اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نقاشی کردن به روایت کابوس ها؛ نمایشگاه نقاشی های گلبرگ شعبانی

 

جمعه پیش رو، هفدهم بهمن ماه نمایشگاه نقاشی های گلبرگ شعبانی افتتاح خواهد شد.

 

نمایشگاه نقاشی‌های گلبرگ شعبانی، «از_خود_گذشتگی» نام دارد. هنرمند برای عدم سوء برداشت نام نمایشگاه‌اش با ایثار می‌آورد: «ازخود گذشتگى نه به معناى ايثار، به معناى گذشت مؤلفه ى زمان از دنياى انسان، رسيدن تاريخِ انقضاىِ هر لحظه در روزمرگى»

رامین اعلایی منتقد هنری در مورد این نمایشگاه معتقد است؛ "در مواجهه‌ی اول با نقاشی‌های گلبرگ شعبانی، آن‌ها بیشتر حاصل اوهام و تخیل به نظر می‌رسند تا امور انضمامی و هر روزه. در واقع آن‌ها لااقل از نقطه نظر مضمونی سراسیمه ردی از کابوس‌های شخص او را بر چهره دارند. گو این‌که نقاش خواسته باشد در نهایت و به دور از آغشته شدن به تکنیک‌‎هایی پیچیده در کاربرد رنگ و خط، طبیعت بدوی افکارش را بازنمایی کند. تصاویری که اوی خالق را در درون وضعیت‌هایی نامربوط و ناملموس از نقطه نظر عقلانی نشان می‌دهند؛ البته وضعیت‌هایی که می‌توانند هم‌چنین سراسر در ارتباط با زندگی روانی فرد در هنگام بیداری نیز فهم شوند. اویی که در هنگام بیداری به طور مداوم متناقض، عجیب و غیرعادی می‌اندیشد تا در هنگام خواب مجموعِ درهم تنیده شده‌ی آن‌ها را در درون تصویری واحد ببیند. حالتی که بیشتر به تداعی معانی می‌ماند. افکاری از زندگی روزانه که در وضعیتی خاص و با محوریت شخص خالق بر روی یکدیگر انباشته شده‌اند. افکاری که به عبارتی دیگر سراسر در وضعیتی پس رانده شده معلق‌ هستند پس از این رو برای ظاهر شدن نیز حالتی کولاژگونه به خود گرفته‌اند. با این اوصاف بدیهی هم هست که چنین تصاویری در نهایت نمی‌توانند که برای منتقل کردن معناهای‌شان مستمسک زبانی منثور و آشنا برای بیداران باشند. آن‌ها در واقع از این رو شکلی نمادین و تمثیلی به خود گرفته‌اند تا این‌گونه هم‌چون شعری دفع شده از درونیات یک شاعر فهم شوند."

 

این نمایشگاه تا 27 بهمن از ساعت 15 تا 19 دایر است که علاقه مندان می توانند به آدرس خیابان بهشتی (عباس آباد)، خیابان پاکستان (جنب مصلی)، کوچه حکیمی، شماره 4، واحد 3 مراجعه کنند. گفتنی است گالری در روزهای شنبه 18م و جمعه 28م بهمن تعطیل است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما