نژادپرستی در آمریکا و چالشی برای گذار از مدرنیسم / نگاهی به فیلم «خدمتکار»
- توضیحات
- نوشته شده توسط مهدی میرقادی
- دسته: یادداشت سینمای آمریکا
- منتشر شده در 1390-09-06 00:06
فیلم خدمتکار The Helpما را با آمریکای عجیبی مواجه میکند که شاید در کمتر فیلمی نظیرش را دیده بودیم. در این فیلم تاریخی از آمریکا پیش روی ما قرار گرفته که بسیار تعجب برانگیز است.
آمریکایی که ادعای تمدن مدرنیسم و آزادی داشت در داخل خود با چنین وضعی روبهرو بوده است که شخصا اطلاع چندانی از آن نداشتم و فیلم خدمتکار ما را با بخشی از آنها -که در ادامه توضیح خواهم داد که کمی هم در پرداختن به آن مشکلات مبالغه کرده- آشنا کرده است.
خدمتکار به کارگردانی تیت تیلور –که فیلم اولش یک فیلم کاملا ضعیف بود و در این فیلم پیشرفت بسیار قابل توجهی داشته است- در مورد خدمتکارانِ سیاهپوستی است که هیچ حقی برای خود قائل نیستند و در دههی 1950 و 1960 میلادی -که دنیا تغییرات شگرف مدرنیست را پشت سر میگذاشته- مانند برده برای سفیدها کار میکردهاند. این شرایط روز به روز برای آنها سخت میشده تا اینکه اسکینر (اما استون) در پی یافتن کار پیشنهادی دریافت میکند. پیشنهادی که از روی خاطرات خدمتکاران سیاهپوست کتابی بنویسد. در ابتدا هیچ کس حاضر به همکاری با او نیست اما بالاخره یک خدمتکار –ایبیلین (وایولا دیویس)- تصمیم میگیرد به همنوعانش خدمت کند و خود را فدای دیگران کند.
فیلم با همین ایده تقبیح اعمال و رفتار نژادپرستانه تاریخ آمریکا ساخته شده است و المانهای اولیه از بیاحترامیها و حرمتشکنیهای سیاهپوستان نظر مخاطب را جلب میکنند اما رفته رفته حس میشود این تبعیضهای نژادی بسیار اغراقآمیز میشود. شاید اگر این متن در آمریکا قرار بود منتشر شود برخی از سیاهپوستان هم بر آن خورده میگرفتند که بنده نوعی در آن دوران نبودهام و بحثم از همینجا آغاز خواهد شد. سینمای آمریکا همواره با مخاطب وسیع در سراسر جهان روبهرو بوده است و نباید فیلمهایش را محدود به خود آمریکا دانست چرا که بعضا برخی از فیلمهای هالیوود در خارج از آمریکا به مراتب فروش بهتری دارند. فیلم اگر میخواهد مخاطب را در تقبیح اعمال نژادپرستانه یک کشور برانگیزد و به فکر فرو برد باید ابتدا اطلاعاتی را در این زمینه به مخاطبی که با آن تاریخ آشنا نبوده است بدهد.
در آمریکا –خصوصا در آن تاریخی که فیلم راوی آن است- هر ایالت قوانین مخصوص به خود را دارد که ممکن است در ایالت دیگر این قوانین به رسمیت شناخته نشوند. فیلمهای زیادی هم ساخته شدهاند که در مورد قوانین ایالتی بوده و نقدهایی به آن داشتهاند. شمار موفق این فیلمها اطلاعات کافی از آن قوانین و خصوصیات اقلیمی به مخاطب میدهند سپس در مورد دغدغههای مردم و مشکلات آن ایالت صحبت میکنند؛ اما چیزی که در فیلم خدمتکار با آن مواجه هستیم به نظرم اغراق و منزجر کردن مخاطب از برخی از صحنهها برای همدردی و به تأثر واداشتن است. اگر بخواهیم نگاهی به فیلمنامه خدمتکار داشته باشیم. به جز اطلاعاتی که به ما داده نمیشود و عدم همراهی ما را در آغاز به همراه دارد ماجرای اصلی قصه است. قصه از همان ابتدا تا انتها مشخص است. داستانی که باید اسکینر بنویسد و خدمتکاران از کمک به او هراس دارند و در انتها هم همه کمک میکنند تا لااقل هر چند اندک پایمال شدن حقشان را به نظر خیلیها برسانند.
با توجه به بضاعت قصه، کارگردان هم نتوانسته از دل آن فیلم تأثیرگذار را به تصویر کشد. داستان اصلی داستانِ دو سه خانواده است که به خدمتکارهای سیاه ظلم میکنند و برخی از آنها هم صاحب داستانهایی هستند. جامعهی داستان بسیار کوچک است و طبق توضیحاتی که داده شد اطلاعات چندانی هم که نداریم پس اسکینر باید برود خانه یکی از آنها و یک سری خاطرههایی را بنویسد که همه در مورد این عمل تقبیح شده شنیدهام. کارگردان برای همراهی مخاطبین با فیلمش یک تمهید اندیشیده و آن اغراق در تمام صحنهها است. اغراقی که ما را به این فکر فرو برد وقتی مدرنیسم در دنیا آماده میشده تا جای خود را به پست مدرنیسم دهد چگونه ممکن است کشوری همچنان در مسائل تبعیضهای نژادی به سر ببرد خصوصا که کارگردان تأکید خاصی مثلا بر این مورد دارد که حتی سفیدها حاضر بر نشستن بر توالتی که سیاهان از آن استفاده میکنند؛ نیستند. پس این وسط این جامعه که داعیه مدرنیست را دارند چه؟ مدرنیسم مگر فقط با کلام دهان را شیرین می کند! شاید فیلم جامعه را هم در پیروی از مدرنیسم زیر سؤال می برد.
انتهای فیلم هم که باید نیروی خیر که سیاهان هستند پیروز ماجرا باشند و بتوانند ضربهای به سفیدها بزنند و مثل اینکه فیلم هم خود انسانها را خواسته دستهبندی نژادی بکند. این وسط تنها اسکینر است که روی چند نفری از سفیدها تأثیری گذاشته است و پایان فیلم هم که به ما هیچ اطلاعی نمیدهد این وضعیت در این ایالت یا ایالتهای دیگر تا چه تاریخی ادامه داشته است. در کنار این مشکلات فیلم خدمتکار را فیلم مهمی در این سال ارزیابی کردهاند و نمیتوان از بازی وایولا دیویس به راحتی گذشت. شاید بتوان او را یکی از بختهای کاندید شدن در جوایز آکادمی 2012 دانست که با نگاههای معصومانه، با بغضهای نصفه و گریههای بسیار تأثیرگذار نظر مخاطبین پرشماری را جلب کرده است. خدمتکار در آمریکا بسیار مورد توجه قرار گرفت و به فروش خوبی نیز دست یافت.
امتیاز منتقد به فیلم از 10 (6.3)
∓
دیدگاهها
یه جورایی موضوعش منو یاد فیلم (طلا ومس)انداخت،اون نقدای منفی زیادی داشت ولی بنظرم خوب بود.
خیلی مهمه که فیلم و کتاب بتونن یه موضوع تکراری رو جوری نشون بدن که مردم بیان ببینن.نه جوریکه بیشتر نخنما بشه.