اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

آی‌وی‌وی٬ لگو را به 'سانسور و تبعیض' متهم کرد

 

آی وی‌وی، هنرمند معترض چینی در واکنش به تصمیم شرکت لگو٬ این شرکت اسباب‌بازی را به "سانسور و تبعیض" متهم کرد.

 

لگو اعلام کرده که سفارش خرید او برای یکی از پروژه های هنری اش را نمی‌پذیرد و گفته است که نمی خواهد قطعات لگو در "آثار سیاسی" استفاده شود. لگو گفته است که تاکنون محصولاتش را به کسی که می‌خواسته آن را برای بیانیه‌ای سیاسی استفاده کند٬ نفروخته است. آی وی‌وی تصمیم داشت برای یکی از آثار هنری‌اش که در دسامبر امسال در نمایشگاهی در ملبورن استرالیا به نمایش می آید، از قطعه های لگو استفاده کند.

 

او سال گذشته با استفاده از قطعات لگو٬ چهره ۱۷۵ معترض شناخته‌شده جهانی را که تبعید یا زندانی شده بودند٬ به نمایش گذاشت. این تصاویر که در میان آنها پرتره‌هایی از کسانی چون نلسون ماندلا و ادوارد اسنودن دیده می‌شد٬ در زندان سابق آلکاتراز در نزدیکی سن‌فرانسیکو به نمایش در آمد.

 

آی وی‌وی می‌خواست این کار را این بار در ملبورن تکرار کند٬ اما شرکت دانمارکی لگو سفارش موزه ملبورن را برای خرید آجرهای پلاستیکی‌اش رد کرد. این هنرمند چینی می‌گوید که لگو به موزه ملبورن گفته است که محصولات این شرکت نباید در هیچ اثر هنری که بار "سیاسی٬ مذهبی٬ نژادپرستانه و افتراآمیز" دارد٬ استفاده شود. آی وی‌وی در واکنش به گفته لگو در توییتر خود نوشته است: "همه‌چیز معرکه است. لگو به ما می‌گوید که چه کنیم و چه نکنیم. این معرکه‌ است." "لگو به ما معنی 'سیاسی' را یاد می‌دهد و همه شرکت‌های بزرگ به ما‌ می‌گویند عاشق چه باشیم و از چه متنفر باشیم."

 

این خبر در حالی منتشر شده که چند روز پیش اعلام شده بود که در شهر شانگهای، پارک لگولند (Legoland) افتتاح خواهد شد. آی‌ وی‌وی می‌گوید که دلیل مخالفت لگو با سفارش او افتتاح این پارک است. اما لگو گفته این پارک را شرکت دیگری ساخته که فقط از محصولات لگو استفاده کرده است. آی وی‌وی که از سرسخت ترین منتقدان دولت چین در بحث حقوق بشر محسوب می شود، چهار سال پیش بازداشت و به مدت دو ماه زندانی شد. او طی سال ها عکس، چیدمان و هنر اجرا خلق کرد و به شهرت جهانی رسید.

 

دولت چین آی وی‌وی را در سوم آوریل ۲۰۱۱ پیش از پرواز به هنگ کنگ دستگیر کرد، اما بر اثر فشارهای بین المللی او را در ۲۲ ژوئن ۲۰۱۱ آزاد کرد. آی وی‌وی سرانجام در ژوئیه (تیرماه) امسال گذرنامه خود را از دولت چین پس گرفت و برای حضور در نمایشگاهش در لندن، از این کشور خارج شد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما