آیینههای روبرو - آیینههای هم راستا از اجتماع امروز
- توضیحات
- نوشته شده توسط تحریریه آکادمی هنر
- دسته: یادداشت
- منتشر شده در 1389-11-17 01:04
حسام کاظمی: عصر 16 بهمنماه روز نخست جشنواره فیلم فجر - آینههای روبرو ساخته نگار اذربایجانی
نگار اذربایجانی بازیگر دهه گذشته در نخستین تجربهی کارگردانی خود به سراغ داستانی زنانه رفته است که نشانگر دغدغههای اوست. آثار اولیه هر کارگردانی نشانگر جهان بینی خالق آنهاست و آذربایجانی با انتخاب سوژهای ملتهب در دل اجتماع نوید ورود فیلمسازی متفاوت را میدهد.
آیینه های روبرو روایتی است نیمه تمام و چندپاره از تقابل دو زن از دو طبقه اجتماعی مختلف با دردهای متفاوت، رعنا زنی از طبقات پایین اجتماع که بدلیل زندانی بودن همسرش به تنهایی اوقات خود را میگذراند و مجبور به مسافر کشی است و در نقطه مقابل او «آدینه» دختری مرفه که بدلیل دوجنسیتی (ترانسکشوال) بودن، در صدد تغییر جنسیت خود از جنس زن به مرد است.
بدلیل ضعف در شخصیت پردازی این تقابل از این دو زن، تصویر کاملی نیست. فیلم از نظر داستانگویی با لکنت مواجه است و در لحظاتی کاملا" با ریتمی خسته کننده بیننده را پس میزند که در اکران عمومی شاید باید فکری به حال تدوین دوباره فیلم کرد.
فیلم با سکانسی جذاب آغاز میشود و هرچه جلوتر میرویم، روایت انسجام خود را از دست میدهد. در این میان شخصیت پردازی هم تحت الشعاع چندپارگی اثر گشته است، به طوریکه عدم یکدستی بازیها و در نوسان بودن بین تیپ و شخصیت به شکلی محسوس مورد توجه است.
در مجموع آیینههای روبرو، آیینههای هم راستا است از اجتماع امروز، تلاشی قابل احترام از نمایش برخی از دردهای امروز که کاش این ایدهی جذاب که در قالب فیلمی کوتاه تحسین برانگیز بود با فیلمنامهای دقیقتر فیلمی خوش ساختتر میبود.