اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

چیدمان جدید گوپتا برای ویکتوریا و آلبرت

 

موزه‌ی ویکتوریا و آلبرت از چیدمان جدید بزرگی از هنرمند پیشروی هندی، سوبود گوپتا، رونمایی کرده است. این کار با عنوان «وقتی خیس‌خوردن تبدیل به سرریز‌شدن می‌شود» بخشی از جشنواره‌ی هند است و اختصاصا برای ویکتوریا و آلبرت ساخته شده. این کار یک سطل از جنس استیل ضدزنگ به ارتفاع شش متر را نشان می‌دهد که صدها قابلمه، ماهیتابه، ظروف و ابزار آشپزی از آن لبریز شده است.

این اثر عظیم خارج از ساختمان موزه به نمایش درآمده است. گوپتا به‌واسطه‌ی مجسمه‌های بزرگش برای فضاهای عمومی شناخته می‌شود، که اغلب از استیل ضد‌زنگ ساخته می‌شوند و چیدمان‌هایی از اشیای پیش پا افتاده‌ی تغییر شکل داده شده هستند. کار جدید، اشیای روزمره‌ای را تجسم می‌کند که از لب یک سطل بزرگ سرریز شده‌اند. چنین ابزارآلاتی از سوی میلیون‌ها هندی برای غذا‌خوردن استفاده می‌شود، و بخشی از محیط پیرامونی هنرمند در دوران کودکی بوده است. کارهای گوپتا اغلب بازتاب میراث هندی هنرمند است، در حالی که موضوعات جهانی نظیر مصرف‌گرایی، محیط‌زیست و انسان‌های عادی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

در این کار ظروفی که مانند آب سرریز شده‌اند، به اهمیت منابع طبیعی جهان و اسراف آنها از سوی جوامع معاصر اشاره دارد. این ظروفِ روشن و براق، وسوسه‌برانگیز به نظر می‌رسند، و دلالت‌گر افسون کالاهای جدید و رشد جامعه‌ی مصرف‌گرا هستند. این ظروف خالی، همچنین فقر جامعه را القا می‌کنند. سوبود گوپتا در پاتنای هند(۱۹۶۴) به دنیا آمده و اکنون در دهلی نو ساکن است. کار او طیف متنوعی را شامل می‌شود؛ از مجسمه، چیدمان و نقاشی تا عکاسی، پرفورمنس و ویدئو. هنرمند در ۲۰۰۷ با نمایش کارهایش در آرت‌بازل، با کار «سه میمون گاندی»، و بی‌ینال ونیز، با اثر «خدای بسیار گرسنه»، مورد توجه بین‌المللی قرار گرفت. وی نمایشگاه‌هایی در شانگهای، پکن، پاریس و نیویورک داشته است و در ۲۰۱۴ مروری بر آثار او در گالری ملی هنر مدرن دهلی برگزار شد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما