اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

روزمرگی به روایت یازده نقاش و عکاس، شاعر و نویسنده، موزیسین و بازیگر

 

به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر و به نقل از سرویس تجسمی هنرآنلاین، نمایشگاهی از عکس‎ها و نقاشی‏‌های هنرمندان نقاش و عکاس، شاعر و نویسنده، موزیسین و بازیگر با عنوان "روزمرگی" از جمعه ۸ خرداد به مناسبت پنجمین سالگرد تاسیس آکادمی هنر در گالری رج برپا شده است.

 

 در این نمایشگاه ۷  عکس و ۵ اثر نقاشی از مریم آقایی ، سیاوش امامی ، علی بوستان ، مهدی پاکدل ، نیوشا خطیب ، الهه فرهمند ، عسل فلاح ، یغما گلرویی ، محمد رضا ماندنی ، جواد مولانیا ، محمد رضا وثوقیان به نمایش درآمد تا چند نمایی از زندگی روزمره ی انسان ها را از لنز دوربین و در قلم هنرمندان نقاش در معرض دید علاقه مندان خود بگذارد. خسرو سینایی، یغما گلرویی، علی صالحی، میلاد درخشانی، سپند امیرسلیمانی از جمله هنرمندان مطرح حاضر شده در افتتاحیه‌ی این نمایشگاه در گالری رج بودند. 

آثاری که در این نمایشگاه ارائه شده، از روزمرگی های ساده که می تواند زیبا تلقی شود و جزئی جدایی ناپذیر زندگی باشد شروع می شود و به آن تکرار خسته کننده و روزمره خود می رسد . این آثار در غالب نقاشی هایی با شیوه های مختلف هنری چون آبستره و رئال و عکاسی های رئال اجتماعی به ثبت لحظه هایی از زندگی عادی انسان ها که شاید برای اکثر ما بارها اتفاق افتاده و ما بی تفاوت از کنار آن گذشته باشیم پرداخته است.

در میان این آثار می توانیم به یک اثر عکاسی از مهدی پاک دل اشاره کنیم که از گروهی زنان و مردان روستایی که در دامنه کوهی نشسته و عکاسی کرده است و یا در عکسی دیگر که سیاوش امامی گرفته، تصویری از یک پیرزن روستایی را با گیتاری در دست و هیجان خاصی که از نواختن آن به وجود آمده شاهد باشیم ، عکسی که تعارض خاصی با اکثر کارها دارد و شاید این سوال در ذهن مخاطب به وجود آید که روزمرگی شامل چنین تناقض آشکاری نمی تواند باشد ولی این عکس را که هنرمند از دل مجموعه ای که تمام عکسهایش را زن های قدیمی راکر تشکیل می دادند انتخاب کرده و به عنوان روزمره شدن یک اتفاق مثبت ارزیابی کرده و به آن جهت داده است .

این نمایشگاه یک برش از زندگی انسان‌ها است که در هر جای این دنیا می تواند اتفاق بیفتد ؛ هر کدام از این آثار به تنهایی نشان دهنده ی برداشت شخصی هنرمندان از موضوع تکرار کارهای روزانه است و این پیامها را می توان در غالب سرتیترهای شخصی دانست که اشاره به لحظه های زندگی عادی مردم دارد ، تک فرم های سیاه و سفید و رنگی که مثبت و منفی بودن لحظه های زندگی را آشکار می سازد.

 

روزمرگی به روایت نمایشگاه گردان

نیوشا خطیب مسئول برگزاری این نمایشگاه در خصوص انتخاب عنوان روزمرگی می گوید : "در راستای برپایی این نمایش استیتمنتی نوشته شد که در آن به زمانی که در جهت تنظیم حیات عمومی بشر تعیین شده اشاره شده بود؛ زمانی که اتفاقات در آن حتی اگر تکراری هم باشد می تواند مثبت ارزیابی شود و همین اتفاقات در فرهنگ های ملل مختلف نیز می تواند به همین گونه معنا شود ولی وقتی به مرحله ی ایستایی و صفر خود می رسد رنگ می بازد و معنی متفاوت روزمرگی و تکرار را به خود می گیرد".

او در همین زمینه اضافه می کند: "روزمرگی یک ریتم تکرارشونده است که از بخشی از رفتارهای عادی و معمولی هر روزه ما تشکیل شده است. این روزمرگی تا زمانی که امور زندگی ما مانند کارهای حیاتی را تنظیم کند برای ما لازم است اما وقتی به فرهنگ زندگی ما تبدیل شود اشتباه است. به همین دلیل از هنرمندان مختلف خواستیم در همکاری با این پروژه دیدگاه‎های خود درباره روزمرگی را با ابزار عکس یا نقاشی بیان کنند".

کیوریتور نمایشگاه "روزمرگی" درباره انتخاب هنرمندان دیگر رشته‏‌های هنری برای حضور در این نمایشگاه توضیح می دهد: "برای من مهم بود که این موضوع از دیدگاه‌‏های متفاوت و البته متنوعی بیان شود به همین دلیل به سراغ هنرمندان موزیسین، ترانه‎سرا، بازیگر، عکاس و نقاش که‌گاه الگوی جامعه هستند رفته و از آن‌ها برای همکاری دعوت کردم. البته این موضوع به این معنا نیست که این هنرمندان حرفه‏ای نیستند در واقع ما از کسانی برای حضور در این نمایشگاه دعوت کردیم که سابقه عکاسی یا نقاشی را به شکل حرفه‏ای دارند اما نزد عموم مردم برای موسیقی یا بازیگری شناخته شده‎اند".

خطیب با اشاره به اینکه کار روی این پروژه کمتر از یک سال قبل آغاز شده است گفت: استیتمنت این نمایشگاه از ماه‏‌ها قبل نوشته شده بود و قرار بود هنرمندان بیشتری با همکاری کرده و شاهد نمایشگاه بزرگتری باشیم با این حال به دلیل کمبود وقت و اینکه می‌‏خواستیم حتما نمایشگاه پیش از ماه رمضان برگزار شود پروژه در همین حد باقی ماند. البته آثاری که در این نمایشگاه روی دیوار رفته لزوما برای این نمایشگاه خلق نشده است و بعضی هنرمندان کارهای گذشته خود را که با این موضوع همخوانی داشته را ارائه کرده‌‏اند.

گفتنی است؛ این نمایشگاه تا 26 خرداد ماه در گالری رج به نشانی خیابان بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه رحیمی، شماره ۴، زنگ ۳ برپا خواهد بود.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما