اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

فراخوان دومین همایش ملی نقد ادبی ایران / نقد ادبی: نشانه‌شناسی ادبیات

 

ادبیات به دلیل تنوع موضوع و کاربرد وسیع و پیچیده‎ی نشانه‌ها جست­­وجویی پیوسته در درون زبان است. این جست­­وجو که قادر به تغییر مسیر زبان و خلق مسیری جدید در درون آن است، نه تنها از طریق به‌کارگیری نشانه‌ها، بلکه به واسطه‎ی فرآیندی نمودن آن‎ها در نتیجه‎ی عملیات نشانه-معنایی (سمیوزیس)، که گفته‌پردازی مسئول تحقق آن است، صورت می‌پذیرد. دغدغه‎ی ادبیات فقط متقاعد کردن و ایجاد باور قطعی نسبت به نشانه‌ای که تولید یا باز‌آفرینی می‌کند، نیست؛ بلکه ادبیات در پی وارونه نمودن نشانه‌ها نیز است تا به این ترتیب نسبت به آن‎ها تردید ایجاد کند. گفتمان ادبی از واقعیت تا تردید در نوسان است. بی‌شک مطالعه‎ی چنین گفتمانی نیازمند نظریه و ابزاری مناسب است.

 

نشانه‌شناسی از یک سو به نظریه‌پردازی در مورد فرآیند پیچیده‎ی گفتمان‌های ادبی مبادرت ورزیده، از سوی دیگر روشی مناسب برای نقد، تحلیل و بررسی متون ادبی جهت کشف ساز‌وکارهای تولید معنا در آن‎ها محسوب می‌شود. چگونه علم نشانه‌شناسی به عنوان علمی که عهده‌دار بررسی جریان تولید و دریافت نشانه‌هاست‌ می‌تواند با رویکردهای متفاوت ساختاری، پساساختاری، بلاغی، فرهنگی، بینامتنی، بینا‌رسانه‌ای، زبان‌شناختی و گفتمانی به مطالعه ادبیات بپردازد؟ چگونه فرآیند نشانه-معنا‌شناختی به خوانشگر متن ادبی کمک می‌کند تا کارکردهای بسیار متنوع ادبی از قبیل کنشی، استعاره‌ای، عاطفی، شناختی، زیبایی‌شناختی، حسی-ادراکی، پدیداری، فرهنگی، اتیک، اگزیستانسیالیستی، ایدئولوژیک و غیره را کشف نموده و به عنوان الگوی مطالعه‎ی ادبی ارائه نماید؟ هدف از برگزاری همایش نشانه‌شناسی ادبیات تلاش جهت پاسخ به این پرسش‌هاست.

 

محورها:

  1. مطالعات تاریخی نشانه‌شناسی ادبیات در جهان؛
  2. ساخت‌گرایی؛
  3. پساساخت‌گرایی؛
  4. بلاغت ادبی؛
  5. مطالعات زبان‌شناختی ادبیات؛
  6. رویکرد گفتمانی و تحلیل انتقادی گفتمان به ادبیات؛
  7. مطالعات بینا‌رشته‌ای ادبیات: ادبیات و هنر، ادبیات و رسانه؛
  8. نشانه‌- معناشناسی ادبیات‌: دیدگاه روایی، ارزشی، پدیدار‌شناختی، شناختی، عاطفی، تنشی، زیبایی‌شناختی، اتیک.

 

برگزار کننده: انجمن علمی نقد ادبی ایران و گروه آموزش زبان فرانسه‎ی، دانشگاه تربیت مدرس

با همکاری دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه فردوسی مشهد، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگستان‌ زبان و ادب فارسی، شورای گسترش زبان فارسی، انجمن ایرانی زبان و ادبیات فرانسه، انجمن زبان‌شناسی ایران، دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، حلقه‎ی نشانه‌شناسی تهران، معاونت پژوهشی خانه‎ی هنرمندان، مرکز فرهنگی شهر کتاب.

 

زبان‌های تخصصی ارائهی مقالات در همایش: فارسی، فرانسه، انگلیسی

دبیر علمی: دکتر حمید رضا شعیری (دانشیار دانشگاه تربیت مدرس)

دبیر اجرایی: مجید رحیمی جعفری (دانشجوی دکتری دانشگاه تهران و مدیرمسئول آکادمی هنر)

اعضاي كميته علمي

دکتر فردوس آقا گلزاده: دانشیار گروه زبان‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس

دکتر آزیتا افراشی: استادیار گروه زبان‌شناسی پژوهشکده‎ی علوم انسانی

دکتر احمد پاکتچی: استادیار دانشگاه امام صادق و رییس حلقه‎ی نشانه‌شناسی تهران

دکتر اییرو تاراستی: استاد دانشگاه هلسینکی و رییس انجمن جهاني نشانه‌شناسی

دکتر محمد پارسانسب: دانشیار گروه ادبیات فارسی دانشگاه تربیت معلم و عضو انجمن علمی نقد ادبی ایران

دکتر ابراهیم خدایار: دانشگاه تربیت مدرس  و عضو انجمن علمی نقد ادبی ایران

دکتر نسرین‌ خطاط: استاد دانشگاه شهید بهشتی و معاون انجمن علمی زبان فرانسه

دکتر حسن ذوالفقاری: دانشگاه تربیت مدرس و عضو انجمن علمی نقد ادبی ایران

دکتر روح­ا... رحمتیان: دانشیار دانشگاه تربیت مدرس

دکتر فرهاد ساسانی: دانشیار گروه زبان‌شناسی دانشگاه الزهرا

دکتر فرزان سجودی: دانشیار دانشگاه هنر تهران

دکتر حمید رضا شعیری: دانشیار دانشگاه تربیت مدرس و سردبير مجله‎ی علمي-پژوهشي پژوهش‌هاي زبان و ادبيات تطبيقي

دکتر پریوش صفا: استادیار دانشگاه تربیت مدرس

دکتر علی عباسی: دانشیار گروه ادبیات فرانسه دانشگاه شهید بهشتی

دکتر محمود فتوحی: استاد ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد و رییس انجمن علمی نقد ادبی ایران

دکتر ناصر فکوهی: دانشیار گروه انسان‌شناسی دانشگاه تهران

دکتر ژاک فونتنی: استاد و رییس مرکز تحقیقات نشانه-معنا‌شناسی فرانسه

دکتر ژاله کهنمویی‌پور: استاد دانشگاه تهران و رییس انجمن علمی زبان فرانسه

دکتر رؤیا لطافتی: دانشیار گروه زبان فرانسه دانشگاه تربیت مدرس

دکتر بابک معین: استادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر بهمن نامور مطلق: معاون پژوهشی خانه‎ی هنرمندان و استادیار دانشگاه شهید بهشتی

دکتر امیر علی نجومیان: دانشیار گروه ادبیات انگلیسی دانشگاه شهید بهشتی

 

تقويم اجرايي همايش

زمان: 11 اسفند 1390

آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات: 30 آذر 1390

آخرین مهلت ارسال اصل مقالات: 30 دی 1390

مکان: دانشگاه تربیت مدرس

 

ضوابط و معيارهاي انتخاب مقالات

  1. انطباق با محورهاي همايش؛
  2. تهيه و تدوين طبق ضوابط مقالات علمي و پژوهشي؛
  3. ارائه‎ی راهكار مناسب علمي؛
  4. تازگي و نوآوري؛
  5. عدم چاپ يا ارائه در جاي ديگر؛
  6. حداكثر در 20 صفحه در محيط word و ارسال به ایمیل همايش.

یادآوری: مقاله‌هايي كه به­موقع به دبيرخانه‎ی همايش ارسال شود و مورد تأييد هيئت تحريريه‎ی فصلنامه‎ی علمي پژوهشي نقد ادبي نيز قرار بگيرد، در ويژ‌ه‌نامه‎ی مجله چاپ مي‌شود. ساير مقالات تأييد شده، در خلاصه و مجموعه مقالات همايش به چاپ خواهد رسيد. ثبت­نام و ارسال چكيده و اصل مقاله­ها فقط از طريق ارسال ایمیل همايش امكان­پذير است.

 

1. نشاني دبيرخانه‎ی همايش: تهران، كارگر شمالي، خیابان سيندخت شمالي، كوچه‎ی زرين، شمارۀ ٣، طبقه‎ی همكف، انجمن علمي نقد ادبي ايران.

2. پست الكترونيك: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

3. دورنگار: ٨٨٠٠٩٠٥٦-٠٢١ تلفن 3- ٨٨6٣٠230-٠٢١

 

فرم شركت در همايش

جهت تسریع و تسهیل انجام امور مربوط، این فرم را با دقت مطالعه و تکمیل كنيد و به همراه مدارک مورد نیاز، به سايت همايش ارسال كنيد.

نام و نام خانوادگي …. رشته تخصصی................................................

مرتبۀ علمي: استاد£ دانشیار£ استادیار£ مربی£ غیر هیات علمی£

عضو هيات علمي گروه: دانشكده:.............................................................

نوع استخدام:        رسمی £ پیمانی £

تلفن تماس فوری ..........................

آدرس .................................................................

Email..................................

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما