گفتوگوی اختصاصی آکادمی هنر با آنا نعمتی
- توضیحات
آنا نعمتی بازیگر فیلم برخورد خیلی نزدیک در چند سال اخیر روند یکدست و رو به رشدی را در کارنامه بازیگری خود پیش گرفته و در دو دوره پیاپی جشنواره فیلم فجر کاندید بهترین بازیگر زن شده است. او در جشنواره امسال فیلم برف روی شیروانی داغ را در بخش مسابقه سودای سیمرغ و دو فیلم یکی از ما دو نفر ساخته تهیمنه میلانی و شش نفر زیر باران ساخته علی عطشانی را در بخش نوعی نگاه داشته است. نعمتی به دلیل ایفای نقش در فیلم شش نفر زیر باران در بین بهترینهای فجر از نگاه منتقدین آکادمی هنر انتخاب شد. گفتوگوی زیر را سعید خواجه افضلی عضو هیئت تحریریه آکادمی هنر با ایشان به دلیل نقش آفرینی در فیلم برخورد خیلی نزدیک ساخته اسماعیل میهن دوست انجام داده است.
خواجه افضلی: چطور شد که حاضر به بازی در این فیلم شدید؟ در حالی که آقای میهندوست اولین تجربه فیلم بلند سینماییاش رو پشت سر میگذاشتن و شما تا قبل از فیلم برخورد خیلی نزدیک، توی ده فیلم سینمایی حضور داشتید و بازیگر شناخته شدهای به حساب میآیید؟
نعمتی: سؤال بسیار خوبی پرسیدید. اول اینکه موقعیکه فیلمنامه را خواندم بسیار علاقمند شدم در یک فیلم با ساختار جذاب و نگاهی نو ایفای نقش کنم و نقش نرگس متفاوت با نقشهایی که به نوعی با ادامه دادنشان کلیشه میشدم؛ بود. آقای میهن دوست به دلیل تسلط بسیار بالایی که بر روی فیلمنامه داشتند و تعصب و تجربه ایشان در نقد و انرژی و انگیزهای که برای ساخت فیلمنامه برای ایشان وجود داشت هیجان من و علاقه بازی در فیلم را برایم دوچندان بیشتر و بیشتر میکرد.
فالحال متذکر شوم که بعد از برخورد خیلی نزدیک در چند فیلم که بسیار دوستشان دارم و تجربه اول و دوم کارگردانهای نسل جدید هستند بازی کردم. پس موضوع اسم کارگردان نیست.
وقتی که فیلمنامه رو خواندید، تصور و چشماندازی که از کار داشتید را کمی برایمان توضیح بدهید؟
یک فیلمنامه متفاوت با قصهای پیچیده که خودم سه بار آن را مطالعه کردم تا تغییر فضا، محیط و شخصیتها را بشناسم.
چقدر با تئوری و نظریههای بازیگری آشنایید و بهشون اعتقاد دارید؟ روند و شیوهای که برای رسیدن به نقش و اجرای اون پیش میگیرید (به طور خاص در فیلم برخورد خیلی نزدیک) رو شرح بدید؟
تئوری و نظریههای متفاوتی در مورد بازیگری وجود دارد، ولی اگر قرار باشد همه نقشها را بر اصول تئوری و نظریه و تکنیک اجرا کنی، فضای درونی نقش را لمس نخواهی کرد. من تلفیقی از تکنیک و بازی درونی (حسی) را معمولا در ارتباط با نقشها که البته این نوع کار را نیاز داشته باشند به کار میگیرم. در فیلمی به طور کامل حسی پیش رفتم و در فیلمی هم به طور کامل از تکنیک و تئوری کمک گرفتم. در برخورد خیلی نزدیک تئوری و تکنیک و حس تلفیقی از هم را در راستای نظریهی نویسنده (کارگردان) استفاده کردم.
ساختار فیلم و نحوهی روایت داستان و شکستن ترتیب زمانیِ فیلم، باعث نمیشد که در حفظ روند تحول شخصیت و پیشبرد شخصیتپردازی در بازی دچار مشکل بشوید؟
قبل از شروع فیلمبرداری پروندهای برای شخصیت نرگس باز کردیم و شخصیت و کاراکتر این نقش را بستیم. ولی پر واضح است که من تک تک سکانسها را به دلیل اینکه رج میزدیم و اصلا به ترتیب سکانها پیش نمیرفتیم طراحی و به نوعی چارچوب خاصی برای آن درست کردم. به دلیل اینکه نقش فراز و نشیبهای بسیاری داشت، چند دورهی زمانی با حسهای متفاوت را میدیدیم.
در این فیلم شخصیت متفاوتی از شما دیده شده که با بازیهای قبلی شما متفاوته، به نحوی در این نقش تصویر آشنای شما برای مخاطب عام سینما کمی تغییر کرده (تصویر همسر وفادار، خوشبین و پایبند به زندگی خانوادگی، همراه با معصومیتی کودکانه)، روند رسیدن به این شخصیت به چه شکل بود؟ تا چه اندازهای فیلمنامه و کارگردانی شما را در رسیدن به این نقش هدایت کردند؟
خوشحال میشوم که نقشهای متفاوتی را بازی کنم. نمونهی نرگس در جامعهی ما بسیار است. نرگسهای وفادار، نرگسهای خوشبین، نرگسهای پایبند به زندگی خانوادگی همراه با معصومیتی کودکانه که شما مفید و مختصر چارچوببندی کردهاید. شاید درگیر قضاوت و به نوعی تقسیمگیریهای لحظهای از روی احساس آدمها را به چالشهایی میکشاند که اغلب آسیبهای جبران ناپذیری به اصل زندگی و ... خواهد زد که خیلی دقیق به این موضوع پرداخته شده است. در برخورد خیلی نزدیک، همین پرداخت دقیق و راهنمایی و تمرینهایی که در این راستا با کارگردان فیلم آقای میهن دوست داشتم این نرگس ساخته شد.
چه بخشی از بازی این شخصیت، فقط و فقط برای آنا نعمتی بوده و به عبارتی شما بودید که اون رو به فیلم اضافه کردید؟ منظورم خلاقیت و پیشنهادات فردی شما به مجموعه است؟
خُب این طراحی، نوعی بیان، گویش، شادابی وسادگی از لحاظ پوشش لباس حتی نوع علائق به اطراف و خواستهها همه و همه با آقای میهن دوست درست چک میشد و ایشان هم بسیار استقبال میکردند.
ارزیابی شخصیتان از محصول نهایی -فیلم برخورد خیلی نزدیک- چیست؟
فیلم و شخصیتهای آن را دوست دارم. همهی آنها بیگناه هستند. ساختار صحنه و فیلمبرداری، نور، گریم متفاوت، صدا و از همه مهمتر تدوین دقیق و نرمی که روح فیلم را زنده نگه داشته بود.
مهمترین آسیب و ضعف بازیگری سینمای ایران و به طور اخص بازیگران زن به نظرتان چیست؟
من بازی بازیگران سینمای ایران را ستایش میکنم؛ چون میدانم این مقوله بشدت برای همکاران من جدی است و دقت و انرژی بسیاری برای هر کدام از فیلمهایشان میگذارند. برای ساخت فیلمها زحمت بسیاری کشیده میشود ولی گاهی اوقات ممکن است ضعفی در ساختار به هر شرایطی به وجود آید.
به کاری جز بازیگری، در عرصه سینما علاقه دارید و یا تصمیم به انجام علاقهتون گرفتید؟
در حال حاضر جز بازیگری در کار لباس عروس، تور و تاج فعال هستم.
مهمترین ویژگی و توانایی آنا نعمتی به عنوان بازیگر از نظر خودتون چیست؟ توانایی در بازی؟ اخلاق کاری؟ ...
سعی میکنم در هر کاری از ابتدا تا انتها با تمام وجود حاضر شوم باید بگویم که اول از همه برای من همیشه اخلاق کاری، اخلاق کاری، و بعد تمام تلاش را برای اجرای درست نقش در راستای نظر و نگاه کارگردان میگذارم.
دیدگاهها
مرسی از بازیتون