اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

خرید امتیاز انحصاری رنگ وانتابلک از سوی کاپور

 

آنیش کاپور با خرید حق انحصاری استفاده از یک نوع رنگماده‌ی سیاه که گفته می‌شود عمیق‌ترین تیرگی را دارد، خشم دیگر هنرمندان را برانگیخته و جنجال به پا کرده است.

 
به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر و به نقل از وبسایت آرت دیلی، کاپور که کارهای عظیمش در اماکن عمومی، جاذبه‌های شهرهای جهان از لندن تا شیکاگو هستند، حق استفاده از رنگماده‌ی سیاهی با نام وانتابلک (Vantablack) را خریداری کرده که ۹۹٫۹۶ درصد از نور را به خود جذب می‌کند. این رنگ در اصل برای مقاصد نظامی و هوایی ساخته شده است؛ بویژه برای رنگ‌آمیزی هواپیماهای جنگنده‌ی پنهان کار.

 

نقاش پرتره، کریستین فِر، که قصد داشته از این رنگماده در مجموعه‌ای از نقاشی‌هایش استفاده کند، معتقد است که آنها هم باید بتوانند از وانتابلک استفاده کنند، و این چیزی نیست که انحصارا به کسی تعلق داشته باشد. روزنامه‌ی گاردین نیز با تیتر «آیا هیچگاه هنرمندی می‌تواند مالک یک رنگ باشد؟» به این موضوع پرداخته است و البته به این نکته اشاره کرده که به دلیل عشق کاپور به رنگ‌های تیره و عمیق، وی هنرمندی ایده‌آل برای استفاده از این رنگ است. مقامات Surrey NanoSystems، شرکت سازنده‌ی رنگ، در وبسایتشان می‌گویند آنها ترجیح داده‌اند تا لیسانس استفاده از این رنگ را به کارگاه کاپور بدهند. البته این امتیاز انحصاری تنها در زمینه‌ی خلق آثار هنری، اعتبار دارد، و به کارگیری وانتابلک در سایر بخش‌ها و برای مقاصد دیگر محدودیتی ندارد. همچنین مسئولین شرکت می‌گویند جنجال‌های حول محور این موضوع مربوط به جامعه‌ی هنر است و آنها نمی‌خواهند درگیر مسئله شوند، چرا که آنها دانشمند هستند.

 

کاپور که از ۲۰۱۴ مشغول تجربه‌ی این رنگ بوده است، در مصاحبه با رادیو بی‌بی‌سی ۴ می‌گوید: «این رنگ به قدری سیاه است که تقریبا نمی‌توانی آن را ببینی. این رنگ به نوعی کیفیتی غیرواقعی دارد.» علیرغم همه‌ی اعتراضات، این مورد در دنیای هنر بی‌سابقه نبوده است. در ۱۹۶۰ ایو کلاین نوعی رنگ آبی را ابداع و به نام خود ثبت نمود. اما تفاوت اینجاست که خود کاپور وانتابلک را ابداع نکرده و از سویی این رنگ حایز ویژگی‌های منحصربفردی است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما