اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

از تابستان تا پاییز در کرانه رود سن با رضا دقتی

 

رضا دقتی

«به من نگو پناهجو! اسم من لیلا، امیر، ماریا بشیر، ملائکه، عادل و علی و ساموئل و سمیرا و محمد است.» هدف از برگزاری نمایشگاهی از عکس‌های رضا دقتی از کودکان آواره از این جملات به خوبی آشکار می‌شود: او قصد دارد چهره و هویت انسان‌های آواره را به آنان بازگرداند.

 
آکادمی هنر- نمایشگاه «به من نگو پناهجو»، مجموعه‌ای از عکس‌های رضا دقتی، عکاس – خبرنگار سر‌شناس ایرانی در کرانه رود سن در پاریس برگزار می‌شود. این نمایشگاه ۲۴ جولای کارش را آغاز می‌کند و تا ۱۲ اکتبر ادامه دارد. عکس‌های رضا دقتی از کودکان آواره می‌بایست رهگذران را در کرانه رود سن در روزهای زیبا و بی‌دغدغه تابستانی پاریس مورد خطاب قرار دهد: «من هم مثل پسر یا دختر، برادر یا خواهر تو می‌خواهم بخندم، بازی کنم، پدر و مادرم را در آغوش بگیرم و به مدرسه بروم. من اما بهشتم را از دست داده‌ام و حالا نمی‌دانم که آیا هرگز می‌توانم دوباره آن را به دست بیاورم یا مجبور می‌شوم در بهشتی که تو برای فرزندت ساخته‌ای زندگی کنم؟»

 

رضا دقتی در سال‌های گذشته در کشورهای بحران‌زده و جنگ‌زده به ویژه در افغانستان حضور فعالی داشته است. او پس از جنگ داخلی در عراق، در سال ۲۰۱۳ به عراق رفت و در اردوگاه کاورگوسک در غرب اربیل آموزش به کودکان آواره را آغاز کرد، با این امید که این کودکان بتوانند خودشان، مستقل از رسانه‌ها و عکاسان خبری سرگذشتشان را روایت کنند و به این ترتیب اردوگاه آوارگان به «اردوگاهی از گزارشگران» تبدیل شود. دقتی به زودی این فعالیت آموزشی را گسترش داد و کودکان ایزدی را هم که از زادگاه‌شان رانده شده بودند در اردوگاه‌های دیگر در پوشش قرار داد.

 

«به من نگو پناهجو!» در کرانه سن از تابستان تا پاییز سال جاری جلوه‌ای از این تلاش‌ها را مقابل دیدگان رهگذران قرار می‌دهد. رضا دقتی در سال ۱۳۳۱ در تبریز متولد شده، عکاسی را به طور خودآموز آموخته و با نشریه نشنال جئوگرافی همکاری می‌کند. او تجربیاتش از عکاسی و سفر به مناطق بحران‌زده و جنگ‌زده را در کتاب مصوری به نام «چشم‌اندازی دیگر» شرح داده است. 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما