اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

مجسمه‌های جنکینز در گالری کاستنیر

 

به گزارش آکادمی هنر و به نقل از ویسایت آرت نت، گالری فابین کاستنیر نمایشگاهی از آثار مارک جنکینز با عنوان «طبیعت بیجان» برپا نموده است.

جنکینز که در حوزه‌های مجسمه‌سازی و اینستالیشن فعال است در کارهایش بر طیف متنوعی از مضامین شهری و اجتماعی تمرکز دارد. اساس کار او بر تکنیک خاصش استوار است که شامل قالب‌گیری از اشیا و بدن خود و دیگران، با استفاده از پلاستیک و نوار چسب می‌شود.

 

در «طبیعت بی‌جان» هنرمند مجموعه‌کار جدیدی را شامل چیدمان‌هایی مختص فضای گالری ارائه می‌دهد. همانند مفهوم سنتی طبیعت‌ بی‌جان، مجسمه‌های او لحظاتی را تسخیر می‌کنند که واقعیت خاص خودشان را مجسم می‌نمایند، و صحنه‌هایی را ارائه می‌دهند که درک آدمی را از اینکه چه چیزی واقعی، و چه چیزی غیر‌واقعی است، به چالش می‌کشند. جنکینز انسان‌ها، حیوانات، و کودکان را ــ موجوداتی که اغلب سرشار از حیات‌اند ــ  به شکل اشیای بی‌حرکتی می‌سازد که در حالت‌ها و سناریوهای عجیب منجمد شده‌اند.

 

با خلق این موقعیت‌های نامرسوم، او ایده‌ها یا اشیای عادی را در بستر جدیدی قرار می‌دهد که بازدیدکننده در آن نقش مهمی دارد. مجسمه‌های جنکینز، چه در فضاهای عمومی و چه در گالری، دریافت ما از امور پیش‌پاافتاده را تغییر می‌دهند و صحنه‌های سوررئالی خلق می‌کنند که بی‌شک تجربیات تازه‌ای را شکل می‌دهند. در مورد آثاری که در فضاهای شهری نصب می‌شوند، هنرمند به‌عمد مجسمه‌ها را بدون مراقب رها می‌کند تا چرخه‌ی حیات خود را با هر سرنوشتی طی کنند؛ چه به شکل طبیعی از بین بروند یا اینکه جمع‌آوری شوند.

 

جنبه‌ی نمایشی کارهای هنرمند در این نمایشگاه هم مضمونی مرکزی باقی می‌ماند و او از فضای گالری به‌عنوان صحنه‌ی اجرا استفاده می‌کند و بازدیدکنندگان را نه‌تنها به عنوان تماشاگر، بلکه به‌عنوان بازیگر وارد کارش می‌کند.

 

 

مارک جنکینز (متولد ۱۹۷۰) در واشنگتن زندگی و کار می‌کند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما