نگاهی به نمایشگاه از راهی که آمدی برگرد از کاری آپسون
- توضیحات
- دسته: یادداشت سایر هنرها
- منتشر شده در 1399-07-23 13:46
کاری آپسون هنرمند خلاق آمریکایی اولین نمایشگاه خود را در اروپا گذاشته است. چیدمانهای او در کانستالی بازل از 9 آگوست (19 مرداد 1399) به نمایش در آمد. او تنههایی از درخت را در بخشی از این چیدمان بدون تقارن آویزان کرده است تا مخاطبان از میان آنها حرکت کنند و به سمت دیگر بخشها بروند. چیدمان یا مجسمههای او از جنس چوب و لاتکس و بازنمایی از بدن هستند. به نظر میرسد میتوان نمایشگاه فعلی او «از راهی که آمدی بازگرد» را در جهت دیگر آثار او در مفهوم دوتایی خود و مادر دانست.
حرکت مخاطب ابتدا حرکت بدن او میان بدنهایی است که از جنس طبیعت است و میتوان آن را نمادی از مادر دانست؛ گویی قرار است بازگشتی به زهدان (از راهی که جسم ما آمده) را تداعی کند. از سوی دیگر میتوان بدنها، لاشهها و اجسامی را دید که ما هر روز در میان آنها در حال حرکت هستیم. همگی برابر، فارغ از نژاد، جنسیت، نوع، ثروت و هر چیز دیگر همگی آویخته نمونهای از دیگری هستند. کاری آپسون تلنگری به اجسام و بدن ما در میان دیگر بدنها یا گوشتها میزند. وقتی به سمت دیگری از نمایشگاه حرکت میکنید (در ویدیو بارگزاری شده در اینستاگرام یا تلگرام آکادمی هنر میتوانید مشاهده کنید که در زیر لینک داده شده) با نمونهای از همین چوبها روبهرو میشوید که بریده شده در مقابل ویدیو آرتی قرار گرفتهاند یا در سمت دیگر تنههایی از درخت را میبینیم گویی از طبیعت جدا شدهاند و آنها نیز نیاز به بازگشت دارند و شاید نگاهی به تخریب طبیعت از سوی ما نیز آثار او داشته باشند.
بازگشت به همان جایی که از آن میآییم دوگانههایی از خود و زهدان، خود و طبیعت، میل و آسیب را پیش رویمان قرار داده است. همانطور که امیان ما از سوی جسم ما نشات میگیرد به همان ترتیب میتواند ما را آسیب پذیر، عریان و آویخته به تصویر درآورد. آسیبی که بدن از سوی دیگری میبیند و اینجا جای ما از خودی به دیگری نیز تبدیل میشود دیگری که بدن، جنسیت، نوع و نژاد را مورد تعرض قرار میدهد.
برای مشاهد ویدیو اینجا را کلیک کنید