اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

آیا لوکوربوزیه گرایش به فاشیسم داشته است؟

 

 

به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر و به نقل از اف‌ای‌پی، اخیراً دو کتاب در فرانسه چاپ شده‌ است که نویسندگانشان در آن‌ها ادعا می‌کنند که لوکوربوزیه؛ معمار، طراح، شهرساز، نقاش و شاعر سوئیسی و یکی از اولین پیشگامان معماری مدرن، گرایشات فاشیستی داشته است.

 

 

خاویر جارسی نویسنده‌ی کتاب «لوکوربوزیه و فاشیسم فرانسه» و فرانکو چسلین نویسنده‌ی کتاب «درباره‌ی لوکوربوزیه» ادعا کرده‌اند که این هنرمند سوئیسی/فرانسوی در کنار برخی از گروه‌های فاشیستی در دوره‌ی حکومت ویشی فعالیت سیاسی می‌کرده است. «من در طول مطالعات‌ام بر روی زندگی لوکوربوزیه کشف کردم که او در واقع گرایشات فاشیستی داشته است» این را جارسی به اف‌ای پی می‌گوید. در این کتاب جارسی می‌نویسد که لوکوربوزیه دوستی نزدیکی با پی‌یر وینتر، کسی که انقلاب حزب فاشیستی در فرانسه را رهبری کرد، داشته است. در واقع به ادعای جارسی لوکوربوزیه سمتی همچون یک مشاور و برنامه‌ریز شهری برای وینتر داشته است. جارسی همچنین ادعا می‌کند که لوکوربوزیه دارای چندین مقاله با محتوای ضد یهودی نیز هست.


در این میان کتاب چسلین نیز مشخصاً بر روی روحیه‌ی ضد یهود لوکوربوزیه فوکوس کرده است.


عجیب است که این افشاگری‌های تکان‌دهنده درست قبل از مراسم بزرگداشت 50امین سالمرگ این معمار بزرگ تاریخ هنر مدرن در فرانسه رخ داده است. طبق شنیده‌ها گویا این مرسم قرار بوده تا در 29ام آپریل امسال در محل زادگاه لوکوربوزیه برگزار شود.


گفتنی است بنیاد لوکوربوزیه با انتشار یک بیانیه تمامی ادعاهای ان دو کتاب مبنی بر فاشیست بودن او را رد کرده‌اند. سخن‌گوی این بنیاد؛ ژان-لویی کوهن در عباراتی محتویات این دو کتاب را شوکه‌کننده خوانده است.


همچنین برگزارکنندگان مراسم بزرگداشت 50امین سالمرگ لوکوربوزیه اعلام کرده‌اند این مراسم حتی اگر ادعاهای این دو کتاب را نیز قبول داشته باشد باز هم قصد بررسی دوره‌ای از کار لوکوربوزیه را دارد که نمی‌تواند ربط چندانی به حکومت ویشی داشته باشد.


البته جارسی و چسلین اولین اشخاصی نیستند که در مورد زندگی شخصی لوکوربوزیه به این نتیجه رسیده‌اند. مارک پرلمن، معمار و مورخ هنر قبل از این دو مدعی تشخیص گرایشاتی فاشیستی در زندگانی لوکوربوزیه شده بود. « تصورات لوکوربوزیه- برنامه ریزی شهری و معماری‌اش- همواره به صورت جداگانه در نظر گرفته می شوند، در حالی که اینها در نهایت یک چیز هستند» این را پرلمن می‌گوید.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما