زنان فیلمساز ایرانی و فمنیسم در دانشگاه رم
- توضیحات
- دسته: سمینار
- منتشر شده در 1392-03-08 23:47
همایش علمی بینالمللی «سینمای معاصر زنان، فیلمنامههای جهانی و مفاهیم فراملیتی» طی دو روز در دانشگاه رم برگزار شد و در این همایش سمیه قاضیزاده پژوهشگر و منتقد سینما، ادبیات و موسیقی با موضوع زنان فیلمساز ایرانی بعد از انقلاب اسلامی و فمنیسم مقاله خود را در یک سخنرانی در روز 29 مه (هشتم خرداد) ارائه کرد.
به گزارش بخش پژوهشی آکادمی هنر، رخشان بنی اعتماد، تهمینه میلانی، پوران درخشنده، نیکی کریمی و سمیرا مخملباف پنج فیلمسازی هستند که آثارشان در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.
در این همایش پژوهشگران و استادان دانشگاه از کشورهای مختلف همچون ایتالیا، آمریکا، نیوزیلند، آرژانتین، ترکیه، کانادا، یونان و آلمان شرکت کردهاند که در روزهای 28 و 29 ماه مه (هفتم و هشتم خردادماه) در این دانشگاه برگزار شد. از جمله موضوعات مورد بحث در این همایش می توان به «سناریوهای پیشگوی فجایع بشری در فرهنگ بشری»، «لابیرنت های هر روزه»، «سیاستهای روایی در سینمای مستند زنان آرژانتین و برزیل»، سینمای زنان معاصر هند، سینمای زنان معاصر ترکیه، سینمای معاصر زنان نیوزلند، کارگردان متاخر انگلیسی و ایرلندی، سینمای زنان در عصر دیجیتال، زنان فیلمساز در یونان معاصر و... اشاره کرد.
لازم به ذکر است که سال آینده دومین دورة این کنفرانس جهانی در ماه اکتبر در دانشگاه استونی بروک آمریکا برگزار خواهد شد. در زیر میتوانید چکیده مقاله ارائه شده سمیه قاضیزاده را مطالعه کنید:
Iranian Taste of Feminism in Iranian Women Filmmakers’ works
In the world there are very few of women filmmakers in the mainstream such as Katherine Bigelow or Sophia Coppola. But in Iran the conditions is completely different.
Rather than 30 women filmmakers are active in the very good level of filmmaking while other women are active in different branches of cinema like editing, set and costume designing, scriptwriters and etc.
They make films shoulder to shoulder of men during these days while in the recent 31st Fajr Film Festival which is the main Iranian film festival many of them have films.
The main point which this paper wants to find it out is that in all of the Iranian women filmmakers’ works you can find feministic aspects and threads, it means that they try to reincarnate and transfigure the real picture of Iranian today women and their role in society in spite of sometimes hard conditions of women filmmaking in Iran; the conditions which effect on their movies and their senses in making films that leads to have Iranian taste of feminism rather than the western one.
While the paper looked generally to the works of other Iranian women filmmakers, it mostly worked on some films of Iranian famous women filmmakers which more than other colleagues have feministic and socialistic point of view in their works.
1- Rakhshan Bani Etemad
2- Pouran Derakhshandeh
3- Tahmineh Milani
4- Samira Makhmalbaaf
5- Niki Karimi
Way of filmmaking of every of these five filmmakers are completely different from others, based on their generations, basis of filmmaking, ideology, and etc.
As a result, the paper will consider the different dimensions of Iranian women filmmakers as the leader Iranian women artist who try to show the role of women in the country such Iran which has many hidden angels for people in the world.