اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

موزه‌ی نازی در مونیخ افتتاح شد

 

بخش تجسمی آکادمی هنر-جدیدترین موزه‌ی مونیخ، با همکاری مرکز اسناد تاریخی جنگ جهانی دوم تلاش دارد که تا نمایشگاه‌های آینده‌اش بخشی از دوران سیاه حکومت حزب ناسیونال سوسیالیست نازی را بازنمایی کند.

 

 

موزه‌ی نازی همزمان با هفتادمین سالگرد خودکشی آدولف هیتلر، و سقوط شهر مونیخ توسط نیروهای آمریکایی در پایان جنگ جهانی دوم در 30ام آپریل افتتاح شد. گفتنی است که در مراسم افتتاحیه جمعی از نجات یافتگان اردوگاه‌های آشوویتس و سربازان حاضر در زمان سقوط برلین حضور داشتند. 

 

مکان این موزه ساختمانی چهار طبقه است که در هر طبقه مدیومی متفاوت برای نشان دادن دوره‌ی ویژه‌ی تاریخی در نظر گرفته شده است. ویدئو، عکس، پخش فیلم سه طبقه از طبقات این ساختمان قدیمی را به خود اختصاص داده اند. البته این ویدئوها و عکس‌‍‌ها تماماً نیز مربوط هستند به رژه‌هایی که نیروهای نازی در دوران جنگ جهانی دوم در شهر برلین داشته‌اند. همچنین در طبقه‌ی چهارم نیز وسائل نظامی ارتش هیتلر من‌جمله یونیفورم‌ها در شکلی ویژه برای بازدیدکنندگان چیده شده است. چینشی که البته به قول یکی از منتقدان گویا سعی داشته تا که از اسباب چنین ارتش هولناکی بهانه‌ای برای کار هنری بسازد. به عبارتی دیگر تلاش این موزه برای بازیافت یک تاریخِ هولناک، زیبایی شناختی کردنِ فاجعه است. انتقادی که البته فعلاً پاسخی از مسئولان رسمی موزه نداشته است. 

 

البته در وب سایت موزه دلیل برپایی چنین نمایشگاهی نه یادآوری تاریخ پسماند گذشته بلکه بازیافت مختصات معماری پذیرای فاشیسم یک شهر ذکر شده است. دلیلی که به نظر می‌رسد توانایی مقابله با اعتراضات منتقدان دوآتشه را ندارد. 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما