اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

حمله‌ی لفظی جمعی از سیاست‌مداران فرانسوی به آنیش کاپور

 


به موجب تصمیم انیش کاپور مبنی بر باقی ماندن آثار خرابکارانه بر روی چیدمان «گوشه‌ی کثیف» در ورسای، جمعی از سیاست‌مداران فرانسوی با انتشار بیانیه‌ای خواهان برخورد با این هنرمند رادیکال شده‌اند.

 

به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر و به نقل از وبسایت آرت‌نت؛ چندی قبل عده‌ای خرابکار به چیدمان عظیم آنیش کاپور واقع در باغ کاخ ورسای حمله بردند و با اسپری شعارهای تندی برعلیه جامعه‌ی یهودی فرانسه بر روی آن نگاشتند. این شعارهای ضدیهود بلافاصله واکنش عظیمی در فضای مجازی این کشور را دربرداشت. واکنش‌هایی که چندی بعد به فضای سیاست فرانسه نیز رسوخ پیدا کرد.


در این میان مسئولان کاخ از آنیش کاپور؛ هنرمند اثر مزبور درخواست کردند که برای بازبینی و پاکسازی بدنه‌ی چیدمانش به فرانسه سفر کند. درخواستی که البته با واکنش منفی کاپور مواجه شد. کاپور به واقع در مقابل درخواست مسئولان کاخ در جهت زدودن شعارهای ضدیهود بر روی بدنه‌ی چیدمانش، اعلام داشت که ترجیح می‌دهد این شعارها همچنان بر روی اثرش باقی بمانند. چون به نظرش مخاطبان آثارش حق دارند که در مقابل مضمون یا صورت اثری که به تماشایش نشسته‌اند، واکنش نشان بدهند.


در هر صورت گویا این پاسخ از سوی کاپور، به مذاق سیاست‌مداران محلی ورسای خوش نیامده است. زیرا با انتشار بیانیه‌ای شخص کاپور را همسو با شعارهای ضد یهود نوشته بر روی بدنه‌ی «گوشه‌ی کثیف» خوانده‌اند. اتهامی که البته کاپور با صراحت ردش می‌کند. در هر صورت باید منتظر ماند و دید که جدال لفظی مابین آنیش کاپور و مجلس محلی ورسای به کجا ختم خواهد شد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما