اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

پراگماتیک هنر به مثابه الگوی روش‎شناختی پژوهش هنر در ایران

 

حاشیه گلیمی بنام «ورنی»؛ روستای لومه- دره، طایفه ترکمه، منطقه قره داغ

تصویر: حاشیه گلیمی بنام «ورنی»؛ روستای لومه- دره، طایفه ترکمه، منطقه قره داغ، آذربایجان شرقی (عکس از ایزدی جیران، اردیبهشت 1391)

 

پژوهش‎های هنر در ایران مدت زمان زیادی است که به دو حوزه پژوهشی عمده محدود شده‎اند:

1) معنا. در واقع، ذهنیت پژوهشگران هنر (چه هنرهای قومی و چه هنرهای شهری) چنین شکل گرفته است که اساساً هنر برای انتقال معنایی است؛ یا به طور دقیق‎تر، هنر اطلاعاتی را رمزگذاری می‎کند تا مخاطب به هنگام مواجه آن‎ها را رمزگشایی کند. گرچه این پیش‎فرض تا حدی در برخی از آثار هنری صادق است، اما در میزان و ماهیت آن مسائل عدیده‎ای وجود دارد.

.

.

2) تکنیک‎ها. این سه مسأله، حداقل مواردی بود که به موضوع پژوهش معنا در هنر برمی‎گشت و اگر بخش اعظمی از پژوهش هنر در ایران بر محور معنا می‎گردد، ناچار است تا این موارد را در کار خود لحاظ کند؛ اما مسئله اساسی برای پژوهش‎های معنا-محور زمانی به وجود می‎آید که اثر یا فعالیت هنری مورد بررسی اساساً برای انتقال مفهومی ذهنی نبوده است و این‎جا واکاوی و استخراج مفاهیم صرفاً یک رویکرد تحمیلی است. هنری که متمرکز بر زیبایی‎شناسی است و هدفش تأثیر زیبایی‎شناختی بر مخاطب است نمی‎تواند به سطح تحلیل معناشناختی تقلیل یابد. در این‎جا پژوهش معنا-محور باید جای خود را به پژوهش احساس-محور یا حس-محور بدهد و محقق به جای بررسی شیوه‎های معناسازی جامعه مورد مطالعه به بررسی «شیوه‎های دیدن» (کوت، 1989: 237) بپردازد: اعضای یک جامعه چه ویژگی‎هایی از جهان فیزیکی را برای تأثیرگذاری بر حواس انتخاب می‎کنند، ترجیح می‎دهند و لذا در نظام وسیع‎تر ارزشی ادغام می‎کنند (مورفی، 1992: 12). پژوهش هنر در ایران در این حوزه صرفاً به برخی از فنون زیبایی‎شناختی، مواد، ابزارها و غیره «به شیوه ای منتزع از تولیدکننده یا تولیدکنندگان» پرداخته است و همین امر باعث فقر غنای پژوهشی گردیده است.

.

برای خواندن مطلب اصلی فایل PDF را از زیر دانلود کنید

 

 حجم فایل: 280 کیلوبایت

 

 

 

 

 

درباره نویسنده :
دکتر اصغر ایزدی جیران

 استادیار انسان شناسی دانشگاه تهران

سمت در آکادمی هنر: دبیر انسان‎شناسی و هنر

 

تحصیلات: دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه تهران با رساله تجسم فرهنگ در هنر: مردم‌نگاری ورنی‌های قره‌داغ آذربایجان- کارشناس ارشد انسان‌شناسی با پایان‌نامه بازنمود فرهنگ در هنر: انسان‌شناسی رقص‌های مردمی آذربایجان

 

عرصه فعالیت: پژوهشگر هنر / پژوهشگر ادراک حسی / مدیر گروه انسان‌شناسی هنر، موسسه انسان‌شناسی و فرهنگ / برگزاری کارگاه‌های تخصصی انسان‌شناسی هنر، خانه هنرمندان ایران / عضو شورای پژوهش در هنرهای سنتی، سازمان میراث فرهنگی

 

زمینه پژوهش: انسان‌شناسی هنر / انسان‌شناسی حسی / زیبایی‌شناسی حسی / هنر معاصر و انسان‌شناسی / زیبایی‌شناسی زندگی روزمره / بدن و هنر / فرهنگ و هنر آذربایجان / فرهنگ و زیبایی‌شناسی تهران

صفحه دکتر اصغر ایزدی جیران در تارنمای دانشگاه تهران: کلیک کنید

 


دیدگاه‌ها  

0 #2 سارا 1391-12-12 02:41
استفاده بردم و مقاله بسیار جالبی بود
نقل قول کردن
+2 #1 Guest 1391-04-02 04:23
خسته نباشید جناب دکتر
مقاله بسیار مفیدی بود و امیدواریم روز به روز شاهد چنین مقالات کاربردی باشیم که هنر را بتوان با آن ها مورد تحلیل قرار داد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما