هیچ.../ نگاهی به فیلم «بیخود و بیجهت» ساخته عبدالرضا کاهانی
- توضیحات
- نوشته شده توسط حسام کاظمی
- دسته: یادداشت 30
- منتشر شده در 1390-11-16 01:36
**½**
از سری یادداشت های سی امین جشنواره فیلم فجر
چند ساعت تا مراسم ازدواج فرهاد (احمد مهران فر) و الهه (نگار جواهریان) بیشتر نمانده است، آنها هنوز اثاثه خود را نچیدهاند و آماده مراسم نیستند از طرفی محسن (رضا عطاران) و مژگان (پانته آ بهرام) که خانه خود را در اختیار آنها قرار دادهاند هنوز به خانه تازه خود نقل مکان نکردهاند.
در این فیلم سعی شده است تصویری واقع گرایانه و ملموس از آدمهای طبقه متوسط شهری ارائه شود، با کارگردانی مینیمالیستی، بازی هایی نمایانگر تصویر روشن از کاراکترها به دور از شخصیتپردازیهای کلاسیک، استفاده حداقلی ازموسیقی متن، تصویربرداری با دوربین روی دست و تدوینی با حداقل کات.
در بی خود و بی جهت هم مثل هیچ و در شکل دقیق تر شبیه اسب... گره داستانی از تلاقی کاراکترها در موقعیتی درهم بنا شده است، که با کنار هم قرار گرفتن این شخصیتها قرار است به چارچوب و کلیت اثر دخول کنیم. بر مبنای دیالوگهایی نزدیک به زندگی عادی، اما این فیلم رهایی و سیال بودن اسب را ندارد و محصور است در یک محیط بسته و شخصیتپردازی به طور دقیق و به کفایت نیست.
یکی از نکات برجسته کارهای کاهانی بازیهای درخورد در فیلمهای اوست. در این فیلم هم چهار بازیگر اصلی تجربه کار کردن با این کارگردان را پیش از این داشتهاند. پانتهآ بهرام بازی قابل توجهی ارائه کرده و شیرینی خاصی به فیلم داده است. رضا عطاران تکرار دلنشین نقشی است که از او بارها دیدهایم، مردی بیخیال که با خونسردی عجیب خود گاه باعث ایجاد تنشهای عصبی ناخواستهای برای اطرافیانش به وجود میآورد. احمد مهران فر بازی نسبتاً خوبی داشته و شخصیت سادهای دارد. نگار جواهریان بازیگر نقشی است که نسبت به بقیه کاراکترها معلقتر است و دربرخی از دقایق کاراکترش در راستای کلیت کار نیست.
مشکل اصلی در آخرین ساخته کاهانی این است که درام به طور کامل شکل نمیگیرد. ایده فیلم به مرز پختگی نمیرسد و کار به هم ریخته و شتاب زده میباشد. ایدههای طنزی که بیشتر بر مبنای کلام است در برخی از لحظات باعث جذابیت می شود؛ اما پیوسته نیست.
بی خود و بی جهت بعد از ساخت تجریه ارزشمند اسب حیوان نجیبی است تا حدی عقبگرد محسوب می شود برای کاهانی. اما لحظات دوست داشتنی و جذابی هم دارد، سکانسهای حضور راننده کامیون مخصوصا" در لحظه قرار گرفتن پانته آ بهرام در زیر کامیون و یا به هم ریختگی اولیه.
بی خود وبی جهت در ادامه مسیر فیلمسازی کاهانی است، سبکی که این فیلمساز با هیچ به آن رسید، در اسب حیوان نجیبی است تکمیل کرد و در فیلم جدید خود ادامه میدهد. کاهانی کارگردانی است که در این سالها لحن خود را در فیلمسازی خود را پیدا کرده است و نوع نگاه خاص خود را دارد.