اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

برترین نمایشگاه‌های اروپا در سال 2014 (قسمت اول)


 

به گزارش آکادمی هنر و به نقل از آرت‌نت، بهترین نمایشگاه‌های سال 2014، به ترتیب زمان برگزاری، به شرح زیر است:


1. نمایشگاه تال آر (Tal R) با نام «قدم زدن به سمت تپه‌ی خرگوش» “Walking towards hare hill” که در ماه می در ویکتوریا میرو در لندن برگزار شد: طراوت خاصی در این سری از نقاشی‌های تال آر به چشم می‌خورد. این آثار در تابستان 2013، هنگامی که هنرمند تعطیلات خود را در شمال دانمارک سپری می‌کرد، گردآوری شدند. این نقاشی‌ها با تمرکز بر قاب‌های کوچک و کاهش نقاط مشترک،تظاهری قدرت‌مند از نقش خلاق محدودیت و اضطرار هستند. این هنرمند با به تصویر کشیدن فضای باز سعی دارد در هر تابلو چیز جدید در مورد فضا ارائه دهد. رنگ‌ها و درونمایه‌ها در هر تابلو تغییر می‌کنند اما در مجموع هر تابلو یک قدم ما را به ماهیت منظره و جایگاه‌اش در گیتی نزدیک‌تر می‌کنند.


2. ویدئو آرت جرمی شاو با نامِ «موجودات زنده» “Quickeners” که در یوهان کوینی برلین برگزار شد: موجوادت زنده عنوان ویدئویی 36 دقیقه‌ای است که هنرمند در آن 400 سال پس از انقراض انسان و ورود گونه‌ای جدید به سیاره‌ی زمین را به تصویر می‌کشد. این اثر در قالب مستند ساخته شده است، از سنت‌های یک فرقه‌ی تشریفاتی متعلق به دهه‌ی شصت الهام گرفته است و در آن سندرومِ Atavist و فعالیت‌هایی که به خلق ارزش‌های انتزاعی با ریشه‌هایی نامعقول مربوط می‌شوند پرداخته می‌شود، فعالیت‌هایی همچون موسیقی، رقص و دین. این اثر یکی از مجموعه‌های غیرمعمول و پراهمیت در سال گذشته به شمار می‌رود.


3. «14 اتاق»: در آرت‌بازل: اولین اجرای این نمایش با عنوان «11 اتاق» به جشنواره‌ی بین‌المللی منچستر در سال 2011 بازمی‌گردد. بیم آن می‌رفت که تکرار این تجربه به دلیل محتوای تجاری آرت‌بازل، از ارزش آن بکاهد. اما این گونه نشد و «14 اتاق» توانست با درخششی بی‌سابقه توجه مخاطبان را به خود جلب نماید. «14 اتاق» پرفورمنسی بود که در یک اتاق طراحی شده مخاطب را وادار می‌ساخت تا به بدون شتاب‌زدگی به اثر هنری‌ای که دیده است عمیقاً بیاندیشد.


4. نمایشگاه دنیل بورن با نام «Défini Fini Infini, Travaux in situ» در مامو در مارسی: این نمایشگاه در بهشت یا حداقل در عمق آسمان آبی مدیترانه برگزار شد. دنیل بورن توانسته بود از امکانات موجود در پشت بام و همچنین ورزشگاه شهرک لوکوربوزیه در مارسی نهایت استفاده را بکند. مجسمه‌ی ناوگان غول‌پیکر آبی‌رنگ در فضای بیرونی کانون توجه قرار گرفته بود. در فضای داخلی با به کارگیری شیشه‌های رنگی و آینه هنرمند توانسته بود یک ساختمان کوچک مدرن را به یک کلیسای جامع خیره‌کننده تبدیل کند.


5. جشنواره‌ی هنری ادینبرگ: برگزاری جشنواره‌ی هنری ادینبرگ یکی از رخدادهای مهم سال گذشته به شمار‌ می‌رود. این جشنواره طی اقدامی غیرمعمول سهام دبیرستان Old Royal را خریداری کرد، قرار بود ساختمان این دبیرستان در دهه‌ی 70 به پارلمان تبدیل کاربری دهد و میزان مجلس اسکاتلند باشد. که این امر هیچگاه محقق نشد. آمار کانوار در ویدئو اینستالیشن خود ماهرانه موضوع مالکیت اراضی را در هندوستان مطرح می‌کند، اینکه مردم حق دارند در مورد سرنوشت زمین‌هایی که بر روی آن کار می‌کنند تصمیم بگیرند. «رفاه عمومی» صحنه‌ی نمایش مرکزی را در گالری سیتی‌آرت به خود اختصاص داد، نمایشگاهی که در ان آثار پنج شرکت‌کننده با دیدگاه‌هایی مختلف در مورد این معضل پس از استعمار کنار هم قرار گرفت. آثار افرادی همچون اوریل اورلاو، شیلپا گوپتا و ربه‌کا بلمر توانست بسیار تاثیرگذار ظاهر شود.


6. چیدمان کیت کوپر با نام «تقلب» در موسسه‌ی KWی هنرهای معاصر در برلین: موسسه‌ی KW با برگزاری این نمایشگاه کیت کوپر توانست به دوران اوج خود بازگردد. این هنرمند که با نمایشگاه گروهی خود در لندن شناخته شد و توانست جایزه‌ی بنیاد ارنست شرینگ را از آن خود کند، با چیدمانی از تصاویر کامپیوتری و انیمیشن در KW حاضر شد. مدل‌های کوپر ذاتاً بسیار منعطف هستند و آنچه که توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند، فرآیندهای مصرف‌گرای این مدل‌هاست و نه نتیجه‌ی نهایی آن‌ها.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما