دفاع پایاننامه در پاریس رد شد
- توضیحات
- نوشته شده توسط تحریریه آکادمی هنر
- دسته: یادداشت
- منتشر شده در 1389-11-25 14:03
مجید رحیمی جعفری – روز نهم جشنواره فیلم فجر 24 بهمن 1389: پاریس تا پاریس ساخته محمدحسین لطیفی و پایان نامه ساخته حامد کلاهداری
تیتر فوق در مورد فیلمهای روز نهم جشنواره فیلم فجر در سالن رسانهها –برج میلاد- است البته اگر بتوان گفت سالن رسانهها، زیرا اینجا از نوزاد گرفته تا کودکانی که در سالن میدوند تا نوجوانانی که در گوشهای دیگر در حال بازی با کنسولهای بازی اسپانسر هستند بخشی از سالن را به خود اختصاص دادند. سوای این دوستان، کافی است در سالن امسال نشسته باشید تا مشکلات اصحاب رسانه را متوجه شوید که در میان خندهها، سوتها و دستهای بیمورد معلوم نیست برخی از حضار چگونه به این سالن آمدهاند.
اصحاب رسانه برای خاص بودن سالن مجزا نمیخواهند بلکه برای تمرکز و نوشتن در مورد فیلمها در فاصله بین دو فیلم قرار بر نوشتن دارند که در ازدحام جمعیت راهروها و سر و صدای زیاد متأسفانه این امر ممکن نیست. فیلمهای بد روز گذشته مزید بر علت احساسات مخاطبین غیر رسانهای شد تا اعتراضات به نهایت خود برسد. فیلم پاریس تا پاریس ساخته محمدحسین لطیفی یکی از این فیلمها بود که از همه نظر ضعف داشت. از فیلمنامه گرفته تا بازیها، رابطه دختر با عروسکش، از شخصیتها تا دیالوگهایی که کلمه کلیشه برای آن کلیشه است. فیلم بارها و بارها مورد تمسخر قرار گرفت و سوت و دستهای بیمورد به کرات شنیده و دیده شد. کافی است به جدول نظرات منتقدان سایت خودمان یا دیگر سایتهای معتبر نگاهی بیاندازید تا متوجه شوید هیچ کس حاضر به ارزش گذاری روی این فیلم که به راحتی گفته میشود با بودجه تله -650 میلیونی!!- ساخته شده؛ نشده است.
اما پس از فیلم پاریس تا پاریس جنجالیترین فیلم جشنواره که برای آن تبلیغات زیادی شده بود یعنی پایان نامه ساخته حامد کلاهداری به نمایش درآمد که به جای ریشه یابی مشکلات سیاسی و اجتماعی که سال گذشته چند صباحی بر کشور حاکم شد به صورت شعاری و تریبونوار حرفهایی از جانب حامد کمیلی که شاید بدترین ایفای نقش در جشنواره بود و بهاره افشاری که بازی درخشانی داشت زده میشد. مخاطبین عام که غالب بر اصحاب رسانه در سالن هستند به صورت پیاپی فیلم را هو میکردند و در برخی از پلانها سوت و دست میزدند که تشخیص برخی دیالوگها سخت هم شده بود. نکته اصلی که هر دو کارگردان انجام داده بودند از یاد بردن قابلیت های سینما بود. آنها به مثل شخصی که هیچ از رسانه سینما نمیشناسد و توهین به شعور مخاطب فیلمهای خود را روانه پرده نقرهای کردهاند. نه کلاهداری توانست از پایاننامه دفاع کند نه در سالن فکر کسی مشغول پاریسِ لطیفی شد.