اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

آیا ایلیا رپین، در 1870 ولادیمیر پوتین را دیده بود؟

 

به تازگی شباهت عجیب چهره‌ی ولادیمیر پوتین به یکی از شخصیت‌های بازنمایی شده در تابلوی ایلیا رپین؛ نقاش قرن نوزدهمی روسیه، نقل محافل مجازی این کشور شده است.

 

 به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر و به نقل از دیلی‌میل، یکی از سوژه‌های بازنمایی شده از سوی رپین در این تابلو-که دو مرد از کورسکی نام دارد و هم اکنون در موزه‌ی ترتیاکف مسکو نگهداری می‌شود- شباهت غریبی به چهره‌ی پوتین رئیس‌جمهور روسیه دارد. در این تابلو رپین دو مرد را به تصویر کشیده است که در میانه‌ی راهی نامشخص ایستاده‌اند آن هم در حالی که تکه چوبی در دست دارند. یکی از کاربران فضای مجازی در اشاره به این دو مرد به طعنه نوشته است که رپین 100 سال قبل‌تر رابطه‌ی دوستانه‌ی بین پوتین و سرگئی لاوروف؛ وزیر کشور وقت را حدس زده است. در واقع این کاربر به شوخی مرد دیگر حاضر در این تابلو را لاوروف خطاب کرده است. 

 

کاربر دیگری پرسیده است که آیا دیکتاتورهای قرن بیست و یکم علاوه بر دارا بودن قدرت بی حد و حصر سیاسی و اقتصادی، ممکن است که توانایی سفر به گذشته را نیز داشته باشند؟ و یا اینکه برعکس این رپین بوده که توانایی دیدن آینده را داشته است؟ 

 

در هر صورت ما می‌دانیم که رپین همواره علاقمند سیاست بوده است. در وبسایت موزه‌ی ترتیاکف و در زیر مدخل ایلیا رپین آمده است که تم اصلی حاکم بر کارهای او همواره حاوی اعتراضی به جایگاه نخبگان در نظام سلسه‌مراتبی روسیه بوده است. با این حال او در نهایت مردی مربوط به قرن نوزدهم بوده و ایده‌هایش هرگز نمی‌توانسته مربوط به قرن ما باشد. 

 

دیلی میل همچنین در پایان خبرش نوشته است که این تابلوی رپین قیمتی معادل 4.5 میلیون دلار دارد و جزو دارایی‌های موزه‌ی ترتیاکف محسوب می‌گردد. 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما