اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

آیا داوینچی 2 بار مونا لیزا را کشیده است؟

مونالیزا

نسخه‌ای از مشهورترین تابلوی نقاشی جهان، مونا لیزا اثر لئوناردو داوینچی، در سنگاپور پیدا شده است که در آن مونالیزای جوان‌تری در پس زمینه‌ای متفاوت به تصویر کشیده شده است.

 

به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، صاحبان آن ادعا می‌کنند که این تابلو به دست استاد دوران رنسانس و یک دهه پیش از نسخه‌ی موجود در لوور پاریس کشیده شده است و بررسی‌های علمی نشان می‌دهند که به سال 1503 تعلق دارد. این تابلوی نیمه‌تمام هم‌اکنون در خانه‌ی هنر سنگاپور در معرض دید عموم قرار گرفته است. گفته می‌شود که اشراف‌زاده‌ای انگلیسی در سال 1778 طی سفری به ایتالیا آن را خریده، سپس در سال 1913 به دست مجموعه‌داری انگلیسی به نام هوگ بلیکر رسیده و هنگامی که در استودیوی این هنرمند ترمیم می‌شده، به عنوان نسخه‌ی دیگری از مونا لیزا، توجه هنرمندان را به خود جلب کرده است.

 

بوم نقاشی که از سال 2008 به یک کنسرسیوم بین‌المللی تعلق دارد، هم‌اکنون سفر دریایی خود را در اقیانوس آرام آغاز کرده و در کشورهای هنگ‌کنگ، چین، کره‌ی جنوبی و استرالیا توقف خواهد داشت.

 

مؤسسه‌ی مونالیزا در سوییس صحت این موضوع را تأیید می‌کند: «به نظر ما با توجه به کشفیات اخیر و بررسی‌های علمی صورت گرفته، در این‌که این تابلو اثر داوینچی باشد شک کمی باقی می‌ماند.» دیوید فلدمن، نایب رییس این مؤسسه به رویتر می‌گوید: «تعداد بسیاری از کارشناسان با ما اتفاق نظر دارند و یا احتمال زیادی به درستی فرضیه‌ی ما می‌دهند.»

 

البته این مونالیزا نیز می‌تواند جعل دیگری مانند هزاران نمونه‌ی موجود باشد. مارتین کمپ، کارشناس آثار لئوناردو، با اظهار تردید خود نمای این نقاشی را نقد کرده و آن را پرده‌ای بی‌روح می‌خواند.

 

اخیراً آنگلو پاراتیکو، مورخ هنر، فرضیه‌ای را مطرح کرده است مبنی بر این‌که تمثال مونالیزا، مادر داوینچی را نشان می‌دهد که برده‌ای چینی است. اگر نسخه‌ای که اخیراً پیدا شده است واقعاً به سال 1503 تعلق داشته باشد، باید در نظر داشت که تابلو، چهره‌ی زنی 30-20 را نشان می‌دهد در حالی که داوینچی در آن زمان حدود 50 سال داشته است. البته اکثراً بر این باورند که مونالیزا، لیزا دل جیوکوندو، همسر یک بازرگان اهل فلورانس است.

 

این تابلو سومین موردی است که احتمال داده‌اند نسخه‌ی دیگری از تابلوی موجود در لوور باشد. 

  

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما