گزارش تطبیقی «آکادمی هنر» در اهدای جایزه بازیگری در دو رویداد جشنواره فیلم فجر و جشن خانه سینما
- توضیحات
- نوشته شده توسط تحریریه آکادمی هنر
- دسته: گزارش
- منتشر شده در 1390-05-14 00:40
خانه سینما در آستانه برگزاری مراسم جشن سینمای ایران اقدام به فلاش بکی به سالهای مختلف این جشن داشته و دورهای کامل از این رویداد ارائه داده است. در جدیدترین این تحلیلها نگاهی تطبیقی به بازیگرانی داشته که از جشنواره فجر و جشن خانه سنیما جایزه گرفته و نگاه اصناف را تخصصیتر دیده است. به همین منظور ما با نگاه خود به این جوایز نگاهی انداختهایم و آن را مورد تحلیل قرار دادهایم و قضاوت را به شما واگذار کردهایم. در این بررسی تنها تفاوتهای دو مراسم مورد بررسی قرار گرفته و به نکات اشتراک کاری نداشته ایم. جشن خانه سینما تقریبا از دومین دوره خود سر و شکل رسمی گرفت که مطابق با شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر و سال 1376 بود. سالهای زیر بر اساس زمان برگزاری جشنهای سینمای ایران بوده و بالطبع داوری آن با سال قبل فجر سنجیده شده است.
1377
بهترین بازیگر نقش اول:
فجر: گلشیفته فراهانی (درخت گلابی)
جشن خانه سینما: عاطفه رضوی (نجات یافتگان)
بهترین بازیگر نقش مکمل:
فجر: رضا کیانیان و بیتا بادران (آژانس شیشهای)
جشن خانه سنیما: حسین ایل بیگی (بودن یا نبودن) و گوهر خیراندیش (بانو)
در همین سال اول مشخص است که جشن خانه سینما علاقهای به جایزه دادن به هنرپیشگان جوان نداشته و به کسوت بیشتر بها داده است. نمونهاش گذر از یکی از ماندگارترین بازیهای نقش مکمل سینمای ایران سرگرد آژانس شیشهای است.
1378
نقش اول:
فجر: هدیه تهرانی (قرمز)
جشن: نیکی کریمی (دو زن)
نقش مکمل:
فجر: احترام السادات حبیبیان (مصائب شیرین)
جشن: مریلا زارعی (دو زن)
سال 1377 یک سال پس از تغییرات مختلفی که در کشور به وجود آمد اصناف به نظر میرسد تمایل به فیلمی داشتهاند که از دل آن جو بیرون امده بود تا اینکه بازی درخشان یک نابازیگر چون خانم حبیبیان یا بازی هدیه تهرانی در یک تریلر جنایی.
1379
تفاوت در این بود که حمید فرخنژاد در فجر در نقش مکمل و در جشن در نقش اصلی جایزه گرفت و فرامرز قریبیان در فجر نقش اصلی را از آن خود کرد.
1380
نقش اصلی
فجر: حسین عابدینی (باران) – ثریا قاسمی (مارال)
جشن: محمدرضا فروتن (شب یلدا) – لیلا حاتمی (آب و آتش)
نقش مکمل
فجر: داریوش ارجمند و میترا حجار (سگ کشی)
جشن: آتیلا پسیانی «آب و آتش» و زندهیاد پوپک گلدره «موج مرده»
نوزدهمین دوره جشنواره فجر یکی از بدترین سالها را در انتخاب بازیگران رقم زد. هر فیلمی را که بهتر میدید به بازیگرانش هم جایزه میداد. نمونه جایزه گرفتن بازیگران سگکشی و باران. در مقابل جشن خانه سینما سنگ تمام گذاشت و هر چهار انتخاب بسیار منطقیتر از انتخابهای فجر بود. بازیگران آب و آتش همه به بهترین شکل نقش خود را ایفا کردند و فروتن هم بهترین بازیگر کارنامه کاری خود را در فیلم شب یلدا داشت.
1381
نقش اصلی
فجر: ترانه علیدوستی (من ترانه 15 سال دارم)
جشن: رویا تیموریان (زندان زنان)
نقش مکمل
فجر: عزت الله انتظامی و بهناز جعفری (خانهای روی آب)
جشن: حسین محجوب (من ترانه 15 سال دارم) ثریا قاسمی (شام آخر)
گذر از بازی به یاد ماندنی ترانه علیدوستی در اولین نقش آفرینی از آن قبیل تصمیماتی است که صنف میگیرد و بازیگر 16 سالهای که هنوز نه میداند خانه سینما کجاست نه صنف بازیگران را کنار میگذارد حتی اگر نقش ماندگاری چون ترانه پرنیان را ایفا کرده باشد.
1382
نقش اصلی
فجر: حبیب رضایی (اینجا چراغی روشن است) و نیکی کریمی (واکنش پنجم و دیوانهای از قفس پرید)
جشن: فرامرز قریبیان (رقص در غبار) و هانیه توسلی (شبهای روشن)
نقش آفرینی حبیب رضایی و قریبیان در آن سال جزء بهترینها بود ولی تفاوت بازی نیکی کریمی و هانیه توسلی بسیار زیاد بود. نیکی کریمی که کارنامه کاری پرنوسانی داشته بهترین سالهای خود را در فیلمهای تهمینه میلانی داشت و بازی او در نقش فرشته در واکنش پنجم را پختهترین بازی این بازیگر میتوان لقب داد.
1383
نقش اصلی
فجر: بهرام رادان (شمعی در باد) – گوهر خیراندیش (رسم عاشق کشی)
جشن: پرویز پرستویی (مارمولک) – گلشیفته فراهانی (اشک سرما)
نقش مکمل
عزت الله انتظامی (گاو خونی)
پارسا پیروزفر (مهمان مامان)
تفاوتی که همیشه در جشن خانه سینما و فجر وجود داشته است نگاه دولتی و رادیکال فجر به فیلمها بوده که گاه در جوایز تصمیمات غیرسینمایی گرفته میشده است. نمونه ان را در همین سال حضور فیلم مارمولک میتوان اشاره کرد. فجر مصلحت دانسته بود از جایزه به این فیلم طفره برود ولی جشن خانه سینما این نوع قصورها را جبران کرده مانند دوره آب و آتش و مارمولک.
در همین سال انتخاب مکمل فجر را میتوان هوشمندانهتر دید و اینکه چرا جشن بازیهای عزت الله انتظامی را نادیده میگرفته؟
1384
نقش اصلی
فجر: پرویز پرستویی (بید مجنون)
جشن: مسعود رایگان (خیلی دور، خیلی نزدیک)
نقش مکمل
فجر: خسرو شکیبایی (سالاد فصل) و لیلا زارع (ما همه خوبیم)
جشن: محسن قاضی مرادی (ما همه خوبیم) و الهام حمیدی (خیلی دور، خیلی نزدیک)
پرویز پرستویی و مسعود رایگان هر دو بهترین بودند ولی بازی پرستویی در بید مجنون را شاید بتوان در کنار نقش حاج کاظم ماندگارترین نقش او دانست. در نقش مکمل معلوم نیست چگونه جشن از بازی ماندگار شکیبایی چشم پوشی کرد؟!
1385
نقش اصلی:
فجر: پرویز پرستویی (به نام پدر)
جشن: رضا کیانیان (یه بوس کوچولو)
نقش مکمل
حمید لولایی (چند میگیری گریه کنی؟) و مهتاب نصیرپور (به نام پدر)
بیژن امکانیان (تقاطع) و پانتهآ بهرام (چهارشنبهسوری)
با وجود تفاوت زیاد در نقش مکمل این دو رویداد در این سال باید گفت هر چهار نفر بهترین بودند و انتخاب به عهده مخاطبین! اما نقش اصلی فجر که دو سال قبل پرستویی را نادیده گرفته بود و بر موج تکریم پرستویی سوار بود این بار هم پرستویی را برگزید و یکی از بهترین بازیهای سینمایی که بازی رضا کیانیان در یه بوس کوچولو بود را نادیده گرفت.
1386
نقش اصلی
فجر: بهرام رادان (سنتوری)
جشن: خسرو شکیبایی (اتوبوس شب)
نقش مکمل
فجر: افشین هاشمی (پا برهنه در بهشت) و پانتهآ بهرام (بچههای ابدی)
جشن: صابر ابر (مینای شهر خاموش) و سیما تیرانداز (پاداش سکوت)
سؤالی که در این سال با آن روبرو میشویم این است که آیا خسرو شکیبایی فقید آیا نقش اصلی اتوبوس شب بود؟!
1387
نقش اصلی
فجر: امین حیایی (شب) و هنگامه قاضیانی (به همین سادگی)
جشن: خسرو شکیبایی (ستاره بود) و گوهر خیراندیش (دعوت)
نقش مکمل
محسن تنابنده (استشهادی برای خدا)
بابک حمیدیان (ریسمان باز)
سال 86 هم یکی دیگر از سالهای بود که اصناف به بازیگران تازه وارد رأی ندادند. گذر زمان مشخص کرد که هنگامه قاضیانی و محسن تنابنده دو بازیگر خوب سینمای ایران هستند.
1389
جشن خانه سینما در سال 1388 برگزار نشد و به همین دلیل دو سال را یکجا داوری کرد که اگر بخواهیم تطبیق دهیم به نظر کار اشتباهی میرسد.
با توجه به نتایج فوق حال باید مخاطبین قضاوت کنند که جشن خانه سینما بهتر رأی داده است یا جشنواره فجر؟
خانه سینما در آستانه برگزاری مراسم جشن سینمای ایران اقدام به فلاش بکی به سالهای مختلف این جشن داشته و دورهای کامل از این رویداد ارائه داده است. در جدیدترین این تحلیلها نگاهی تطبیقی به بازیگرانی داشته که از جشنواره فجر و جشن خانه سنیما جایزه گرفته و نگاه اصناف را تخصصیتر دیده است. به همین منظور ما با نگاه خود به این جوایز نگاهی انداختهایم و آن را مورد تحلیل قرار دادهایم و قضاوت را به شما واگذار کردهایم. در این بررسی تنها تفاوتهای دو مراسم مورد بررسی قرار گرفته و به نکات اشتراک کاری نداشته ایم. جشن خانه سینما تقریبا از دومین دوره خود سر و شکل رسمی گرفت که مطابق با شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر و سال 1376 بود. سالهای زیر بر اساس زمان برگزاری جشنهای سینمای ایران بوده و بالطبع داوری آن با سال قبل فجر سنجیده شده است.
1377
بهترین بازیگر نقش اول:
فجر: گلشیفته فراهانی (درخت گلابی)
جشن خانه سینما: عاطفه رضوی (نجات یافتگان)
بهترین بازیگر نقش مکمل:
فجر: رضا کیانیان و بیتا بادران (آژانس شیشهای)
جشن خانه سنیما: حسین ایل بیگی (بودن یا نبودن) و گوهر خیراندیش (بانو)
در همین سال اول مشخص است که جشن خانه سینما علاقهای به جایزه دادن به هنرپیشگان جوان نداشته و به کسوت بیشتر بها داده است. نمونهاش گذر از یکی از ماندگارترین بازیهای نقش مکمل سینمای ایران سرگرد آژانس شیشهای است.
1378
نقش اول:
فجر: هدیه تهرانی (قرمز)
جشن: نیکی کریمی (دو زن)
نقش مکمل:
فجر: احترام السادات حبیبیان (مصائب شیرین)
جشن: مریلا زارعی (دو زن)
سال 1377 یک سال پس از تغییرات مختلفی که در کشور به وجود آمد اصناف به نظر میرسد تمایل به فیلمی داشتهاند که از دل آن جو بیرون امده بود تا اینکه بازی درخشان یک نابازیگر چون خانم حبیبیان یا بازی هدیه تهرانی در یک تریلر جنایی.
1379
تفاوت در این بود که حمید فرخنژاد در فجر در نقش مکمل و در جشن در نقش اصلی جایزه گرفت و فرامرز قریبیان در فجر نقش اصلی را از آن خود کرد.
1380
نقش اصلی
فجر: حسین عابدینی (باران) – ثریا قاسمی (مارال)
جشن: محمدرضا فروتن (شب یلدا) – لیلا حاتمی (آب و آتش)
نقش مکمل
فجر: داریوش ارجمند و میترا حجار (سگ کشی)
جشن: آتیلا پسیانی «آب و آتش» و زندهیاد پوپک گلدره «موج مرده»
نوزدهمین دوره جشنواره فجر یکی از بدترین سالها را در انتخاب بازیگران رقم زد. هر فیلمی را که بهتر میدید به بازیگرانش هم جایزه میداد. نمونه جایزه گرفتن بازیگران سگکشی و باران. در مقابل جشن خانه سینما سنگ تمام گذاشت و هر چهار انتخاب بسیار منطقیتر از انتخابهای فجر بود. بازیگران آب و آتش همه به بهترین شکل نقش خود را ایفا کردند و فروتن هم بهترین بازیگر کارنامه کاری خود را در فیلم شب یلدا داشت.
1381
نقش اصلی
فجر: ترانه علیدوستی (من ترانه 15 سال دارم)
جشن: رویا تیموریان (زندان زنان)
نقش مکمل
فجر: عزت الله انتظامی و بهناز جعفری (خانهای روی آب)
جشن: حسین محجوب (من ترانه 15 سال دارم) ثریا قاسمی (شام آخر)
گذر از بازی به یاد ماندنی ترانه علیدوستی در اولین نقش آفرینی از آن قبیل تصمیماتی است که صنف میگیرد و بازیگر 16 سالهای که هنوز نه میداند خانه سینما کجاست نه صنف بازیگران را کنار میگذارد حتی اگر نقش ماندگاری چون ترانه پرنیان را ایفا کرده باشد.
1382
نقش اصلی
فجر: حبیب رضایی (اینجا چراغی روشن است) و نیکی کریمی (واکنش پنجم و دیوانهای از قفس پرید)
جشن: فرامرز قریبیان (رقص در غبار) و هانیه توسلی (شبهای روشن)
نقش آفرینی حبیب رضایی و قریبیان در آن سال جزء بهترینها بود ولی تفاوت بازی نیکی کریمی و هانیه توسلی بسیار زیاد بود. نیکی کریمی که کارنامه کاری پرنوسانی داشته بهترین سالهای خود را در فیلمهای تهمینه میلانی داشت و بازی او در نقش فرشته در واکنش پنجم را پختهترین بازی این بازیگر میتوان لقب داد.
1383
نقش اصلی
فجر: بهرام رادان (شمعی در باد) – گوهر خیراندیش (رسم عاشق کشی)
جشن: پرویز پرستویی (مارمولک) – گلشیفته فراهانی (اشک سرما)
نقش مکمل
عزت الله انتظامی (گاو خونی)
پارسا پیروزفر (مهمان مامان)
تفاوتی که همیشه در جشن خانه سینما و فجر وجود داشته است نگاه دولتی و رادیکال فجر به فیلمها بوده که گاه در جوایز تصمیمات غیرسینمایی گرفته میشده است. نمونه ان را در همین سال حضور فیلم مارمولک میتوان اشاره کرد. فجر مصلحت دانسته بود از جایزه به این فیلم طفره برود ولی جشن خانه سینما این نوع قصورها را جبران کرده مانند دوره آب و آتش و مارمولک.
در همین سال انتخاب مکمل فجر را میتوان هوشمندانهتر دید و اینکه چرا جشن بازیهای عزت الله انتظامی را نادیده میگرفته؟
1384
نقش اصلی
فجر: پرویز پرستویی (بید مجنون)
جشن: مسعود رایگان (خیلی دور، خیلی نزدیک)
نقش مکمل
فجر: خسرو شکیبایی (سالاد فصل) و لیلا زارع (ما همه خوبیم)
جشن: محسن قاضی مرادی (ما همه خوبیم) و الهام حمیدی (خیلی دور، خیلی نزدیک)
پرویز پرستویی و مسعود رایگان هر دو بهترین بودند ولی بازی پرستویی در بید مجنون را شاید بتوان در کنار نقش حاج کاظم ماندگارترین نقش او دانست. در نقش مکمل معلوم نیست چگونه جشن از بازی ماندگار شکیبایی چشم پوشی کرد؟!
1385
نقش اصلی:
فجر: پرویز پرستویی (به نام پدر)
جشن: رضا کیانیان (یه بوس کوچولو)
نقش مکمل
حمید لولایی (چند میگیری گریه کنی؟) و مهتاب نصیرپور (به نام پدر)
بیژن امکانیان (تقاطع) و پانتهآ بهرام (چهارشنبهسوری)
با وجود تفاوت زیاد در نقش مکمل این دو رویداد در این سال باید گفت هر چهار نفر بهترین بودند و انتخاب به عهده مخاطبین! اما نقش اصلی فجر که دو سال قبل پرستویی را نادیده گرفته بود و بر موج تکریم پرستویی سوار بود این بار هم پرستویی را برگزید و یکی از بهترین بازیهای سینمایی که بازی رضا کیانیان در یه بوس کوچولو بود را نادیده گرفت.
1386
نقش اصلی
فجر: بهرام رادان (سنتوری)
جشن: خسرو شکیبایی (اتوبوس شب)
نقش مکمل
فجر: افشین هاشمی (پا برهنه در بهشت) و پانتهآ بهرام (بچههای ابدی)
جشن: صابر ابر (مینای شهر خاموش) و سیما تیرانداز (پاداش سکوت)
سؤالی که در این سال با آن روبرو میشویم این است که آیا خسرو شکیبایی فقید آیا نقش اصلی اتوبوس شب بود؟!
1387
نقش اصلی
فجر: امین حیایی (شب) و هنگامه قاضیانی (به همین سادگی)
جشن: خسرو شکیبایی (ستاره بود) و گوهر خیراندیش (دعوت)
نقش مکمل
محسن تنابنده (استشهادی برای خدا)
بابک حمیدیان (ریسمان باز)
سال 86 هم یکی دیگر از سالهای بود که اصناف به بازیگران تازه وارد رأی ندادند. گذر زمان مشخص کرد که هنگامه قاضیانی و محسن تنابنده دو بازیگر خوب سینمای ایران هستند.
1389
جشن خانه سینما در سال 1388 برگزار نشد و به همین دلیل دو سال را یکجا داوری کرد که اگر بخواهیم تطبیق دهیم به نظر کار اشتباهی میرسد.
با توجه به نتایج فوق حال باید مخاطبین قضاوت کنند که جشن خانه سینما بهتر رأی داده است یا جشنواره فجر؟
دیدگاهها