اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نفرتیتی یا فرانکشتاین؛ مجسمه‌ای که خشم مصریان را برانگیخت

 

نصب مجسمه نفرتیتی ملکه باستانی مصر در شهر سمالوط باعث چنان اعتراض و تمسخری شد که مقامات شهر مجبور به برداشتن آن شدند.

 

به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر و به نقل از آرت نت، مردم مصر معترضند که این ملکه که با شوهرش چهارده قرن قبل از میلاد مسیح بر مصر حکومت می‌کردند در این مجسمه به زشتی به تصویر کشیده شده و بیشتر شبیه فرانکشتاین است. برای مصری ها نفرتیتی نماد قدمت تاریخی و زیبایی است و حتی نام نفرتیتی به زیبایی او اشاره دارد؛ زنی زیبا آمده است.

 

تصویری که اکنون از نفرتیتی وجود دارد مربوط نیم‌تنه‌ای است که در ۱۹۱۲ در حفاری‌ها یافت شد و اکنون در موزه برلین نگهداری می‌شود. مجسمه‌ای که موضوع مناقشه دائم مصر و آلمان بر سر تملک آن است. سفارش ساخت مجسمه را مقامات شهر سمالوط داده بودند اما این مجسمه زشت که هیچ شباهتی به آن ملکه زیبا ندارد باعث شده تا وضعیت هنر معاصر مصر هم زیر سوال برود.

 

زنی مصری توییت کرد: «این توهینی به نفرتیتی و تمام مصری‌ها است.» دیگری توییت کرد: «آن را باید مجسمه زشتی بی‌سلیقگی بی‌هنری نام گذاشت نه نفرتیتی.» مردی مصری اعتراض خود را در توییتر چنین نشان داد: «وقتی نمی‌دانید چطور باید مجسمه بسازید نروید چنین اجحافی در حق نفرتیتی بکنید.» دیگری در توئیتر نوشت: «هم حال هم گذشته را تحریف کردید. خواهش می‌کنم مجسمه اصلی را از آلمان برنگردانید، حداقل آنجا به او عزت می‌گذارند.»

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما