اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

عکاسی به روش اتاق تاریک در مجموعه‌ی جدید ریچارد لروید

 

گالری‌های پیس و پیس/مک گیل، با نمایشگاه بزرگی از عکس‌های رنگی و سیاه و سفید هنرمند بریتانیایی، ریچارد لروید، همکاری خود با این هنرمند را آغاز کرده‌اند.


به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر و به نقل از وبسایت گالری، این عکس‌ها، شامل منتخبی از پرتره‌ها، مناظر و طبیعت بیجان‌ها، در طول دهه‌ی گذشته خلق شده‌اند. با شوقی بی‌همتا نسبت به این رسانه و مواد کار و ملزومات آن، لروید محدودیت‌های بیان عکاسانه را در پرتره‌ها، پیکره‌ها، طبیعت بیجان‌هایی از حیوانات و آینه، و چشم‌اندازهایی از مناطق ییلاقی انگلیس مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

با به کارگیری تکنیک‌های قدیمی تولید عکس، کارهای او جایگاه منحصربفردی در عکاسی معاصر دارند؛ تکنیک‌هایی که از نقاشان فیگوراتیو قرون نوزده و بیست و از سنت تصاویر مرگ محور(Vanitas: آثاری عموما در ژانر طبیعت بیجان که در آنها به شکل نمادین با نمایش عناصری نظیر جمجمه به پوچی و مرگ اشاره می‌شود) وام گرفته شده است.

 

با استفاده از فرآیند قدیمی اتاق تاریک، عکس‌های رنگی لروید منحصربفردند، و به صورت چاپ مستقیم، و بدون نگاتیو یا تکنولوژی دیجیتال چاپ شده‌اند. هنرمند کار با این روش نامرسوم را از دوران تحصیلش آغاز نمود و آن را در ۲۰۰۳ با ساخت دوربینی به اندازه‌ی یک اتاق پیشرفت داد که در آن کاغذهای عکس مستقیما در معرض نور قرار می‌گیرند. سوژه هر چه که باشد، در اتاق مجاور همراه با منبع نوری قدرتمند جای می‌گیرد؛ یک فانوس عکاسی که لنزی در آن تعبیه شده دو اتاق را به هم مرتبط می‌کند. به این ترتیب تصویر سوژه روی صفحه‌ای از کاغذ Ilfochrome ثبت می‌شود. تصویر نهایی به شدت واقعی، و کاملا  بدون دانه و پر جزییات است، اگرچه عمق میدان کمی دارد. تاثیر بصری محض کار لروید به طور لاینفکی به علاقه‌ی او نسبت به عمق احساسی و روانشناختی سوژه‌ها وابسته است.

 

نگاه متفکرانه و تنهای سوژه‌های او با نگاه ما تلاقی می‌کند؛ در حالی که ما در مورد روایات درونی رازآمیز آنها و کیفیت قدرتمند خویشتن‌نگری می‌اندیشیم که وجه مسلط کار اوست. ریچارد لروید(متولد ۱۹۶۶، لنکشایر) تحت نظر توماس جاشوا کوپر در مدرسه‌ی هنر گلاسگو آموزش دیده است. وی در لندن زندگی و کار می‌کند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما