اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نگاهی بر نمایشگاه تاریخ هنر اسلامی در موزه‌ی هنر لس آنجلس

 

بازدیدکنندگان با قدم گذاشتن به طبقه‌ی چهارم موزه‌ی هنر لس آنجلس، به ردیفی از نئون‌ها برمی‌خورند که از افتتاح نمایشگاهی جدید خبر می‌دهند: «هنر اسلامی ا:/. روز: هنر معاصر خاورمیانه»


به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر به نقل از دیلی تروجان، این موزه که سال‌هاست مجموعه‌ای غنی از هنر سنتی اسلامی را اختیار دارد، اکنون هنر مدرن خاورمیانه را در ایالات متحده به نمایش گذاشته است.


نمایش تلاشی برای ایجاد پیوند میان گذشته و حال است. اکثر آثار بازتابی از تاریخ و سنت‌های خاورمیانه است. اما تعدادی از آن ها نیز با به‌کارگیری مدیوم هنر مدرن به تفسیرهای سیاسی و اجتماعی می‌پردازند. اولین خطوط نئون‌ها شامل این جمله‌هاست: «خدا زنده است، او نباید بمیرد». پشت کلمه‌ی الله آیینه‌هایی قرار دارد که بی‌وقفه آن را منعکس می‌کند تا بی‌نهایت بودن خداوند را نشان دهد. تمرکز بر دین در هنر سنتی اسلامی، امری متداول است.

در این آثار نمایش هم‌زمان خطوط کهن عرب و استفاده از تکنولوژی مدرن به چشم می‌خورد. در این نمایشگاه آثار متنوعی هم‌چون نقاشی، عکس، هنر دیجیتال، ویدئو کلیپ، یک سنگ قبر ایرانی و هم‌چنین آثار هنرمندان مسلمان، مسیحی و یهودی از سراسر جهان عرب، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است. این تنوع باعث می‌شود با مفاهیم عمیق و پیچیده‌ای روبه‌رو باشیم که از تفاوت واقعیت زندگی بین کشورهای خاورمیانه حکایت دارد. در بسیاری از آثار به زن مدرن خاورمیانه‌ای و نقش او در زندگی پرداخته شده است. مظلوم واقع شدن زن و منع او از شرکت در فعالیت‌های اجتماعی، جنبه‌ای از زندگی در خاورمیانه است که غرب با نگاه ساده‌انگارانه‌اش سعی در پررنگ کردن آن دارد. زن حاضر در این آثار فردی قوی، قدرتمند و غامض است که به یک قالب مشخص محدود نمی‌شود. نمود این موضوع را می‌توان در اثر حسن حجاج، هنرمند مراکشی دید. او زن مسلمانی را به تصویر می‌کشد که با اعتماد به‌نفس، توانا و پویاست.


در نهایت از تنوع آثار این نمایشگاه می‌توان به تنوع فرهنگ‌های کشورهای خاورمیانه رسید و شاهد تغییراتی بود که هنر معاصر این ناحیه متحمل آن شده است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما