گزارش اختصاصی از مراسم رونمایی فیلم «برخورد خیلی نزدیک»
- توضیحات
- نوشته شده توسط اسدالله غلامعلی
- دسته: گزارش
- منتشر شده در 1389-05-06 02:37
عصر سهشنبه پنجم مردادماه مصادف با نیمه شعبان مراسم رونمايي از تيزر، پوستر و وبسايت یک فيلم برای اولین بار در سینمای کشور برای فیلم برخوردخيلينزديك با حضور اسماعیل میهن دوست کارگردان، بازیگران و سایر عوامل فیلم برخوردخيلينزديك، نویسندگان آکادمیهنر، دکتر حميدرضا شعيري سردبير فصلنامه علمي-پژوهشي «زبان و ادبيات تطبيقي»، جمعي از خبرنگاران، کاربران سایت آکادمیهنر، نویسندگان، بازیگران و دیگر هنرمندان کشور در فرهنگسراي هنر (ارسباران) برگزار شد.
اين مراسم با تلاوت آياتي از کلام الله مجید آغاز شد و بعد از پخش سرود ملي جمهوري اسلامي ايران با نمايش کلیپی از عكسهاي فيلم، تيتراژ و آنونس فيلم «برخورد خيلي نزديك» ادامه پيدا كرد.
بنابراين گزارش، در ادامه مجري مراسم مهیار جوادیفر مدیر روابط عمومی فیلم که اجرای مراسم را بر عهده داشت ضمن خيرمقدم به مدعوین، «مجيد رحيمي جعفري» سردبیر آکادمی هنر را برای سخنرانی به روي سن دعوت كرد. رحيمي جعفري ضمن تبريك سالروز ميلاد امام زمان(عج) و تشكر از حضور عوامل فيلم و خبرنگاران، عنوان كرد: در کنار هم جمع شده ایم تا زحمت هنرمندان عزیزمان را در تولید فیلم برخوردخیلینزدیک گرامی بداریم. آکادمی هنر یک پایگاه پژوهشی، آموزشی و تحلیلی است که تصمیم گرفته با معیارهای آکادمیک فیلمهای مهم و تأثیرگذار سینمای کشور را ارج بنهد.»
سردبیر آکادمی هنر در ادامه افزود: «باب شده است که خیلیها چشمانشان را روی برخی آثار به راحتی میبندند. به عنوان مثال همین فیلم برخورد خیلی نزدیک نه در جشنواره فجر، نه در رأیگیری انجمن منتقدین دیده نشد ولی باید با یک معیار درستتر بنگریم. این فیلم در بخشهای بهترین فیلمنامه، فیلمبرداری، طراح صحنه و تدوین میتواند جزء بهترینهای دهه باشد.»
در ادامه اين مراسم كارگردان فيلم «برخورد خيلي نزديك» ضمن رونمايي از وبسايت فيلم، عنوان کرد: اين وبسايت (www.barkhord.info) شامل بخشهايي نظير گالري عكس، متشكل از عكسهاي پشت صحنه و عكسهاي مراسم و نشستهاي مختلف، بخش فيلم و تيزر، كليپ پشت صحنه و آنونس است. بخش ديگر بيوگرافي كارگردان، خلاصه بسيار موجز فيلمنامه و نقد نظر متشكل از يادداشت عوامل هست.
میهن دوست افزود: «بخش نقد و نظر شامل نظر منتقدان در مجلات مختلف و نظر كارگردان در مناسبتهاي مختلف در بخش نقد میباشد ککه ترجمه برخی از آنها هم آماده است. در بخش خبر نيز گزارش مراسم و نشستهای مختلف فیلم از زمان پيش توليد تا نمايش اكران وجود دارد. آخرين بخش لينكها نام دارد، که وبلاگ خودم، سایتهای مفید مثل آکادمی هنر، بانک اطلاعات جهانی (IMDB) و یانک جامع اطلاعاتی ایران نيز موجود است.»
به گزارش آکادمی هنر، بعد از صحبتهای کارگردان فیلم یک کلیپ یک دقیقهای که ساخته نازنین مفخم تدوینگر فیلم بود و سپس فيلمی در مورد برخوردخيلينزديك پخش شد. این فیلم شامل صحبتهای عوامل و بخشهایی از پشت صحنه بود. سپس مجري بیوگرافی مختصری از کارگردان فیلم گفت. وی با اشاره به ورود ناموفق بسياري از منتقدان به حيطه فيلمسازي اظهار داشت: «بسياري انتظار داشتند كه اين اتفاق براي اسماعيل ميهندوست هم بيفتد اما وي با ساخت فيلم تقريبا بينقص فيلم «برخوردخيلينزديك» نشان داد علاوه بر اين كه منتقد قهاري است، فيلمساز توانايي نيز است.
به گزارش پایگاه پژوهشی و تحلیلی آکادمی هنر در ادامه اين برنامه 5 پوستر فيلم به ترتيب توسط لادن مستوفي، آنا نعمتي، شاهرخ فروتنيان، سروش صحت و رامين راستاد؛ و اسماعیل میهن دوست رونمايي شد. پس از اجرای مراسم رونمایی از پوسترها به دلیل چارچوب آموزشی و پژوهشی آکادمی هنر مجری دکتر حمیدرضا شعیری را بر روی سن برای تحلیل نشانه معناشناسی فرا خواند. دکتر حميدرضا شعيري ضمن تبريك به اسماعيل ميهندوست به خاطر اثر متفاوتش اظهار داشت: «نكته قابل توجه در اين فيلم نزدن هیچ حرف اضافه نشان ندادن هیچ حرکت اضافهای است. در توضیح پوسترها باید بگویم که نام فیلم در عکسها و تصاویر پوسترها به خوبی نمود دارد.»
پوسترهای رونمایی شده «برخورد خیلی نزدیک»
وي در توضيح پوسترهاي نمايش داده شده خاطرنشان كرد: در پوستر شماره يك با عنوان فيلم ارتباط ميگيريم در برخوردخيلينزديك واژه خيلي، به اصطلاح معناشناسی یک واژهی تنشي است. واژهی تنشي باعث بسط، فزوني و زيادت میشود. به نوعی تشدید تنش را داریم. این تنش و این نزدیک بودن در پوستر نشان داده شده از چسبيدگي دو سر به هم رابطه نزدیک را برداشت میکنیم. ولي خيلي نزديك بودن، تقريبا در يكي از چهرهها نمود دارد. در چهره سمت چپ پيشاني حذف شده و در مورد چهره سمت راست هم همينطور است. با حذف پيشاني و نزديك كردن چهرهها به هم، حجم زياد نگاه در چهره و فاصله كم ابروها و چشمها نزديكي بسياري را به مخاطب القا ميكند و نگاه مستقيم و متمايل نيز وجود دارد كه در تحليلهاي نشانهشناسي عكس، دو نوع شناسه وجود دارد. اول عكس و پوستر بيننده را به سمت خود ميكشد و بيننده آرام آرام وارد دنياي تصوير ميشود و در نوع دوم، عكس اين قضيه اتفاق ميافتد. بيننده به عقب ميرود كه اين به دليل حركت و تهاجم پوستر به سمت مخاطب است و علت تفاوت در ايجاد معنا است. در نوع دوم شتابزدگي در خودنمايي و در نوع اول، دعوت مخاطب به آرامش وجود دارد.»
سردبير فصلنامه علمي-پژوهشي «زبان و ادبيات تطبيقي» در ادامه افزود: به دلیل وقت کم باید از بعضی از مباحث گذر کنم. در پوستر دوم هيچ نوع از اين برخوردها وجود ندارد. در اينجا نيمرخ يك قسمت از چهره حذف شده و نيمرخها وجه جانشيني براي هم دارند و بهصورت پازلي عمل ميكنند. رنگ قرمز برای صورت ناهید نشاندهنده این است که یک تنش ایجاد میشود رنگ آبی نشان دهنده آرامش است که در زندگی نرگس وجود دارد و با تنش ناهید ممکن است به هم بریزد ولی در کل کنار هم قرار گرفتن این رنگها سبب خنثی شدن میشود.»
وي در ادامه خاطرنشان كرد: پوستر سوم وارد دنياي فانتزي شده و تعليق با معلق بودن دو عروسك تداعي ميشود. این فضای کودکانه بر زندگی اشخاص حاشیه انداخته است.
رئیس دپارتمان فرانسه دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به تركيب دنياي رئال و فانتزي بيان داشت: «در پوستر چهارم برخورد دو دنياي واقعي و فانتزي نمايش داده ميشود و نگاه درون متني و برون متني یا نگاه درون عکسی و برون عکسی داریم که به دلیل کم بودن وقت به صورت اشارهای از آن عبور میکنیم. حلقه دستها و تناسب آنها با هم دو دنياي در هم تنيده شده واقعي را در زندگی نرگس و ناهید و دو عروسک در وجهی دیگر رقم زده است.»
وي در مورد پوستر آخر اظهار داشت: «در پوستر پنجم دنياي فانتزي و تشديد آن با نور و رنگ و خلق فانتزي دوباره در درون فانتزي اول ديده ميشود و سياه و سفيد بودن بخشي از پوستر (دنياي قبل از كنش) و با رنگي بودن نقش ديگري (دنياي بعد از كنش) در حقيقت بيانكننده زمان است. در انتهای کلام هم به آقای میهن دوست برای خلق چنین فیلمی تبریک میگویم.»
به گزارش آکادمی هنر، اين مراسم با تقدير از تمامی عوامل فیلم توسط شرکت پوما و عکسهای یادگاری به پایان رسید.