اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

گالری شیرین میزبان غول شهر

 

نقاشی حسین قورچیان
گالری شیرین میزبان آثار نقاشی حسین قورچیان به نام غول شهر است.

 

به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، در توضیحات این هنرمند درباره آثارش آمده است: ظاهر سنگین و خشکت را دوست می دارم … غروبهای شفاف و تلألو شبهای اندیشناکت را به وقتی که ماه در آسمان نیست و غولهای خفته ی خیابانهای خیالت پیدایند . آلکساندر پوشکین اولین باری که خود را در مقابل حجم عظیم نیروگاه فردیس یافتم ، “غول شهر” نطفه بست . نگاه کلی من در این مجموعه بیشتر مبتنی بر ادبیات و فلسفه بود و تمام تلاش خود را به کاربستم تا حقیقت زندگی شهری را از منظر خود واکاوی کرده و به تصویر بکشم.

 

نیروی سحر آمیزی که هنگام گذر از تونل ها ، پل ها و سایر مصنوعات شهری وجودم را در بر می گیرد نه در مواجهه با ظاهر عظیم آنها و نه دقت های مهندسی و… ، بلکه نشأت گرفته از امری کاملا ذهنی است و همواره خود را با این پرسش در جدال می دیدم که چه چیزی این همه فریبندگی و گیرایی را فراهم می سازد؟ پاسخ در مفهومی به نام نقصان خلاصه می شد، گویی که همواره در تجربه شهری با دیالکتیکی از پیش عقیم شده و بدون سنتز بین امر عینی و امر ذهنی طرفیم. به عبارت دیگر آن چیست که وحدت ایده آل را در هم می شکند؟ با آگاهی به این که در بهترین حالت ممکن نتیجه ی قطعی غیر قابل تصویر کردن است و فرجامی جز شکست معروف هنرمند ِ بکتی در انتظار نخواهد بود!


قصدم جای گرفتن در قلمروهای ناممکن هنری نبوده است اما حقیقتاً این درگیری نیروی پیش برندهء رنگ و قلم مو بوده است . بنابراین باید لحظاتی پا پس کشید و با ارجاعاتی بیان مند به فضای شهری برای مدتی از این چرخهء دیوانه وار بیرون رفت . نتیجتاً غالب فرم های شهری این مجموعه در این حرکت رفت و برگشتی شکل گرفته اند. به این منظور که ازهرگونه عینی سازی فاصله بگیرم و در عین حال تصاویرم ،یاد آور فضای شهری باشند . کاراکتر غول شهر به عنوان مظهری از مدرنیته ی شهری، در موقعیتی پارادوکسیکال زاده شده است . گویی غول شهر است که مسبب تمامی وضعیت حاضر است ، و برای تقویت و ثبات وجود خویش نقش هایی دوگانه ایفا می کند: دل فریب و زننده، با هیبت اما آسیب پذیر، معصوم و خودکامه و …

در نهایت ، ناقص الخلقه بودن برای او به نوعی ذاتی وطبیعی است از آن جهت که همواره در حال رشد است. بنابر این ظاهراً هرگز کلیتی بی نقص نخواهد داشت، به همین علت هنگامی که احساس نیاز پیدا کند دست به تغییر می زند حتی به قیمت تخریب سازمان یافته ی خود !
نمایشگاه فوق تا ۳۱ تیرماه از ساعات ۱۱ الی ۲۰ ادامه میزبان علاقه مندان است.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما