اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

ولاسکوئر، رامبرانت و پابلو پیکاسو چگونه فرانسیس بیکن را تحت تاثیر قرار داده‌اند؟


سی شاهکار از مجموعه دارایی‌های موزه‌ی هرمیتاژ سن‌پترزبورگ روسیه برای اولین بار در مرکز هنری Sainsbury نورویج بریتانیا در حال نمایش است. به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر و به نقل از آرت نت، این مجموعه بخشی از نمایشگاه «فرانسیس بیکن و استادان» محسوب می‌شود.

 

این نمایشگاه که شنبه افتتاح شد، بیشتر تاملی است در باب نفوذ فراگیری که کار استادانی همچون رامبرانت، ولاسکوئز، پابلو پیکاسو، آگوست رودن و هنری ماتیس بر روی نقاشی‌های فرانسیس بیکن داشته است.

 

برخی از این شاهکارهای هنری تاثیرگذار بر روی کار بیکن که از موزه‌ی هرمیتاژ قرض گرفته شده‌اند، عبارتند از: تابلوی «سزان با یک کلاه» اثر سزان، «پرتره‌ی کنت دوک اُلیوارس» اثر ولاسکوئز و تابلوی «پرتره از یک پیرزن» اثر رامبرانت.

 

با این حال، همچنان با وجود این مجموعه کلاسیک به نظر می‌رسد که ردپای آثار تاثیرگذار بر روی کار بیکن می‌تواند حتی دوره‌های قدیمی تر هنری را نیز در بربگیرد. در ‌واقع می‌توان ادعا کرد که هر اثری از بیکن چونان نماینده‌ای است از گفتگوی مابین هنر باستانی یونان، روم و حتی مصر با یکدیگر و با هنر قرون وسطی و هنر مدرن.

 

بنیان‌گذاران مرکز هنری Sainsbury بارها نشان داده‌اند که از علاقمندان هنر بیکن بوده‌اند. در واقع آنان یکی از مشتاق‌ترین شرکت‌کنندگان حاضر در حراجی‌های فروش آثار بیکن محسوب می‌شوند.

 

گفتنی است که 13 اثر از نقاشی‌های بیکن در این نمایشگاه جزو دارایی‌های خود Sainsbury محسوب می‌شوند و 17 تای دیگر از کلکسیون‌داران سراسر انگلستان و ایرلند برای نمایش داده شدن به امانت گرفته شده‌اند.

 

 شرح تصویر: فرانسیس بیکن، کلّه‌ی انسان

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما