«محمدجليل رسولي» هنرمند خوشنويس در گفتوگو با فارس با اعلام اين خبر گفت: در اين كتاب 40 اثر خوشنويسي به خط نستعليق و شكسته نستعليق با مضامين قرآني را چاپ خواهم كرد كه اين 40 اثر قرآني به شيوهاي نو ارائه شده است.
رسولي گفت: اين كتاب هماكنون در مرحله ليتوگرافي است و احتمالاً تا سه ماه آينده روانه بازار خواهد شد.
اين هنرمند خوشنويس، پنجمين كتاب آثارش را همچون ديگر كتابهايش نفيس عنوان كرد وگفت: اين كتاب در قطع رحلي در 120 صفحه گلاسه رنگي و به شكلي كاملاً نفيس ارائه خواهد شد.
رسولي انتشار اين كتاب را همچون ديگر كتابهايش خود بر عهده دارد.
جليل رسولي همچنين از برپايي نمايشگاهي از آثار تازه خود در سال جاري خبر داد وگفت: 40 اثر تازه قرآني خودم را كه حدود 4 سال روي آنها كار كردهام، همزمان با انتشار كتاب در نمايشگاهي به نمايش خواهم گذاشت.
محمدجليل رسولي متولد 1326 همدان است، او بيش از 40 سال است كه خوشنويسي ميكند و تا كنون حدود 32 نمايشگاه انفرادي در تهران و در ديگر كشورها از جمله انگلستان ، آلمان ، ايتاليا ، چين و ژاپن و …داشته است.
او از شاگردان سيدحسن اميرخاني است و تاكنون كتابهاي « جان جانان »، « چهار فصل » و « يادگار عشق» شامل مجموعه آثارش را منتشر كرده است.
نمایش کافه پولشری عنوان نمایشی است از گروه تئاتر رها که کارگردانی آن برعهده حکیمه غربانی است. این نمایش نوشته آلن ولتز و ترجمه اصغر نوری است. از اصغر نوری در حال حاضر تئاتر روال عادی به کارگردانی دکتر محمد رضا خاکی بر روی صحنه تالار سایه تئاتر شهر می باشد.
نمایش کافه پولشری مونولوگی است از زبان صاحب کافه پولشری که غربانی کارگرداننمایش ایفاگر این نقش می باشد.
مدت زمان این نمایش مدت زمان این نمایش ۴۵ دقیقه است و در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه ۲۰ و ۲۱ مرداد ۸۹ ساعت ۱۹ در فرهنگسرای هنر (ارسباران) اجرا خواهد شد.
درآمد حاصل از فروش بلیط صرف جمعیت دفاع ازکودکان کار و خیابان خواهد شد.
سایر عوامل به شرح زیر هستند:
دستیار کارگردان: جمشید اسماعیل نژاد - طراح صحنه: فرانک جوهری - ساخت دکور: خسرو رنجبری - انتخاب موسیقی: گلنار نریمانی - عکاس: مهدی افشار نادری - طراح پوستر: فاضل سایه
«اسماعيل ميهندوست» فيلمساز و منتقد در گفتوگو با خبرنگار فارس درباره فعاليتهاي رسانهاي اين روزها گفت: اكثر فيلمسازان نقد فيلمهايشان را مورد مطالعه قرار ميدهند و اين امر كاملاً طبيعي است زيرا فيلمساز علاقمند است از نظر مخاطبان خود به خصوص مخاطب فرهيخته جامعه آگاه باشد، اين كه چقدر از اين نقدها را قبول دارد يا ندارد، نكتهاي ثانوي است. متأسفانه برخي از منتقدان تنها از روي حب و بغض شخصي فيلمي را نقد ميكنند و برخي ديگر، از روي رفاقت و شيفتگي و يا منافع باندي بيدليل تمجيد و ستايش ميكنند كه هر دو، كاري ناپسند و غيرحرفهاي به شمار ميآيد.
وي ادامه داد: البته اين امر تنها به عرصه مطبوعات سينمايي محدود نميشود زيرا ما نهادهاي دموكراسي تثبيت شدهاي نداريم و لذا هم تحمل انتقاد برايمان سخت است و از سوي ديگر برخي كساني كه در جايگاه انتقاد قرار ميگيرند، آن جايگاه را به تريبوني براي حب و بغضها ومنافع خودمدارانه تبديل ميكنند و اين ناشي از فرهنگ استبدادزده ماست كه ريشه تاريخي دارد. به عقيده من، هم فيلمساز و هم منتقد بايد تمرين كنند، به حقوق، عقايد و ذوق و سليقه يكديگر احترام بگذارند وباهم تعامل كنند نه تقابل براي اينكه گوهر حقيقت در دستان همگان قرار دارد نه دستهاي خاص! از طرف ديگر من اعتقاد دارم همانگونه كه فيلمساز با ساخت فيلم و ارايه اثر هنرياش ذوق، دانش و بينش خود را بيان كرده و در معرض قضاوت قرار ميدهد، منتقد نيز با محتوا و شيوه نقدش بضاعت فكري، سواد، دانش و در نهايت شخصيت خود را عريان ميكند. از نقدها ميتوان به وضوح هم به معلومات و دانش سينمايي و هم به روحيه و شخصيت نگارنده پيبرد.
ميهندوست به نقد شفاهي و گفتگوهاي چالشي با فيلمسازان اشاره كرد و گفت: من به شخصه با توجه به نكاتي كه گفتم به نقدشفاهي بيشتر اعتقاد دارم زيرا در اين نقد دوسويه منتقد مجبور است به صورت مشخص و مصداقي صحبت كند و از صدور احكام كلي فاقد استدلال (چه انتقادي و چه ستايشگرانه) پرهيز كند ضمن اين كه فرصتي براي فيلمساز فراهم ميكند، تا او هم متناسب با مخاطبش حرفها و دلايل خود را بازگو كند و در مجموع با اين شيوه ارزيابي و قضاوت در يك مقطع زماني به عهده شنونده و خواننده گذاشته ميشود.
وي در خاتمه به فعاليتهاي خبري اين روزهاي مطبوعات سينمايي اشاره كرد و گفت: من تنها در حوزه تخصصي خودم سينما ميتوانم نظر دهم كه دوستان خبرنگار مطبوعاتي و اهالي رسانه در حوزه سينما بويژه در سايتها، نسبتا خوب عمل ميكنند ولي در حوزههاي ديگر، اهل فن آن حوزهها بايد نظر بدهند.
«سيدمجتبي موسوي» نايب رئيس پيشين انجمن مجسمهسازان ايران در گفتوگو با خبرنگار هنرهاي تجسمي فارس با اعلام اين خبر گفت: بر اساس مذاكرات انجمن مجسمهسازان ايران با مركز هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد، قرار است اين دوسالانه امسال برگزار شود و در اين راستا، انجمن، شوراي سياستگذاري ششمين دوسالانه مجسمهسازي تهران را به مركز هنرهاي تجسمي معرفي كرده است و به اين ترتيب برگزاري اين دوسالانه به انجمن سپرده شد.
وي افزود: تاكنون چندين جلسه با حضور اعضاي شوراي سياستگذاري انجمن و مركز هنرهاي تجسمي برگزار شده است و درباره نحوه برگزاري اين دوسالانه، انتخاب دبير و زمان و مكان دقيق آن صحبت شده است كه نتايج آن از طريق فراخوان عمومي منتشر خواهد شد.
موسوي زمان انتشار فراخوان را حدود دو هفته آينده اعلام كرد وگفت: زمان و مكان برگزاري اين دوسالانه هنوز به شكل دقيق مشخص نشده است اما اگر با مؤسسه فرهنگي و هنري صبا توافق شود، در اين محل برگزار خواهد شد و زمان پيشنهادي برگزاري دوسالانه نيز ديماه اعلام شده است.
موسوي،اعضاي شوراي سياستگذاري ششمين دوسالانه مجسمهسازي تهران را شامل «كامبير صبري، زاديار گروسيان، كيوان پورنصرينژاد، نادر قشقايي و منصور آذري معرفي كرد.
موسوي همچنين گفت: هيئت مديره انجمن مجسمهسازان ايران به تازگي تغيير يافته است و پس از اين هيئت مديره جديد در اين راستا فعاليت خواهند كرد، البته امور اجرايي انجمن، هنوز به هيئت مديره جديد تحويل داده نشده است.
پنجمين نمايشگاه دوسالانه مجسمهسازي تهران آبانماه سال 1386 در موزه هنرهاي معاصر تهران و با موضوع «صلح، زندگي، افق آينده» برگزار شد.
بهروز افخمي در دومين نامهاش پيرامون «سنپترزبورگ» از مديرعامل خانه سينما خواست: «اكنون با توجه به فرصت كمي كه تا عيد فطر باقي مانده تقاضاي جلوگيري از چاپ كپيهاي نمايش فيلم «سنپترزبورگ» و توقف ساير مقدمات اكران و تسريع در رسيدگي و تشكيل شوراي حل اختلاف را دارم.و در غيراينصورت نام من و آيدين افخمي را از عناوين تيتراژ و پوستر و همهي تبليغات فيلم بردارند.»
اين كارگردان سينماي ايران در بخشهايي از اين نامه كه در اختيار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،گذاشته خطاب به محمد مهدي عسگرپور آورده است: «هفتهي گذشته اطلاع رسيد كه فيلم «سن پترزبورگ» به صورت پنهاني تمام مراحل پستوليد را گذرانده و حتا پروانهي نمايش گرفته و قرار است عيد فطر به نمايش درآيد. آقاي اعتباريان و خانم مهاجر در تمام مدت تدوين مجدد از تماس و گفتوگو با من فرار ميكردند و اكنون معلوم شده بعضي اخبار نادرست كه به من ميرساندهاند براي اين بوده است كه در مقابل عمل انجامشده قرار بگيرم.
وي با اشاره به اظهارات اخير اعتباريان در ادامه نوشته است:«اخيرا در مطبوعات هم چيزهايي گفتهاند كه خلاف واقع است. مثلا رقم يكميلياردودويست ميليون تومان براي مخارج فيلم حقيقت ندارد و «سن پترزبورگ» در حدود ششصد ميليون تومان خرج برداشته است. فيلمبرداري هم شش ماه طول نكشيده و در چهارماه تمام شده است. از اول و براساس برنامهريزي بنا بود فيلمبرداري اين فيلمنامهي دويست صفحهاي سه ماه طول بكشد كه به دليل تعطيلات عيد نوروز و شرايط اجتماعي به چهارماه كشيد. آقاي اعتباريان بابت خريد سهم ده درصدي من از فيلم «سن پترزبورگ» سه قطعه چك جمعا به مبلغ صد ميليون تومان و به تاريخهاي ارديبهشت و خرداد و مرداد امسال امضا كرده است كه هر سه برگشت خورده و با شرايط فعلي ناگزير در اختيار وكيل قرار خواهد گرفت.»
بهروز افخمي در ادامه آورده است: «من تا امروز خانم مهاجر را نديدهام و مشكل شخصي ندارم. اصل مطلب اين است كه بنا نبود «سن پترزبورگ» زيرنظر تهيهكننده يا هر مرجع ديگر دوباره تدوين شود. آنچه من موافقت كردم اين بود كه نسخهي تدوينشده به وسيلهي خانم مهاجر و زير نظر خودم در حدود 30 دقيقه كوتاه شود. اگر آقاي اعتباريان نداند خانم مهاجر احتمالا ميداند كه اين روزها ميشود بر تدوين به صورت غيرحضوري نظارت كرد. ايشان حتا يك تلفن نكردند. در حاليكه تدوين فيلم شئون و حيثيتهايي دارد از جمله اينكه فيلم را بدون اطلاع كارگردان نبايد به دلخواه يا زيرنظر تهيهكننده بيريخت كرد.»
افخمي با اشاره به نامهي چند روز گذشتهاش خطاب به عسگرپور نوشته است:«من نامهي اول را درحالي براي شما نوشتم كه از اتمام تدوين و مراحل فني خبر نداشتم اكنون با توجه به فرصت كمي كه تا عيد فطر باقي مانده تقاضاي جلوگيري از چاپ كپيهاي نمايش و توقف ساير مقدمات اكران و تسريع در رسيدگي و تشكيل شوراي حل اختلاف را دارم. اختلاف من و آقاي اعتباريان ماهيت صنفي دارد و بهتر است از طريق مرجع صنفي (خانهي سينما و اصناف تابع) حل و فصل شود. اما اگر محذور داريد اشاره بفرماييد تا از طريق مرجع ديگر اقدام شود. در عينحال چنانكه قادر به جلوگيري از نمايش فيلم در عيد فطر نيستيد لطفا آقاي اعتباريان را موظف بفرماييد نام من و آيدين افخمي را از عناوين تيتراژ و پوستر و همهي تبليغات فيلم بردارند.»
اين كارگردان در پايان نوشته است:«آيدين افخمي در تدوين مجدد نقشي نداشته و مايل نيست نامش در كنار نام خانم مهاجر ظاهر شود. در مورد برداشتن نام من مشكل اينست كه مقابل عنوان كارگردان خالي ميماند. آقاي اعتباريان ميتوانند براي پركردن اين جاي خالي از نام يك شخص حقيقي (مثلا خودشان يا ...) يا يك نام مستعار (مثلا آلن اسميتي) يا يا يك شخص حقوقي (مثلا سيران فيلم يا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ) و حتا يك عبارت انتزاعي (مثلا حيات اجتماعي امروز ايران) استفاده كنند و از رضايت من آسوده خاطر باشند.
فرصت را براي تجديد مراتب احترام مغتنم ميدارم.
«مشتاق ديدار»
بهروز افخمي رونوشت اين نامه را به اتحاديهي تهيهكنندگان و توزيعكنندگان فيلم – كانون كارگردانان سينماي ايران و كانون تدوينگران سينماي ايران نوشته است.
در نخستين اجراي دوره دوم اجراهاي گروه مونولوگ تئاتر «ليو»نمايش «جهان چرا از اين كه هست دورتر نميرود» به نويسندگي محمد رضاييراد و كارگرداني نغمه ثميني اجرا شد.
اين در حالي است كه از نمايشهاي مونولوگ اين گروه كه سال گذشته به صورت ماهانه برگزار ميشد استقبال فراواني صورت گرفت و پس اجراهاي دورهاي در تالار انتظامي خانه هنرمندان اين نمايشها در گارگاه نمايش مجموعه تئاترشهر نيز به اجراي عموم گذاشته شد.
نمايش «جهان چرا از اين كه هست دورتر نميرود» عصر روز گذشته با استقبال فراوان هنرمندان و مخاطبان واقع شد و افرادي چون ماني حقيقي، پگاه آهنگراني، شيوا ابراهيمي و...از اين نمايش ديدن كردند اين در حالي بود كه ظرفيت تالار انتظامي خانه هنرمندان نسبت به ميزان تماشاگران بسيار محمدود بود و تماشاگران به دليل ظرفيت محدود روي زمين به تماشاي اين نمايش نشستند.
برخلاف ساير اجراهاي گروه «ليو» كه پس از آن با حضور نويسنده،بازيگر و كارگردان نمايش مورد نقد و بررسي قرار ميگرفت اين نمايش پس از اجرا نقد و بررسي نشد.
به گزارش فارس، گروه تئاتر ليو 5 شهريور ماه مونولوگي به نويسندگي بهمن فرمانآرا و كارگرداني حميد پورآذري را در تالار انتظامي خانه هنرمندان به روي صحنه ميبرد.
منبع: فارس
به گزارش آکادمی هنر به نقل از روابط عمومي مركز هنر پژوهي نقش جهان، در سومين دوره از سلسله كارگاههاي تخصصي سينما و تئاتر كه از 15 شهريور ماه 89 آغاز ميشود، بهروز غريبپور، ماهيت نمايش عروسكي در فرهنگ و هنر ايران را آموزش ميدهد.
اين كارگاه در طول هشت جلسه به ترتيب به موضوعهاي «نمايش عروسكي: ماهيت و جايگاه آن در ذهن و زندگي بشر»، «گستردگي شيوههاي اجراي نمايش عروسكي در طول زمان و در دوره معاصر»، «نمايش عروسكي براي كودكان»، «نمايش عروسكي براي بزرگسالان»، «شيوههاي كارگرداني براي نمايش عروسكي و چگونگي به كارگيري اين زبان هنري براي مخاطبان مختلف» از جلسه اول تا پنجم ميپردازد و از جلسات ششم تا هشتم موضوع «نقد- نظر- عمل» در نمايش عروسكي مورد بررسي قرار ميگيرد.
رشتههاي «خوانش روش شناختي نمايشنامهنويسي» با حضور محمد چرمشير، «تحليل فيلم» با حضور روبرت صافاريان و «نقالي - پردهخواني» با حضور استادان وليالله ترابي و داوود فتحعليبيگي ديگر كارگاههايي است كه در اين دوره در مركز هنر پژوهي نقش جهان برگزار ميشود.
اين دورهها در هشت جلسه برگزار ميشود و در پايان دوره به هنرجويان گواهي شركت صادر ميشود.
علاقمندان ميتوانند به منظور كسب اطلاع بيشتر، تا پايان مرداد ماه، به آدرس: خيابان وليعصر(عج)، ضلع جنوب غربي پارك ساعي، شماره 2169، مركز هنر پژوهي نقش جهان مراجعه كرده و يا با شماره: 14-88553913 و آدرس پست الكترونيك این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید تماس حاصل كنند.
کنفرانس بين المللي سينماي مستند از 9تا 12 آوت2010(18 تا 21 مرداد1389) با حضور سه مستندساز ايراني در استانبول «ترکيه» برگزار ميشود.
به گزارش ايسنا،درنشستي كه در اولين روز اين كنفرانس و با عنوان چهرههاي متفاوت سينماي مستند ايران با مديريت هادي قراباقي(دانشجوي دکتراي دانشگاه نيويورک در رشته تحقيقات سينمايي )برگزار ميشود ،مهرداد اسكويي،مهوش شيخ الالسلامي و سودابه مراديان به بحث درباره ي سينماي مستند خواهند پرداخت.
نمايش بخشهايي ازمستندهاي «ماده 61»(مهوش شيخ الاسلامي)،«روزهاي بيتقويم»(مهرداد اسكويي) و
«ماشين روز قيامت» (سودابه مراديان) از ديگر بخشهاي اين نشست دو ساعته است.
گفته ميشود:کنفرانس استانبول يکي از کنفرانسهاي مطرح در زمينه سينماي مستند در دنيا بشمار ميرود كه هفده سال پيش با هدف اهميت دادن به ويژهگيهاي سينماي مستند جدا از کنترل و تاثير سينماي قصهگو به عرصه آکادميک انگليسي وارد شد و از همان زمان هر سال قدمهاي موثر در پيشرفت و جدي گرفتن سينماي مستند برداشته است. اين كنفرانس هرسال در يك كشور برگزار ميشود و براي سال 2010 تركيه براي برپايي آن انتخاب شده است