دوپهلوترین پایانبندیهای تاریخ هالیوود، بخش دوم: بارتون فینک(Barton Fink-1991) ساخته برادران کوئن
- توضیحات
- نوشته شده توسط تحریریه آکادمی هنر
- دسته: یادداشت سینمای آمریکا
- منتشر شده در 1396-11-29 14:59
بارتون فينك در فیلم برادران کوئن يك نمایشنامه نويس موفق در شهر نيويورك است که به تازگی مورد استقبال عمومي منتقدان قرار گرفته و حالا وسوسه درآمد بیشتر او را به لس آنجلس کشانده است که بخت خود را در هاليوود بيازمايد. مدير كمپانی به او سفارش نوشتن فیلمنامهای دربارهی کشتی گیری میدهد. ولی فینک قادر نيست در اين مورد چيزی بنويسد. او به واقع آرمانگرایی است که اکنون در ورطهی سقوط قرار گرفته. در این میان آشنایی او با یک فروشندهی دورهگرد در هتل غریب محل اقامتاش و همچنین نویسندهی دائمالخمری که رذیلانه تمامی خلاقیت هنریاش را صرف فیلمنامه نوشتن برای هالیوود کرده و همسر (منشی) اثیری او، فیلم را با یک چرخش روایی مواجه میکند... چرخشی که در نهایت به یک جنایت غیرمترقبه، کشیده شدن پای پلیس به هتل، بازجویی شدن فینک و یک جعبهی بستهبندی شدهی مرموز که همسایهی فینک در هتل (همان فروشندهی دورهگرد) بدو میدهد، منجر میشود. این به واقع پیش از آن است که براد پیت در سکانس پایانی فیلم هفت با جعبهی مرموزی که به طور غیرمستقیم از سوی جان دو ارسال شده است مواجه شود. در هر صورت اگر در فیلم هفت پیت پاسخ سوال خود دربارهی محتوای جعبه را میفهمد، در بارتون فینک، فینک در قبال پرسش خود مبنی بر محتوای جعبه، هیچ پاسخی از سوی اهداء کنندهی جعبه دریافت نمی کند. او همچنین هرگز سعی نمی کند بر کنجکاوی خود غلبه کند و بستهبندی جعبه را باز نماید. بارتون پس از اتمام بازجویی و اخراج شدن از کمپانی همه جا این جعبه را با خود حمل می کند. در صحنهی پایانی فیلم زنی از بارتون فینک دربارهی محتوای جعبه می پرسد و او با بی تفاوتی میگوید که نمیداند در داخل آن چیست. این به واقع می تواند همچون استعاره [مجازی] باشد از سرّ زندگی، یا نویسندگی و ادبیات، یا همچون سرّی بی پاسخ که فیلم کوشش می کنند جدال و کشمکش بر سر فاش شدناش را سرکوب کند.
بخش اول "دوپهلوترین پایانبندیهای تاریخ هالیوود": چیز