاری نمیکند که چند دستگیشان از کجا و برای چه آغاز شد، اما بد نیست توضیح بدهم عبارت "تنها صنف قانونی تهیهکنندگان در خانه سینما" که در بیانیه آنان آمده بود، یک شوخی بیشتر نیست.»
عسگرپور اظهار داشت: «ما سوگمندانه هنوز فاقد یک صنف فراگیر تهیهکنندگی عضو خانه سینما هستیم و البته همانطور که پیشتر هم اشاره کردهام این چنددستگی محصول فرآیند غیرطبیعی تولید و نمایش در سینمای ما و دخالت موثر دولت در امور تشخیص صلاحیتهای صنفی و برخلاف نص صریح قانون برنامه چهارم توسعه است که بر استقرار نظام صنفی در عرصه فرهنگ و هنر تاکید دارد.»
منبع: خبرآنلاین
در این مراسم که با حضور هنرمندان تجسمی و گرافیست چون احمد اسفندیاری و محمود جوادیپور برپا شد، رضا داوری اردکانی سخنرانی کرد.
این نمایشگاه تا 18 شهریورماه به صورت بینالمللی و در دو بخش «اسماءالحسنی» و بخش جنبی «پوسترهای مذهبی» برگزار میشود.
نمایشگاه بینالمللی پوستر «اسماءالحسنی» سال گذشته در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد و امسال در خانه هنرمندان برپاست. علی وزیریان، دبیر این نمایشگاه گفت: «در ششمین دوره این نمایشگاه علاوه بر بخش اصلی که مسابقه «اسماءالحسنی» است، بخش جنبی نیز به صورت مسابقه برگزار شده است. در بخش جنبی این نمایشگاه پوسترهای مذهبی با هم رقابت داشتند.»
در این نمایشگاه از مجموع 101 اثر، 61 پوستر در بخش «اسماءالحسنی» و 40 پوستر در بخش مذهبی نمایش داده میشود. همچنین آثار علاوه بر تهران در موزه هنرهای معاصر اصفهان به معرض دید عموم گذاشته شده است.
آثار شرکتکننده در این نمایشگاه توسط چهار داور، دو داور ایرانی و دو داور مسلمان غیرایرانی بررسی و انتخاب شدند.
علی سیلان، گرافیستی از کشور ترکیه و استاد دانشگاه «سمسان» است. او مقالات بسیاری در خصوص طراحی گرافیک و تجزیه و تحلیل گرافیک و تبلیغات منتشر کرده است. کتابی هم با عنوان «مبانی گرافیک» به رشته تحریر درآورده است. سیلان یکی از چهار داور ششمین دوره نمایشگاه «اسماءالحسنی» است. او کیفیت آثار راهیافته به نمایشگاه را بالا توصیف میکند و معتقد است این نمایشگاه قابلیت بینالمللی شدن دارد حتی اگر مخاطبان با فونت عربی و فارسی آشنا نباشند. او به خبر گفت: «زبان، اهمیت چندانی برای درک پوستر و اثر هنری ندارد، زیرا هر پوستر زبان خاص خودش را دارد. اینکه متن به عربی یا لاتین نوشته شده باشد اهمیتی ندارد، زیرا هر هنرمندی شیوه خاص خود را برای کارش دارد.»
او برپایی چنین نمایشگاهی را باعث اتحاد بین هنرمندان مسلمان دانست و افزود: «این نمایشگاه در دنیای اسلام جایگاه ویژهای دارد و باعث اتحاد هنرمندان مسلمان میشود و ارتباط این نمایشگاه با سایر کشورها و سایر ادیان، اتحاد موجود در دین اسلام و نگاه روشن این دین را بیش از پیش نشان میدهد.»
پاسکال زغبی، دیگر داور این دوره از نمایشگاه «اسماءالحسنی»، طراح گرافیک و مؤسس استودیوی «29 حرف» در بیروت است. او نمونههای گوناگونی از فونتهای جدید حروف عربی را طراحی کرده و ابتکاراتی در زمینه فن چاپ داشته است. زغبی به تدریس طراحی حروف و تایپوگرافی در دانشگاه LAU لبنان و دانشگاه نوتردام مشغول است.
او ارتباط مفهوم و مضمون کارها را خیلی خوب و جالب دانست و کیفیت کارها به خصوص آثار بخش «اسماءالحسنی» را خیلی قابلتوجه ذکر کرد. زغبی در گفتگو با خبر به تفاوت این نمایشگاه با سایر نمایشگاهها اشاره کرد و گفت: «در این نمایشگاه، اسامی خداوند به صورت خلاقانه نمایش داده شده و به روش مدرن به تصویر کشیده شده است و من مضمون آنها را بسیار غنیتر پیدا کردم. من تا به حال چنین نمایشگاهی ندیده بودم.»
این هنرمند لبنانی در پاسخ این سؤال که آیا نمایشگاه «اسماءالحسنی» قابلیت بینالمللی شدن و حضور در کشورهای دیگر را دارد یا خیر گفت: «با توجه به اصول گرافیک، قطعا چنین نمایشگاهی در کشورهای دنیا میتواند بازخورد خوبی داشته باشد.»
او معتقد است آثار این نمایشگاه حتی برای کسانی که با فونت عربی و فارسی آشنا نیستند هم میتواند قابل درک و تأثیرگذار باشد؛ به شرط آنکه در کنار هر تابلو توضیحاتی درباره مضمون آن وجود داشته باشد. به این ترتیب مردم با فرهنگها و زبانهای مختلف میتوانند با این آثار ارتباط برقرار کنند.»
محمد خزایی، دانشیار گروه گرافیک دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس و سردبیر ماهنامه تخصصی «کتاب ماه هنر» یکی دیگر از داوران این نمایشگاه است. او داوری چندین نمایشگاه تخصصی گرافیک، دبیری دوسالانه پوستر عاشورا و دهمین دوسالانه جهانی پوستر تهران را در کارنامه خود دارد.
خزایی سطح کیفی آثار نمایشگاه امسال را نسبت به سال گذشته به خصوص در بخش «اسماءالحسنی» بسیار بهتر دانست و تأکید کرد: «تنوع کارها در بخش «اسماءالحسنی» بسیار بیشتر شده است.»
او در گفتگو با خبر معیارهایش را برای انتخاب پوسترها چنین تشریح کرد: «این نوع نمایشگاه با این موضوع هم در بخش «اسماءالحسنی» و هم در بخش پوسترهای مذهبی در دنیا نداریم. بخش مهمش برمیگردد به محتوایی که در پوستر به چشم میخورد. بخش بعدی ظاهر کار و فرم آن است. به عبارت دیگر آثاری برای شرکت در این نمایشگاه انتخاب شدند که فرم و معنا در آنها با هم هماهنگ بودند. این مهمترین معیاری بود که برای انتخاب پوسترها در نظر من بود.»
نمایشگاه اسماء الحسنی به مدت یک ماه در خانه هنرمندان ایران درحال برگزاری است.
منبع: خبرآنلاین
تعدادی از سینماهای تهران و دو شهر رشت و اهواز با آغاز ماه مبارک رمضان شاهد اجرای طرح اکران اذان تا اذان هستند؛ طرحی که براساس آن اکران فیلمهای سینمایی تا ساعت سه بامداد ادامه دارد و برخی از فیلمهای قدیمی به صورت تکسئانس در آن به نمایش درمیآید.
نبود سینماهای حوزههنری در جریان اجرای طرح اذان تا اذان اتفاقی دور از انتظار بود. این مسئله از سوی معاون سینمایی حوزه هنری عنوان شد. او بدون اینکه دلیل نبود سینماهای حوزه از جمله دو سالن تاثیرگذار آزادی و استقلال را چنین بیان کرد: «بنا بر سیاستها و آخرین تصمیمات اتخاذ شده در معاونت امور سینمایی حوزه هنری، سینماهای تابعه این مجموعه در سراسر کشور در طول ماه مبارک رمضان شامل طرح «اذان تا اذان» نمیشود. سینماهای حوزه هنری در تهران از جمله پردیس آزادی، استقلال، بهمن، سپیده، شاهد و نیز مجموعه سینماهای حوزه هنری در مراکز استانها و سایر شهرهای کشور طبق برنامه قبلی خود مبادرت به نمایش فیلم کرده و برنامه جدیدی برای مشارکت در طرح «اذان تا اذان» ندارند.»
خبر ناخوشایند مشارکت نکردن سینماهای حوزه در این طرح با خبر خوشایند اکران فیلمهای برتر دهه 60 و 70 سینمای ایران همراه شد. پیگیریها برای اکران فیلمهای قدیمی در طرح اذان تا اذان از مدتی قبل آغاز شده بود و به دلیل مخالفت رئیس اداره کل نظارت و ارزشیابی با آن تصویب آن تا روز شروع به کار این طرح طول کشید.
علیرضا سجادپور، رئیس اداره کل نظارت و ارزشیابی که خود به مخالفتش را این طرح اشاره میکند، در این زمینه اظهار داشت: «بنا به درخواستهای پردیسهای سینمایی و جمعبندی نظر کارشناسان با وجود اینکه خود من نظر موافقی نداشتم، با اکران فیلمهای سینمایی دهه 60 و 70 در پردیسهای سینمایی موافقت شد. در این طرح هشت فیلم از مجموعه آثار داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی،علی حاتمی و سیروس الوند به صورت تکسانس در پردیسهای سینمایی به نمایش درمیآید.»
او ادامه داد: «از آنجایی که پروانه نمایش این فیلمها در زمان خود موقت و دوساله بود و از آخرین اکران آن سالها میگذرد مجوز اکران آنها تمدید شد.»
براساس هماهنگیهای صورت گرفته با اداره کل نظارت و ارزشیابی هشت فیلم سینمایی «مادر» و «دلشدگان» به کارگردانی زندهیاد علی حاتمی، «ناخدا خورشید» به کارگردانی ناصر تقوایی، «اجاره نشینها»، «بانو» و «هامون» به کارگردانی داریوش مهرجویی و «یک بار برای همیشه» ساخته سیروس الوند، به صورت تک سانس در پردیسهای سینمایی اکران میشوند.
از یک سو گروهی معتقدند مخاطبان با اکران فیلمهای قدیمی در نیمه شب تابستان راهی سالنهای سینما میشوند و از سوی دیگر گروهی که محمدرضا صابری، عضو شورای صنفی نمایش نیز در میان آنهاست، معتقدند تماشاگران ترجیح میدهند فیلمهای جدید را در این مقطع ببینند.
او در این زمینه گفت: «اکران فیلمهای جدید و جذاب میتواند میزان استقبال از این طرح را بالا ببرد، سال گذشته هم فیلمهای دهه 60 و 70 در سینماها اکران شد، اما اتفاق بزرگی نیفتاد. فیلمهایی که این روزها روی پرده است به جز «پسر آدم دختر حوا» و «افراطیها» چندان در جذب مخاطب موفق نیستند و نمیتوان انتظار داشت مردم بامداد برای دیدن این فیلمها به سینما بیایند.»
صابری ادامه داد: «فیلمهای موفق سالهای گذشته در شبکه نمایش خانگی وجود دارد و مخاطب به آنها دسترسی آسانی دارد، تماشای فیلمهای جدید در شبهای ماه رمضان در سینماها میتواند مخاطب بیشتری را به سینما بیاورد. در روزهای آینده امیدواریم بتوانیم فیلمهای جدید را به چرخه اکران ماه رمضان اضافه کنیم.»
طرح اذان تا اذان در حالی فعالیت خود را آغاز کرده که تبلیغاتی برای آن در صداوسیما صورت نگرفته است. با این وجود علیرضا سرتیپی سخنگوی شورای صنفی نمایش معتقد است استقبال خوبی از طرح شده است.
او در این مورد گفت: «با وجود اینکه از سوی صدا و سیما اطلاعرسانی خاصی در خصوص طرح «اذان تا اذان» صورت نگرفته بود، اما در اولین شب اجرای طرح استقبال خوبی از سوی مخاطبان صورت گرفت. بجز چند سینمای حوزه هنری نظیر استقلال و آزادی، در حدود 30 سینمای پایتخت این طرح را اجرا میکنند که خوشبختانه با وجود نبود اطلاعرسانی مناسب با استقبال خوبی مواجه شده است. استقبال در سینمایی نظیر فرهنگ، اریکه ایرانیان و پردیسهای سینمایی بسیار خوب بوده است.»
اجرای طرح اذان تا اذان با احتمال پیوستن برخی فیلمهای جدید به گردونه اکران فیلمهای سینمایی تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت. «چهل سالگی» به کارگردانی علیرضا رئیسیان، «پسر آدم دختر حوا» ساخته رامبد جوان، «افراطیها» به کارگردانی جهانگیر جهانگیری، «مقلد شیطان» ساخته افشین صادقی و «ناسپاس» به کارگردانی حسن هدایت فیلمهایی هستند که این روزها در سینماهای تهران روی پرده هستند.