اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نمایش کارهای هنرمند کلمبیایی، اسکار موریلو در لندن

 

بخش تجسمی آکادمی هنر- گالری دیوید زوییرنر اولین نمایشگاه اسکار موریلو را در شعبه‌ی لندن خود برگزار می‌کند که نقاشی‌ها و طراحی‌های هنرمند را، در کنار عناصر مجسمه مانند ، صوت و فیلم را در بر می‌گیرد. عنوان نمایشگاه، «کارکرد دوتایی»، به جفت کردن و کنار هم قرارگیری آگاهانه‌ی آثار در تجربیات چندوجهی هنرمند اشاره دارد. برای موریلو مفهوم دوتایی (binary) به معنای تضاد نیست؛ در عوض، این کارها در مقابل هم قرار میگیرند تا گفتوگویی را خلق کنند که پا را از کارهای تکی فراتر می‌نهد.


این نمایشگاه استمرار زنجیره‌ی تجربیات هنرمند است که در آن مکالمات و روابط کانسپچوال، خود را از طریق مشغولیت موریلو با مواد و متریال نشان می‌دهند. نمایشگاه شامل یک ویدئوی جدید است که خیابانی را در زادگاه هنرمند در لاپایلای کلمبیا به تصویر می‌کشد. در این ویدئو، مردم در حال گپ‌زدن، نوشیدن و رقصیدن با موسیقی دیده می‌شوند. این کار که توسط خود موریلو در روز سال نو فیلمبرداری شده، میان سبک‌های مستند و تجربی حرکت می‌کند. در این کار از هر دو نمای باز و نمای نزدیک استفاده شده است و گاهی پیکره ها به شکل چیدمان نامنظمی از تصویر، رنگ و حرکت درمی آ‌‌‌‌یند. موریلو از صدا، به عنوان یک جز مهم در کارش، بهره می گیرد. قطعه ی صوتی این ویدئو، میان صداهای اصلی خیابان و موسیقی متن نوسان دارد، و صداهای گوشخراش بلند خیابان را با هارمونی‌های زنگ مانند در هم می آمیزد. موسیقی در فضای نمایشگاه پخش می‌شود و بنایی از صوت می‌سازد که حال و هوای ایجادشده به واسطه ی آن، به عنوان رابطی بین صحنه های به تصویر کشیده شده و فضای عمومی نمایشگاه عمل می کند، و مکمل کیفیت فیزیکی چیدما‌‌ن های همجوار است.


نقاشی‌های بزرگ و ظاهرا دیوانه‌واری که موریلو با آنها شناخته می‌شود، به تدریج شکل می‌گیرند و اغلب شامل موادی هستند که در طول زمان تغییر می‌کنند، با بوم‌هایی که در اطراف کارگاه هنرمند حرکت داده می‌شوند تا جای پا، اثر انگشت و غبار را به خود بگیرند. این نمایشگاه ادامه‌ی تجربه‌ی جدیدی در کار موریلو است که در آن، کارهایی با مدیومهای متفاوت در یک قاب پلاستیکی روشن در کنار هم قرار گرفته ا‌ند. با ترکیب تصاویر و مواد متنوع ــ شامل طراحیهای کوچک، چاپ و عکسهای شخصی ــ این ترکیببندی‌ها با درجات متفاوتی با فرآیند نقاشی، طراحی، چاپ و اینستالیشن مرتبط هستند؛ بنابراین می‌توان آنها را پیش درآمدهای بصری آثار حاضر در نمایشگاه و فرآیند کار موریلو دانست؛ هنرمند مرتبا از نقاشیهایش به عنوان طراحی یاد می کند، و در کارگاهش به صورت عمومی اشکال متفاوت چاپ را می آمیزد. در یک چیدمان جدید بزرگ در نمایشگاه، پارچه های سیاهی در طول گالری آویزان، روی هم انباشته، و در کنار میزها پهن شده‌اند. بوم مجاور، که یکی از آثار مجموعه‌ی جدیدی از کارهای فیگوراتیو موریلو است، نقاشی ا‌ی را به تصویر می‌کشد که وی در خانه ی یک مجموعه دار در بوگوتا دیده بود. این نقاشی پسر جوانی را در حال فروختن ماهی نشان می‌دهد. مشغولیت فیزیکی موریلو با مواد و متریال کارش جلوهای انسان‌گرایانه دارد، که به نوبه ی خود، چیدمان را در بستر چشمانداز اجتماعی ـ سیاسی کلمبیای پسااستعمار قرار می دهد.


اسکار موریلو در ۱۹۸۶ در لاپایلای کلمبیا به دنیا آمده و در لندن زندگی و کار میکند. وی در این شهر لیسانس را از دانشگاه وستمینستر و فوقلیسانس را از رویال کالج اخذ نمود. کارها و پروژههای موریلو در نمایشگاههای متعددی حضور داشته است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما