اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

تخریب آثار هنری دوره‌ی کمونیستی در اوکراین بعد از تصویب قانونی جنجالی در پارلمان این کشور

 

 

به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر و به نقل از سرویس خبری ای‌اف‌پی، یک گروه ماسک‌دار مسئولیت تخریب مجسمه‌های باقی‌مانده از زمان شوروی سابق را در شهر خارکف؛ دومین شهر بزرگ اکراین را برعهده گرفته‌اند.


این گروه ضد روس که خود را «ما خود همه چیز داریم» می‌نامد چندی قبل با انتشار کلیپی ویدئویی از عملیات خود در فضای مجازی رسماً اعلام موجودیت کرده است. این ویدئو چند فرد ماسک‌زده را نشان می‌دهد که در حال تخریب کردن مجسمه‌ی یادبود «نیکلای رودنف» شطرنج‌باز معروف اکراینی-ازبکستانی و انقلابی معروف را نشان می‌دهد. این مجسمه اثری است عظیم از هنرمند شوروی سابق؛ ویکتور وُلوویک.


این تخریب درست دو روز بعد از تصویب قانونی بحث برانگیز در پارلمان اوکراین مبنی بر ممنوعیت نمایش نمادهای کمونیستی و حزب نازی، صورت گرفت.


بر طبق نظر آندری بیچنکوی جامعه‌شناس احساسات ضد روسی مردم اوکراین بعد از تهاجم اخیر این کشور به خاک اوکراین به شدت برانگیخته شده است. حالتی که تمایلات مخرب گروهک کذا را درجهت نابود کردن باقی‌مانده‌های هنر دوره‌ی کمونیستی را توجیه می‌نماید.
گفتنی است دختر وُلوویک؛ نینا سُبولُوا از دولت اوکراین خواسته است که تا بقایای اثر تخریب‌شده‌ی پدرش را لااقل به همراه بقیه‌ی آثار کمونیستی در جایی امن نگاه‌داری کند. «مجسمه‌ای که ویران شد، یک اثر هنری بود نه چیز دیگر». این را نینا با ارجاع به مجسمه‌ی پدرش، به ای‌اف‌پی می‌گوید.


چند روز بعد از پخش شدن ویدئو و درج خبر برخی از هنرمندان و روشنفکران اوکراینی با انتشار بیانیه‌ای این اقدام گروهک خودسر را مصداقی از توحش و وندالیسم خواندند. آن‌ها همچنین در این بیانیه دولت اوکراین را متهم کردند که با تصویب چنین قانونی سعی دارد که تا تاریخ این کشور را دوباره بازنویسی کند. به زعم امضا کنندگان این بیانیه این اقدام دولت و پارلمان اوکراین نتیجه‌ای جز تحریکات مخرب ناسیونالیستی در پی نخواهد داشت.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما