اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

هنرمند چینی به خاطر شوخی کردن با رئیس‌جمهور چین بازداشت شد

 

دای جیان یانگ؛ هنرمند اهل شانگهای به خاطر چاپ عکسی از رئیس جمهور زی جین پینگ بازداشت شده است. در عکسی که جیان یانگ در صفحات مجازی انتشار داده است، رئیس‌جمهور چین سبیل بزرگی دارد و به طرز غریبی می‌خندد به گونه‌ای که عضلات صورت‌اش منقبض شده است. جیان یانگ تصویر رئیس‌جمهور را بر روی یک چمدان مسافرتی انداخته است. 

 

دای این عکس را صورت گل داودی نامیده است، گلی که سیمایش در فرهنگ عامیانه‌ی مردم کشور چین معنای قبیحی دارد. این عکس البته بخشی از پروژه‌ای است که دای مدتی است در حال جمع اوری آن است. پرژوه‌ای که البته قبل از سوژه قرار دادن چهره‌ی رئیس‌جمهور چین، شکل و شمایلی سلف‌پرتره‌سان به خود داشت.

 

 

شنیده‌ها حاکی از آن است که دای بلافاصله بعد از انتشار تصویر رئیس‌جمهور زی جین پینگ از سوی سازمان امنیت دولت چین بازداشت شده است. او اگر دادگاه محکوم شود حکم پنج سال زندان به دلیل توهین به رهبر جمهوری خلق چین خواهد رفت. این در حالی هم هست که همسر این هنرمند ادعای مبنی بر قصد و غرض قبلی هنرمند از انتشار این عکس را تماماً رد می‌کند. «من هرگز گمان نمی‌کنم که قصد و غرضی سیاسی پشت این تصویر بوده باشد. دای صرفاً با رئیس‌جمهور شوخی کرده است» این‌ها را جودی ژو؛ همسر هنرمند بازداشت شده به خبرنگار ایندپندنت می‌گوید. 

 

اکنون باید منظر ماند دید چه بر سر جدیدترین هنرمند منتقد حکومت کمونیستی چین خواهد آمد. هنرمندی که به نظر می‌رسد طنازترین منتقد وضع حاکم بر چین در حال حاضر است. 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما