اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

موزه‌ی هنر مدرن استکهلم آرشیوی از آثار مارسل دوشان را به دست آورد

 

موزه‌ی مدرن استکهلم آرشیوی از آثار هنرمند آوانگارد قرن بیستم؛ مارسل دوشان را توسط  اُلف لیندا به دست آورده است. این آرشیو شامل مجموعه‌ای از طرح‌ها، نامه‌ها، کتاب‌ها و عکس‌های امضا شده‌ی دوشان است. 

 

اُلف لیندا که در سال 2013 و پس از جدالی طولانی با بیماری سرطان، درگذشت، یکی از مهم‌ترین منتقدان هوادار هنر مارسل دوشان در جهان محسوب می‌شد. 

دوستی دیرینه مابین این دو زمانی آغاز شد که دوشان برای ملحق شدن به تور نمایشگاهی با عنوان حرکت در هنر وارد استکهلم شد. در ان زمان مدیریت موزه بر عهده‌ی پانتوس هولتن بود که خود البته کیوریتور این تور نمایشگاهی نیز محسوب می‌شد. در  آن نمایشگاه علاوه بر آثار شخص دوشان چند اثر دیگر از الکساندر کالدر و ژان تیگولی نیز وجود داشت. همچنین یک کپی از اثر معروف دوشان با نام «شیشه‌ی بزرگ» که کار اُلف لینده بود. در واقع آشنایی ما بین این دو نفر پس از تحسین شدن لینده توسط دوشان به خاطر کپی هوشمندانه‌اش از اثر مفهومی دوشان اتفاق افتاد.

در هر صورت اکنون، بنا به وصبیت لینده تمامی آثار رد و بدل شده مابین او و مارسل دوشان اکنون در اختیار موزه ی هنر مدرن استکهلم قرار گرفته است تا برای علاقمندان به نمایش گذاشته شود. 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما