اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

آثار گوهر دشتی در مجموعه «فاجعة جنگ» در موزه لوور

زندگی امروز و جنگ گوهر دشتی

زندگی امروز و جنگ نام مجموعه‌ای از گوهر دشتی است که در نمایشگاه فاجعة جنگ به نمایش گذاشته خواهد شد.

 

به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، فاجعة جنگ عنوان نمایشگاهی است که از تاریخ 5 خرداد تا 14 مهر  1393 (28 می تا 6 اکتبر 2014) در لوور شهر لنز فرانسه برگزار می شود. نمایش شامل آثاری است در دوازده بخش که منعکس کنندة جنگ‌های مختلف ما بین سال‌های 1800 تا 2014 میلادی هستند. در این مجموعه آثاری از پابلو پیکاسو، اتو دیکس، فرانسیس گویا، هنری مور، جرج بارنارد، مارسل گرومر، گوینجی کیمورا و ... به نمایش در آمده است.

 

در بخش «جنگ های روزگار ما» از جنگ ایران و عراق هم سری عکس‌های زندگی امروز و جنگ از گوهر دشتی به نمایش در آمده است. این مجموعه از آثاری است که گوهر دشتی آن‌ را در سال 2008 به نمایش گذاشت.

 

جولین فریزر در مورد این نمایشگاه در مقدمه آورده است: «دشتی از دریچه جدیدی ایران معاصر را تصویر می‌کند. ما این بار فرصت این را پیدا می‌کنیم که بتوانیم به جای ایرانی که بنیادگرایان و پروپاگانداهای رسانه‌ای به ما نشان می‌دهند، شاهد زندگی زوج جوانی باشیم که راه خود را در جهان پیدا می‌کنند. دشتی ما را به دنیای خصوصی خود می‌برد و در کارهای روزمره‌ای چون خواندن روزنامه، غذا خوردن، قدم زدن و سایر فعالیتهایی که جهانی، روزمره و عادی تلقی می‌شوند، شریک می‌کند. او توضیح می‌دهد که زندگی امروز و جنگ از تجربه شخصی‌اش از هشت سال جنگ ایران و عراق سرچشمه گرفته است. به گفته خودش، او تلاش کرده یک "زوج پساجنگ" را که نماد نسل اوست در واقعیت‌ها و خاطرات جنگ به عنوان پس زمینه زندگی روزمره‌شان گرفتار نشان دهد. در این پروژه، دشتی از یک مستندسازی به کشف امکانات اجرایی عکاسی می‌رسد. او تلاش می‌کند با روایت خود و زندگی‌اش، تأثیر نمادین خشونت را بر روح و روان نسل خود نمایان کند و بدین ترتیب شکل انسانی داستان را مستند می‌کند».

 

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما