اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نامزدهای جوایز مستقل گاتهام 2019 را بیشتر بشناسید؛ معرفی و گزیده نظر منتقدان

نامزدهای جوایز گاتهام 2019   

روز گذشته فهرست جوایز گاتهام ۲۰۱۹ که به فیلم‌های مستقل تعلق می‌گیرد، اعلام شد که سعی بر معرفی پنج فیلم نامزد بهترین فیلم داریم.



به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، با اعلام اسامی نامزدهای جوایز گاتهام «داستان ازدواج»، «وداع» و «الماس‌های نتراشیده» بیشترین نامزدی را در این جوایز کسب کردند. مراسم اهدای جوایز گاتهام ۲ دسامبر در نیویورک برگزار می شود و اولین گام در فصل اهدای جوایز سینمایی است.

داستان ازدواج نوح بامباک


1-    داستان ازدواج Marriage Story – نوح بامباک

جدیدترین اثر نوآ بامباک درباره وضعیت بحرانی رابطه عاطفی یک زوج هنرمند است. بامباک فیلم سازی را از سال 1995 شروع نموده و عموما به دلیل ساخت کمدی درام شهرت دارد. این فیلم ساز ساخت آثاری چون ماهی مرکب و نهنگ (The Squid and the Whale)، مارگو در مراسم عروسی (Margot at the Wedding) و فرانسیس ها (Frances Ha) را در کارنامه دارد. در «داستان ازدواج» بازیگرانی چون اسکارلت یوهانسون، آدام درایور، لارا درن و مارک اولسن بازی می‌کنند. پس از اکران فیلم در جشنواره ونیز منتقدان گفتند این بهترین فیلم بامباک تا به حال است.


جان بلیزدیل منتقد سینه‌وو نمره کامل 100 را برای این فیلم مناسب دیده و با اشاره به ایفای نقش اسکارلت جوهانسون و آدام درایور معتقد است این دو بازیگر بهترین بازی های تمام دوران حرفه ایشان را در فیلم بامباک نشان داده اند. از نگاه بلیزدیل حساسیت، شوخ طبعی و هوشمندی در فیلم به فراوانی یافت می گردد و اثر در لحظاتی پیروز شده به نوعی برهنگی عاطفی ِ خام و بی پرده دست پیدا کند؛ کاری که در سینما به دشواری قادر به انجام آن هستیم.


جسیکا کیانگ از دیگر منتقدانی است که به فیلم نمره 100 داده. این منتقد نیز بازی های دو نقش اصلی فیلم را بسیار برجسته توصیف نموده و باور دارد گرچه با فیلمی پرپیچ و خم طرفیم اما هم زمان داستان ازدواج اثری بسیار سرگرم کننده، پر از احساس همدلی، دلسوزی و درک است.
اوون گلیبرمن منتقد ورایتی هم در میان مجموعه منتقدانی قرار گرفته است که فیلم را واجد شرایط نمره کامل دانسته اند. گلیبرمن داستان ازدواج را اثری می داند که هم زمان خنده دار، سوزان و تکان دهنده است. منتقد ورایتی بر دو نکته دیگر نیز تاکید دارد. ابتدا مانند باقی منتقدان به بازی های دو نقش اصلی اشاره دارد و سپس به توانایی کارگردان در به تصویر کشیدن جزییات و پیچیدگی های عاطفی زندگی. گلیبرمن می گوید در فرایند به تصویر کشیدن این جزییات به شکلی نافذ شیوه کارکرد جامعه امروز نیز نمایش داده می گردد.

 

الماس های نتراشیده برادران سفدی

2-    الماس‌های نتراشیده Uncut Gems – برادران سفدی

این فیلم به کارگردانی برادرانِ سفدی یعنی بن و جاشوا روایتگر داستان فردی به نام هاوارد (آدام سندلر) است که یک جواهر فروش اهل نیویورک است که قصد دارد ثروتش را بیشتر کند، او در تعدادی شرط بندی بسیار سنگین که می‌تواند زندگی او را نابود کند یا او را بیشتر از همیشه ثروتمند کند شرکت می‌کند در همین حال او باید تعادل بین خانواده و کارش را برقرار کند و از همه طرف با دشمنان مقابله کند تا به پیروزی نهایی برسد. بیشتر منتقدان هنرنمایی آدام سندلرز را تحسین کرده‌اند و همچنین از این فیلم به عنوان یک فیلم هیجان انگیز که توانسته از زندگی هاوارد برای روایت یک زندگی کمدی و هیجان انگیز که جنبه‌های مختلف شرط بندی و تاثیر آن بر زندگی شخصی و کاری استفاده کند یاد کرده‌اند. نکته قابل توجه آن حضور مارتین اسکورسیزی در میان تهیه کنندگان فیلم است. در زیر نظر چند تن از منتقدان را می‌خوانیم.


اریک کان منتقد ایندی وایر به فیلم 100 امتیاز کامل را داده و نوشته است: اگر « الماس‌های نتراشیده» شخصیت‌ها را فریادزنان، سردرگم و خواستار شفافیت در بی‌نظمی‌های موجود در روتین پرجنب و جوش یک مرد باقی می‌گذارد، تمامی آن‌ها در مقام دستاوردی آرمانی که کاملا تحت کنترل است و به شکل خالصانه‌ای دقیق است صحبت می‌کنند
تاد مک کارتی از هالیوود ریپورتر امتیاز 90 را به فیلم داده و می‌گوید که زمان برای آدام سندلرز در بین همه‌ی اشتباهاتش قله‌هایی قرار داده است و اینکه این اشتباهات برای او پیامدهای سنگینی نداشته به او اعتماد به نفس بهتری می‌دهد که همچنان ادامه دهد، این یک نقش بسیار تاثیر گذار است و آدام سندلرز به بهترین شکل ممکن ایفای نقش کرده است.


کی آستین کالینز منتقد ونتی فیر با امتیاز 95 از 100 به استقبال فیلم رفته و نوشته است: « الماس‌های نتراشیده» فیلمی است که در یک پیله زندگی می‌کند، جایی که آت و آشغال برای خودش نامی دست و پا می‌کند، جایی که نگرانی، بلاهت و غریزه بدون پایبندی اخلاقی و محدودیت در رفتارها دیده می‌شود».

 

وداع لولو ونگ


3-    وداع  The Farewell – لولو ونگ

اصلی‌ترین رقیب فیلم‌های دیگر همین وراع ساخته لولو ونگ است. فیلمی کمدی از یک داستانی شخصی و متعلق به یک فرهنگ خاص که توانسته با نمایش زیبا و روان داستان خانواده‌ای درگیر بحرانی بزرگ، با مخاطبینش در سرتاسر جهان ارتباط برقرار کند و از همه مهتر جوایز بهترین کارگردانی (مستقل‌های) پالم اسپرینگز و ساندنس را برباید. وداع را منتقدان سورپرایز بزرگ ساندنس لقب دادند. آکوافینا بازیگر آسیایی‌های خرپول در این فیلم هم بازی خوبی انجام داده و مرزهای موفقیت را یکی پس از دیگری طی می‌کند.

 

ونگ داستان فیلم را براساس اتفاق مشابهی که برای خودش افتاده بود، نوشته است: مادربزرگ محبوب او در چین در حال مرگ بود، اما خانواده او تصمیم گرفتند این حقیقت را از او پنهان کنند تا او روزهای آخر عمرش را در ترس نگذراند. به همین دلیل قرار یک عروسی باشکوه را در چین می‌گذارند تا به این بهانه تمام خانواده برای آخرین‌بار دور هم جمع شوند.

 

کریستی لمیر منتقد سایت راجر ایبرت در مورد فیلم نوشته است: «ونگ در این ساخته خود،‌ به تعادل خوبی برای روایت داستان «خداحافظی» رسیده است. او موفق شده فیلمی سرزنده و سرگرم‌کننده در مورد مرگ بسازد که هیچ‌ قسمت آن خسته‌کننده نیست. او بدون مطرح کردن کلیشه‌های تکراری، داستانی در مورد تفاوت فرهنگ‌ها را به زیبایی روایت کرده است. با وجود تعداد زیاد بازیگران این فیلم، ونگ به همه آن‌ها فرصتی برای نشان دادن استعداد خود داده است. و در نهایت یکی از زیباترین پایان‌های فیلم را برای «خداحافظی» رقم زده است.»

 

اریک کان از ایندی وایر به فیلم 91 امتیاز داده و نوشته است: « «وداع» که پتانسیل ایجاد برخوردی در نقطه‌ی اوج عروسی را در خود ساخته است، کاملا این قابلیت را دارد که در چاه سانتی‌مانتالیسم بیفتد اما ونگ به خوبی توانسته تا از این چاه فرار بکند».


دیوید رونی نیز با امتیاز 90 آورده: «آقای وانگ نشان داده است که درک خوبی از لحن دارد، چشم او می‌تواند ترکیبات بصری زیبا را ببیند و برداشت راضی‌کننده‌ای از تجارب فرهنگی مهاجران دارد».

 


4-    شیادان Hustlers - لورین اسکافاریا

جسیکا پریسلر در سال 2015 مقاله ای را در مجله نیویورک منتشر کرد که جنجالی و بسیار محبوب شد. مقاله ای که اشاره به یکی دیگر از قربانیان بحران اقتصادی آمریکا در دهه گذشته داشت که زندگی و شغل بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار داد و باعث رشد فقر و فعالیت های غیرقانونی در ایالات متحده شد. «شیادان» داستان قربانیان این ماجرا را روایت می کند که برای حفظ زندگی و شرایط اقتصادی شان مجبور به انجام کاری غیر معمول می شوند. 


داستان فیلم درباره یک مادر تنها به نام دستینی ( کنستانس وو ) می باشد که تصمیم گرفته برای گذران زندگی به رقاصی روی بیاورد. اما او در این مسیر موفق نمی شود تا اینکه با یک پیشکسوت به نام رامونا ( جنیفر لوپز ) مواجه می شود و تحت تعلیم او موفق می شود جایگاهی برای خود کسب نماید. اما با وقوع بحران اقتصادی در سال 2008، زندگی این افراد نیز وارد بحران می شود، به همین دلیل ایده جدیدی را بکار می گیرند و آن اینکه مشتریان ثروتمند وال استریتی شان را تلکه کرده و پس از غیر هوشیار کردنشان، کارت های بانکی شان را سرقت نمایند اما...
در فیلم از قطعات موسیقی آر اند بی و پاپ استفاده شده است. خود اسکافاریا گفته بود: «من به فیلم به چشم یک اثر موزیکال نگاه می‌کردم. آهنگ‌ها خودشان به تنهایی داستان فیلم را روایت می‌کنند. بیشتر انتخاب‌های موسیقی در فیلمنامه آمده بود. من تصاویر فیلم را برای خودم با آن آهنگ‌ها مجسم می‌کردم. البته شما هیچ‌وقت مطمئن نیستید که می‌توانید حقوق آهنگ را خریداری کنید».

 

امواج 2019


5-    امواج Waves- تری ادوارد شولتز

شولتز با فیلم کوتاه کریشا توانست جایزه SXSW را کسب کند و یکسال بعد همان فیلم را به صورت بلند ساخت و در جشنواره کن برای خود نامی دست و پا کرد. امواج سومین فیلم بلند او محسوب می‌شود که نگاهی به سفر شناخت یک خانواده آفریقایی آمریکایی در دل یک سفر دارد. پدر خانواده انسانی خیرخواه و البته مستبد است که سفری برون شهری را با خانواده‌اش آغاز می‌کند و مشکلاتی پیش می‌آید که باید در کنار یکدیگر آن‌ها را حل کنند.


فیلم با توجه به مدت زمان طولانی‌اش نسبت به فیلم‌های مستقل اما با لحظات پرکشش و احساسی توانسته مخاطب را راضی نگه دارد. فیلم اولین نمایش خود را در جشنواره محلی همپتون در نیویورک پشت سر گذاشت و منتقدانی که فیلم را دیدند امتیاز خوب ۸۰ از ۱۰۰ را به آن دادند. منتقدان هالیوود ریپورتر، ورایتی،‌ دِ رپ و راجر ایبرت به فیلم امتیاز کامل را داده‌اند.


دبرو منتقد ورایتی در جهت ستایش فیلم می‌نویسد: «با توجه به رنگ، انرژی، موسیقی الکترونیک و ترکیب چهارنفره خوب از اجرای بازیگران در فیلم با یک موفقیت سینمایی کم نظیر روبه‌رو هستیم که در هر بخش خود دچار بدعت است. کارگردان به مخاطبش آموزش می‌دهد چگونه با این رسانه ارتباط برقرار کنند و حواسشان درگیر شود».


تالریچو منتقد پایگاه اینترنتی راجر ایبرت نیز نوشته: «امواج به طور غیرمنتظره‌ای جاه طلب و بااعتماد به نفس محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که شولتز چگونه همه چیز را تحت کنترل دارد و خود را به چالش می‌کشد. این فیلم عمیق تر و ژرف تر از میانگین درام‌هایی است که بر شخصیت‌هایشان متمرکز می‌شود. شاهکاری که شما را مجبور می‌کند از دلمشغولی‌ها و نارضایتی‌های روزمره فاصله بگیرید و آن را با خود داشته باشید. اثر فیلم با شما خواهد ماند».

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما