اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

رونمایی از مجسمه‌ی مارتین کرید در بروکلین

 

 

وبسایت Public Art Fund از رونمایی یک مجسمه‌ی نئونی ۲۵‌فوتی و چرخان از هنرمند بریتانیایی، مارتین کرید، در پارک بروکلین بریج خبر داد.


این مجسمه با عنوان «شناخت» (Understanding) بزرگ‌ترین مجسمه‌ی کرید در فضای عمومی است. نیکلاس بائوم، مدیر و کیوریتور ارشد Public Art Fund می‌گوید: «مارتین کرید شاعر امور روزمره است. هنر او ما را با چیزهایی روبه‌رو می‌کند که فکر می‌کنیم از قبل آنها را می‌شناسیم؛ او از ما دعوت می‌کند با نگاهی تازه آنها را ببینیم. «شناخت» کلمه‌ای ساده با معانی پیچیده‌ای است … در این فرم مجسمه‌سازانه‌ی تابان و پویا، این کلمه مجزا و منفرد، عظیم، و مدام در حرکت است. هم به معنای حقیقی و هم استعاری، کرید نظرگاه جدیدی به ما می‌دهد تا از آن این کلمه را بنگریم.

 

اما آیا این گرامیداشت شناخت است یا چالشی برای ما تا بیشتر بفهمیم؟» مجسمه‌ی «شناخت» از نئون قرمز و از حروف فولادی مفردی ساخته شده که روی یک تیرآهن قرار گرفته‌اند. تیر روی یک ستون نصب شده و حول یک محور می‌چرخد. ستون روی یک صفحه‌ی پله پله قرار دارد که هم یادآور معماری زیگورات‌ها است و هم محلی برای نشستن بازدیدکنندگان.

 

مجسمه با سرعت متفاوتی حرکت می‌کند، گاهی آرام و گاهی با شتاب بیشتر. ریتم چرخش، به‌وسیله‌ی یک برنامه‌ی کامپیوتری که کرید طراحی کرده مشخص می‌شود. تجربیات هنری کرید به‌عنوان یکی از تحسین‌شده‌ترین هنرمندان بریتانیایی و برنده‌ی جایزه‌ی ترنر ۲۰۰۱، طیف متنوعی از مجسمه‌سازی، نقاشی، اینستالیشن، موسیقی و طراحی رقص را شامل می‌شود. با بهره‌گیری از مواد و موقعیت‌های از پیش موجود، هنرمند کارهایی خلق می‌کند که تعریف هنر را، با رویکردی بازیگوشانه نسبت به مینیمالیسمِ کانسپچوال، مورد پرسش قرار می‌دهند.

 

نگرش منطقی و خشک او نسبت به خلق هنری در عنوان کارهایش قابل مشاهده است که به صورت متوالی و بر مبنای اعداد نامگذاری می‌شوند. یکی از مشهورترین کارهای او، «کار شماره‌ی ۱۱۹۷، همه‌ی زنگ‌ها در کشوری با حداکثر سرعت و بلندی ممکن برای سه دقیقه به صدا در‌می‌آیند» است که به مناسبت المپیک ۲۰۱۲ لندن به نمایش درآمد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما